2026-07-30, 19:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är legitimerad så du behöver inte ge mig lektioner om hälso- och sjukvård.

Finner det faktiskt roande att den outbildade RFKjr sitter och gnäller över Fauci och covid - när han inte ens klarar av mässlingutbrott.

Men lycka till med laxen. Bra prio.
New Report: Chronic Disease Could Cost the U.S. $47 Trillion Over Next 15 Years

December 18, 2025 (Washington, D.C.) New national and state data released today by the Partnership to Fight Chronic Disease (PFCD) projects that chronic disease is on pace to cost the United States as much as $47 trillion between 2024 and 2039, including $2.2 trillion annually in medical costs and nearly $900 billion each year in lost productivity by 2039. The analysis, conducted by GlobalData, highlights a stark reality: 5% of people account for nearly 50% of total health care spending, driven largely by the growth of patients living with three or more chronic conditions. By 2039, the combined per-person medical and productivity cost of chronic disease could reach $12,900 per U.S. resident if meaningful action is not taken.

Du menar att det är dåligt att prioritera det här? Kan du berätta någon tidigare administration som tagit det här på allvar?

Jag kan inte hitta nåt.
Citera
2026-07-30, 19:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
New Report: Chronic Disease Could Cost the U.S. $47 Trillion Over Next 15 Years

December 18, 2025 (Washington, D.C.) New national and state data released today by the Partnership to Fight Chronic Disease (PFCD) projects that chronic disease is on pace to cost the United States as much as $47 trillion between 2024 and 2039, including $2.2 trillion annually in medical costs and nearly $900 billion each year in lost productivity by 2039. The analysis, conducted by GlobalData, highlights a stark reality: 5% of people account for nearly 50% of total health care spending, driven largely by the growth of patients living with three or more chronic conditions. By 2039, the combined per-person medical and productivity cost of chronic disease could reach $12,900 per U.S. resident if meaningful action is not taken.

Du menar att det är dåligt att prioritera det här? Kan du berätta någon tidigare administration som tagit det här på allvar?

Jag kan inte hitta nåt.
Vad är det du inte begriper?
Kroniska sjukdomar vet exakt alla vet utan att behöva vara legitimerad att det är en dyr post;
Hjärt-kärl likså;

Att äta hälsosamt är av vikt, gå ner i vikt, bra mat i skolan.

Men det går väl för fan inte att fokusera enögt på detta om folk dör i förväg av annat?

Om epidemier härjar et cetera.
Citera
2026-07-30, 19:47
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Vad är det du inte begriper?
Kroniska sjukdomar vet exakt alla vet utan att behöva vara legitimerad att det är en dyr post;
Hjärt-kärl likså;

Att äta hälsosamt är av vikt, gå ner i vikt, bra mat i skolan.

Men det går väl för fan inte att fokusera enögt på detta om folk dör i förväg av annat?

Om epidemier härjar et cetera.
Jag upplever inte att du greppar hur allvarlig situationen om kroniska sjukdomar är. Däri ligger de medfödda och tidigt åsamkade neurologiska skador och sjukdomar. Ex. tics, autism och andra utvecklingsstörningar.

Det är vanligare att barn är sjuka än friska idag.

Hela RfK Jrs gärning är att korrigera denna bana.
Citera
2026-07-30, 19:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag upplever inte att du greppar hur allvarlig situationen om kroniska sjukdomar är. Däri ligger de medfödda och tidigt åsamkade neurologiska skador och sjukdomar. Ex. tics, autism och andra utvecklingsstörningar.
Haha!
Nej. Jag har ingen aning om sjukdomar. Jag har helt blundat under verksam tid inom akutsjukvård etc.

Vill du sen - helt ovetenskapligt -.konspirera om sjukdomars härkomst så finns det bättre forum.

Jag tänker definitivt inte sänka mig ner till den nivån.
Där går gränsen.

Ha det.
Citera
2026-07-30, 19:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Haha!
Nej. Jag har ingen aning om sjukdomar. Jag har helt blundat under verksam tid inom akutsjukvård etc.

