2026-07-30, 19:37
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Strax väster om farledens mitt. Då ligger vraket där då. Det antyder i så fall att kvinnan flöt upp tidigare idag. De uttryckte sig dock som om att hon hittades vid vraket.

På presskonferensen tidigare idag sa polisen att kvinnan påträffades igår på kvällen. Enligt olika medier har man sagt att hon påträffats nära eller i anslutning till vraket.
Citera
2026-07-30, 19:37
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Orkar inte läsa över 1 300 inlägg men har läst en del och har en fråga, och endast till de experter som jag ser finns i tråden.

Väjningsreglerna till sjöss säger väl tydligt att en kollision mellan snipan och handelsfartyget är det väl oerhört klarlagt att det är snipan som har väjningsplikt?

Ber om ursäkt om detta redan skrivits om i tråden.

Edit: lustigt att vid exakt samma tidpunkt jag postade dök inlägget upp som bekräftar mina egna tankar och funderingar. Skulle iofs vara trevligt med fler kommentarer från experter så vi kan klargöra detta.
Absolut inte.
Citera
2026-07-30, 19:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
KBV032 var där innan och har möjlighet för bärgning. Vad jag vet så har inte KBV001 det.

KBV001 har i alla fall en rätt rejäl kran men inget av dem är väl att klassa som bärgningsfartyg.

Edit: Å andra sidan talar vi om en snipa, kanske inte ens i en del.
Citera
2026-07-30, 19:41
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
KBV001 har i alla fall en rätt rejäl kran men inget av dem är väl att klassa som bärgningsfartyg.
Nä, det har jag inte sagt. Men KBV032 har varit behjälpliga förr med att bärga.

Men de kanske ska kompetensutveckla sin personal med hjälp av dykfirman som är på plats.
Citera
2026-07-30, 19:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Nä, det har jag inte sagt. Men KBV032 har varit behjälpliga förr med att bärga.

Säger ju inte emot. Som jag noterade när jag redigerade mitt inlägg så är det ju också begränsad vikt som ska hanteras. Även KBV0001 lär i alla fall ha goda resurser att lyfta en mindre båt.
Citera
2026-07-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du är både dryg och okunnig, det sitter en plotter i snipan vilken är vida överlägsen en mobiltelefon (eller padda) vid navigering. Av flera anledningar.

som du skulle ha kompetens att kunna avgöra det?

Nu sitter det ingen plotter alls i snipan, den finns inte mer.

Men säg mig, vad för plotter satt i snipan? En med AIS alltså, det var imponerande, i en liten snipa.
Hur vet du vad för plotter som satt i snipan? Eller är det bara ännu mer tomt skitsnack från dig?
Citera
2026-07-30, 19:45
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Säger ju inte emot. Som jag noterade när jag redigerade mitt inlägg så är det ju också begränsad vikt som ska hanteras. Även KBV0001 lär i alla fall ha goda resurser att lyfta en mindre båt.

Ja, absolut. Håller med du. Men det är inget de pysslat med innan vad jag vet.
Citera
2026-07-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Jag tror att pappan åker på Vårdlöshet i sjötrafik och Vållande till annans död när polisen är klar med sin utredning. Enligt sjölagen ska en fritidsbåt hålla ett stort avstånd till fartyg och det har han inte gjort. Ett så stort fartyg kan inte väja undan, utan ansvaret ligger på lilla snipan. Och sedan att han prompt skulle ut och åka just där, just då, så sent, i det vädret…det ingår också i sjölagen att man ska använda sitt omdöme och stanna på land om omständigheterna är för farliga….ja, han åker på det.

Ja det är tänkbart, men jag tror inte han får så långt rättsligt straff. Det var en lite äldre man för ett tag sen som dömdes för vållande när hans fru dog i en bilolycka och han hade kört, och han fick inget långt straff alls. Det är väl mer att leva med det som hänt som måste vara hemskt, hur olyckan kunde ske.
Citera
2026-07-30, 19:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja, absolut. Håller med du. Men det är inget de pysslat med innan vad jag vet.

Kan vara så att man tar ombord vrakdelar på Kustbevakningens båtar också, även om det är extern kompetens som hjälper till med själva bärgningen.

Fast KBV032 ligger ute vid Bonden, utanför Skaftö just nu...
Citera
2026-07-30, 19:50
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Läs mina tidigare inlägg. Jag har redan konstaterat att det finns undantag om det är trångt, grunt etc, så du ber mig läsa om något jag redan konstaterat..

Jag har även frågat om det är en trång farled, då jag inte vet, för regel 9 gäller inte farleder, bara trånga farleder. Annars råder regel 13.
Nej, farleden är inte trång här. 700-800m bredd från katten till 13m grundet (som i sig inte är en avgränsning för ett fartyg som sticker 4m utan vid akut fara hade han utan vidare kunnat gå över grundet)
Citera
2026-07-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja det är tänkbart, men jag tror inte han får så långt rättsligt straff. Det var en lite äldre man för ett tag sen som dömdes för vållande när hans fru dog i en bilolycka och han hade kört, och han fick inget långt straff alls. Det är väl mer att leva med det som hänt som måste vara hemskt, hur olyckan kunde ske.
Han kan ha fått motorstopp, eller något annat som påverkar kan ha skett. Vi får se.
Citera
2026-07-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Läs mina tidigare inlägg. Jag har redan konstaterat att det finns undantag om det är trångt, grunt etc, så du ber mig läsa om något jag redan konstaterat..

Jag har även frågat om det är en trång farled, då jag inte vet, för regel 9 gäller inte farleder, bara trånga farleder. Annars råder regel 13.

Enligt länken till Marine Traffic strax ovan ditt inlägg så är det INTE ett smalt sund, det är över 1 km brett där, snarare 1,5 km. Nu inte kollat på sjökort men verkar snarare som att regel 13 är tillämplig här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in