2026-07-30, 19:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Nja. Lite fler fartyg kommer nog och går där ändå
Ja, räknar man bogesrbåtar å Wallhamn som jag glömde kommer man nog upp i en båt var 4e-5e timma.

Sen får man avgöra om en båt var 5e timma är detsamma som HÅRT trafikerad...
Jag anser inte det.
Citera
2026-07-30, 19:05
Medlem
K.Blomkvists avatar
KBV 428 och KBV 497 har legat stilla nu ett tag höger om Katten.

Hoppas de har gjort några fynd.
Kanske de letar efter pojken.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:11.697/centery:57.949/zoom:16
Citera
2026-07-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Både ja och nej. Det är iallafall det enklaste och smartaste sättet att tänka.

Enligt både COLREG (Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea) och Transportstyrelsens regler för sjötrafik framgår det att den som kommer ikapp har skyldighet att väja. Detta oavsett om det är ett fartyg som hinner ifatt en fritidsbåt eller vise versa.

Det finns dock undantag som gör att den andra ska väja, exempelvis om det råder begränsning av djup, manöverförmåga etc.

Vet inte exakt hur farleden på aktuell plats är, men har läst att det är ett trångt ställe med flera grund runt farleden. Detta ger då fartyget undantaget för väjning och snipan är skyldig att väja.

Sedan är ju grundregeln att alla ska göra vad man kan för att undvika kollision, även om man rent formellt har rätten på sin sida.

Det ska enligt uppgift inte ha varit så smalt där att fartyget inte kunnat väja/gira och/eller ffa sänka farten. Men felet från första början är ju att fartyget inte ens sett fritidsbåten. Och då kan man fråga sig varför de inte gjort det, när de uppenbarligen var upphinnande = hade väjningsplikt. De hade, enligt tidpunkt på dygnet plus väderleken - skyldighet att ha utkik, vilket de inte verkar ha haft.
Citera
2026-07-30, 19:07
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Jag tror att pappan åker på Vårdlöshet i sjötrafik och Vållande till annans död när polisen är klar med sin utredning. Enligt sjölagen ska en fritidsbåt hålla ett stort avstånd till fartyg och det har han inte gjort. Ett så stort fartyg kan inte väja undan, utan ansvaret ligger på lilla snipan. Och sedan att han prompt skulle ut och åka just där, just då, så sent, i det vädret…det ingår också i sjölagen att man ska använda sitt omdöme och stanna på land om omständigheterna är för farliga….ja, han åker på det.

Du är ju bara knäpp. Fartyg är allt som kan transportera människor eller gods. Till exempel en uppblåsbar krokodil.
Citera
Medlem
Vi gör ett nytt försök:
- Vid ca 21.30 blir snipan påkörd/kör in i vågorna från fraktfartyget -, då hällregnade det hos mig ett par kilometer bort.
- Kl 22.03 kom larmet från personerna som räddade mannen och pojken, de hörde rop på hjälp och visselpipa. De körde ut med sin båt och räddade personerna. Då var vädret rätt bra, med bra sikt.
- tio minuter senare kom Kustbevakningen till platsen för räddningsuppdrag.
- ungefär samtidigt, kanske några minuter senare ringer brodern in och larmar, de säger att de saknar en snipa med fyra personer, först då förstår räddningstjänsten att det saknas två personer.
- i samma veva som kustbevakningen kommer till platsen så börjar det regna kraftigt igen. Det gjorde det hemma hos mig i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
KBV 428 och KBV 497 har legat stilla nu ett tag höger om Katten.

Hoppas de har gjort några fynd.
Kanske de letar efter pojken.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:11.697/centery:57.949/zoom:16
Flickan menar du?
Citera
2026-07-30, 19:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nej det är tvärtom. Kolla sjökortet här. Platsen är mellan Katten, Lövön och Älgön.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Det är rejält djupt på alla sidor och inga grund så snipan behöver inte ligga mitt i farleden.
Snipan var sannolikt på väg till sundet mellan Älgön å Brattön. Därifrån går man vidare till Nordöns 2 stora båthamnar som i sin tur ligger nära sommarbostaden till de drabbade
Citera
Medlem
Kan ni sluta med det här båttjafset och fokusera på sakfrågan? Ingen bryr sig om hur det hände, det har redan hänt. Båten har, så att säga, åkt.
Är den döda kvinnan R*m*n* Z*rm*n eller inte?!?
Citera
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Det ska enligt uppgift inte ha varit så smalt där att fartyget inte kunnat väja/gira och/eller ffa sänka farten. Men felet från första början är ju att fartyget inte ens sett fritidsbåten. Och då kan man fråga sig varför de inte gjort det, när de uppenbarligen var upphinnande = hade väjningsplikt. De hade, enligt tidpunkt på dygnet plus väderleken - skyldighet att ha utkik, vilket de inte verkar ha haft.

Jo jag är också förundrad över detta.
Ville bara klargöra för huruvida snipan brutit mot sina skyldigheter eller inte. Många som påstår att man är skyldig att väja för fartyg, men så är det ju inte.
Citera
2026-07-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
4:an tror jag mest på
Utifrån den information som kommit fram, så ja. Behöver inte ha blivit påkörd, det räcker att den hamnat i det direkta svallet - men det är en hårfin skillnad.
Citera
2026-07-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SentientAnalytica
Kan ni sluta med det här båttjafset och fokusera på sakfrågan? Ingen bryr sig om hur det hände, det har redan hänt. Båten har, så att säga, åkt.
Är den döda kvinnan R*m*n* Z*rm*n eller inte?!?
Allt tyder på det.
Citera
2026-07-30, 19:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag försöker bevisa att du är knäpp, som hävdar att kaptenen på fraktfartyget hade rätt att köra ihjäl fritidsbåten.

Ja, skulle jag påstå det skulle jag vara knäpp men hur du kan läsa in det i citaten är obegripligt. Framför allt förstår jag inte varför du hela tiden drar upp flytvästarna i relation till skuldfrågan.

Men jag är inte säker på att kaptenen på fraktfartyget har varit försumlig på ett sätt om skulle vara straffbart utifrån gällande regler. Det får sjöförklaringen visa. Det är jag inte ensam om i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in