Vill du sen - helt ovetenskapligt -.konspirera om sjukdomars härkomst så finns det bättre forum.

Jag tänker definitivt inte sänka mig till den nivån.
Där går gränsen.

Ha det.
Jag vet inte vad ifall du jobbar inom akutvården har med ämnet att göra eller inte men ingen av dessa reformer och policys som RfK Jr nu sätter är ovetenskapliga. Tvärtom! Det var längesedan vetenskap sattes före ekonomisk incitament inom hälsovården.
Senast redigerad av Ajogen 2026-07-30 kl. 20:04.
Citera
2026-07-30, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet inte vad ifall du jobbar inom akutvården har med ämnet att göra eller inte men ingen av dessa reformer och policys som RfK Jr nu sätter är ovetenskapliga. Tvärtom! Det var längesedan vetenskap sattes före ekonomisk incitament inom hälsovården.
Men snälla nån....
Du inbillar dig att det RFKjr kommer med är vetenskskapligt föranktat, beprövat och konsensus.

...och du.begriper du fortfarande inte att det jag ifrågasätter är HUR DET HELA PRIORITERAS.

Det spelar väl ingen jävla roll med överfokus på mat och kroniska sjukdomar - om folk dör i annat.
Eller barn av brist på K-vitamin. Av mässling.
Eller av brist vacciner. Av smittor hos djur.

Åh, välj fritt ..

Nej. Det som den här regimen främjar är humbug på bekostnad av forskning.
Mat går före det mer akut farliga.
Rena julafton för konspirationsteoretiker och flummigt folk.
Hoppas jag var tydlig nog.
Bye, bye.
Citera
2026-07-30, 20:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Men snälla nån....
Du inbillar dig att det RFKjr kommer med är vetenskskapligt föranktat, beprövat och konsensus.

...och du.begriper du fortfarande inte att det jag ifrågasätter är HUR DET HELA PRIORITERAS.

Det spelar väl ingen jävla roll med överfokus på mat och kroniska sjukdomar - om folk dör i annat.
Eller barn av brist på K-vitamin. Av mässling.
Eller av brist vacciner. Av smittor hos djur.

Åh, välj fritt ..

Nej. Det som den här regimen främjar är humbug på bekostnad av forskning.
Mat går före det mer akut farliga.
Rena julafton för konspirationsteoretiker och flummigt folk.
Hoppas jag var tydlig nog.
Bye, bye.
Jag säger att det har prioriterats illa fram tills nu.

Jag tror att det hade sett mycket bättre ut ifall han hade blivit vald som president istället för Trump.

Vet du vilka han egentligen hade velat tillsätta men tvingas nu blidka Trump?

Och nej, du är inte tydlig alls haha! Du vet inte ens vad du argumenterar emot och för
Citera
2026-07-30, 20:47
Medlem
develis avatar
"År 2024 uppskattades det att 5,2 % av amerikanska spädbarn inte injicerades med K-vitamin, en ökning från 2,9 % år 2017.
Minst 12 sådana spädbarn har dött, och betydligt fler har drabbats av permanent hjärnskada. Läkare tror att de verkliga siffrorna är betydligt högre än vad som rapporterats."

"Fallande vaccinationsnivåer är orsaken till Amerikas värsta mässlingutbrott på över 30 år.
Föräldrar vägrar det effektiva vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund på grund av det falska påståendet att det orsakar autism.

Trump sägs jaga Bobby för att leta djupare efter ett samband som 138 studier av riktiga forskare inte kunde hitta. Trump insisterar nu på att vaccinet ska delas upp i separata injektioner, baserat på noll vetenskap."

