Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Nej, den är ca 300m bred, som mest. Jag har gått där många gånger.
Den som tror att den är bredare än 400m förstår ingenting om vare sig navigering eller vanlig enkel trigonometri. Du får väl kolla själv på ett sjökort och tänka till lite kring vad som är att betrakta som farled för stora skepp.
En 300 m bred farled, om den nu enbart är det, är fullt tillräckligt för att kunna väja/gira undan säkert när fartyget är blott 15,45 m brett. Det borde legat i mitten av farleden dessutom, och då ska det, iaf i teorin, finnas 150 m åt båda håll till godo. Men jag förstår att det i praktiken kan vara något annorlunda.
Problemet i det här fallet är väl snarare att fartyget inte ens upptäckte snipan. Vi vet ju inte om snipan hade problem med motorn exempelvis och inte KUNDE gå undan. Vi vet heller inte om fartyget var upphinnande ELLER om snipan korsade farleden. Innan detta är utrett och klarlagt, blir det meningslöst att fortsätta diskussionen.
Vi vet heller inte, med säkerhet, om fartygets besättning felat. Jag tycker att det lutar åt det, utifrån vad vi vet hittills. Men det kan ju ändras. Nu lämnar jag denna diskussion. Iaf för ikväll.