Citat:
Ursprungligen postat av
Baradk
Kan ju inte vara en svenne, man använder fritös i civiliserade länder. En fritös kostar några hundra och ser till att oljan ej blir för varm och börja brinna.
Självklart får han betala allt och de andra grannarna ska befrias från att bo nära sådana här!
Jag har ägt och använt fritös. Efter en tids användning ska det till en rätt omfattande rengöringsprocess som i alla fall jag tycker är så tråkig och omständlig att jag numera använder en kastrull. Rent krasst skulle det vara värt att köpa en ny billig fritös snarare än att göra ren den gamla. Men det är slöseri med resurser. Så jag kör kastrull så att man måste hälla ur oljan och rengöra varje gång.
Många lite modernare spisar har termostat i plattan. Kör jag en viss siffra går oljan bara upp till en viss temperatur när livssmedel inte är i oljan. Sedan måste man givetvis maxa. Felet den här idioten gjort är att han satt på max och gått iväg och däckat.
Jag kör också alltid ugnstermometer som ligger under temperaturen där oljan blir förstörd eftersom det är lätt att överhetta när plattan går på max.
Tror inte man kan dra några slutsatser om härkomst utifrån avsaknad av fritös.