"Det som komplicerar saken för Trump är nya resultat från en vänlig opinionsundersökare som visar att vaccinskepticism är mycket impopulärt bland väljarna. I en annan undersökning sa 80 % av vuxna att de litade mest på sina läkare, medan endast 34 % satte sin tilltro till Bobby."

https://www.nationalmemo.com/rfk-jr-vitamin-k
Citera
2026-07-30, 20:55
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
"År 2024 uppskattades det att 5,2 % av amerikanska spädbarn inte injicerades med K-vitamin, en ökning från 2,9 % år 2017.
Minst 12 sådana spädbarn har dött, och betydligt fler har drabbats av permanent hjärnskada. Läkare tror att de verkliga siffrorna är betydligt högre än vad som rapporterats."

"Fallande vaccinationsnivåer är orsaken till Amerikas värsta mässlingutbrott på över 30 år.
Föräldrar vägrar det effektiva vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund på grund av det falska påståendet att det orsakar autism.

Trump sägs jaga Bobby för att leta djupare efter ett samband som 138 studier av riktiga forskare inte kunde hitta. Trump insisterar nu på att vaccinet ska delas upp i separata injektioner, baserat på noll vetenskap."

"Det som komplicerar saken för Trump är nya resultat från en vänlig opinionsundersökare som visar att vaccinskepticism är mycket impopulärt bland väljarna. I en annan undersökning sa 80 % av vuxna att de litade mest på sina läkare, medan endast 34 % satte sin tilltro till Bobby."

https://www.nationalmemo.com/rfk-jr-vitamin-k
Du tror inte det har med allt fusk och korruption som läkemedelsindustrin har hållit på med. Du vet regulatory capture etc?

Du vet Oxy skandalen? Sacklers mördade upp mot en halv mille. Allt var FDA godkänt, medicinsk konsensus och allt därtill.

Varför ska man hålla tilltro efter att det först släpps igenom och de sedan de facto kommer undan med brott mot mänskligheten.

De tjänade mer än vad de blev dömda att betala. Ingen är i fängelse. De interna dokumenten visar att de visste precis hur farliga deras piller var.

Men visst, det finns inget skäl att ställa sig kritisk mot det systemet.
Senast redigerad av Ajogen 2026-07-30 kl. 21:46.
Citera
2026-07-30, 21:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Du tror inte det har med allt fusk och korruption som läkemedelsindustrin har hållit på med. Du vet regulatory capture etc?

Du vet Oxy skandalen? Sacklers mördade upp mot en halv mille. Allt var FDA godkänt, medicinsk konsensus och är därtill.
Var får du siffran "en halv mille" ifrån?
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-30 kl. 21:08.
Citera
2026-07-30, 21:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Var får du siffran "en halv mille ifrån"?
Judge postpones Purdue Pharma criminal sentencing so opioid victims can attend in person

Still, some victims and their family members have been pushing back for years, asserting that the settlement and the guilty plea stop short of justice for victims of a crisis that has been linked to 900,000 deaths in the U.S. since 1999.

Sacklers Sacked But Purdue Still Caused Opioid Epidemic

The role of Purdue Pharma and its blockbuster drug oxycontin in causing the opioid epidemic which has killed over 450,000 people in the past two decades has been well described in books like “The Empire of Pain” by author Patrick Keefe and in reports of investigative journalists that have appeared in leading U.S. newspapers.

The New Fight to Hold Purdue Pharma and the Sacklers Accountable for the Opioid Crisis

In filing for voluntary bankruptcy, Purdue was able to shield itself from the 2,600 federal and state lawsuits it was facing for its role flooding the U.S. with prescription opioids, contributing to the deaths of over 450,000 people since 1999. Purdue executives and members of the Sackler family were accused, in case after case, of misleading doctors and patients about the addictive nature of OxyContin, while amassing a multibillion-dollar fortune.
Siffrorna som bollas runt är mellan halv och hel mille.

Det här är inte ens en debatt, de har fälts för att ha mördat hundratusentals människor.

Ingen sitter i fängelse.

Nej, jag har inte tillit till det här systemet. Att RfK Jr försöker bryta upp och korrigera det här systemet står jag helt bakom.
Citera
2026-07-30, 21:45
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Judge postpones Purdue Pharma criminal sentencing so opioid victims can attend in person
Du hade ingen officiell källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in