Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.von.Svensson
Ni som kan båtar och snipor. Vad är det som är farligt med att åka ut med en snipa i kuling och regn och mörker? Är det att båten kan kapsejsa eller slås sönder av vågorna, eller vad är det som är så riskabelt? Jag läser att många skriver här på FB "Hur kan man vara så dum att ge sig i väg i mörker och blåst". Och det är ju givetvis vansinnigt att ge sig ut med en båt om det är uppenbara risker med detta. Men sedan kanske man inte kalkylerar med bli överkörd av ett stort fartyg, och då undrar jag vad är det som kan hända (mer än just att bli överkörd)?
Bara undrar hur man ska förhålla sig till själva idén att ge sig ut med två barn i en båt, under de omständigheter som rådde? Idiotiskt eller bara en jävlig otur att det som skedde hände?
En snipa är oftast väldigt sjöduglig. 999 av 1000 hade det aldrig varit några problem.
Inne i ruffen på en liten snipa har man inte flytväst. Det liksom stjälper mer än vad det hjälper då man kan fastna om man behöver ta sig ut.
Att bli rammad av ett 90 meters fartyg bakifrån med bara fönster rakt fram är ingenting de allra flesta ens räknat med ska hända. Jag tror de flesta på sjön har förtroende för att radar osv. På stora handelsskepp fungerar och att de ser allt, även i oväder.