2026-07-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Det var ju snällt men jag behövde inte upplysas om det. Eftersom nu diskuteras ju skuldfrågan, bla, och händelseförloppet. Du erkänner öppet att handelssjöfarten inte följer alla regler. Det är rimligen där skulden ska läggas, om det visar sig att fartyget inte följt reglerna. Att attackera budbärare och ägna sig åt victim blaming som många inklusive du gör i denna tråd, är högst ofräscht. Jag tycker att det redan nu verkar stå väldigt klart att fartyget inte följt de regler de egentligen enligt lag är tvingade att följa. Således är de absolut skyldiga. De var upphinnande, de körde för fort, de hade ingen utkik trots tidpunkt på dygnet samt halvdålig väderlek. Men du normaliserar alltså att handelssjöfarten inte följer alla regler, dvs beter sig kriminellt? I detta fall med dödlig utgång. Det ska accepteras? Och ännu värre, skulden ska istället läggas på offret? Som sagt, fräsch mentalitet. Man förstår varför det är stor efterfrågan på arbetskraft inom sjöfarten.

Hur vet du att de var upphinnande? Är det fastställt att snipan gick söderut? Försvinner alla ett fartygs skyldigheter mot annat upphinnande fartyg?

Hur vet du att de inte hade utkik?

Återigen har jag inte ursäktat något utan förklarat hur det fungerar. Skulden kommer inte läggas på någon enstaka part, det gör den aldrig vid kollisioner till sjöss.

Regel 17 säger till exempel att även det fartyg som är stand on, dvs ska hålla kurs och fart vid möte, ska göra allt den rimligen kan för att undvika kollision när det är uppenbart att åtgärder från endast väjande fartyg inte längre räcker för att undvika kollision.

Det är därmed vid en kollision till sjöss omöjligt att endast lägga skulden på en part och därmed är ditt fjantiga snack om victim blaming något som stipuleras i lagen av imo.

Hur ställer du dig till regel 9?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-07-30 kl. 19:23.
Citera
2026-07-30, 19:12
Medlem
Downieandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentientAnalytica
Kan ni sluta med det här båttjafset och fokusera på sakfrågan? Ingen bryr sig om hur det hände, det har redan hänt. Båten har, så att säga, åkt.
Är den döda kvinnan R*m*n* Z*rm*n eller inte?!?

Ja det är det, hennes IG var offentlig tills idag med massa hjärtan på hennes senaste inlägg, nu är den stängd

https://www.instagram.com/r*monazormanolsson

*=a
Citera
2026-07-30, 19:13
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, skulle jag påstå det skulle jag vara knäpp men hur du kan läsa in det i citaten är obegripligt. Framför allt förstår jag inte varför du hela tiden drar upp flytvästarna i relation till skuldfrågan.

Men jag är inte säker på att kaptenen på fraktfartyget har varit försumlig på ett sätt om skulle vara straffbart utifrån gällande regler. Det får sjöförklaringen visa. Det är jag inte ensam om i tråden.

Det kan ju vara så att kaptenen på fraktfartyget har följt reglerna, men allt dravel du tar upp om flytvästar och allt annat gör inte saken bättre. Har man kört på ett fritidsfartyg så ligger man inte på plus.
Senast redigerad av GundeS 2026-07-30 kl. 19:15.
Citera
2026-07-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi gör ett nytt försök:
- Vid ca 21.30 blir snipan påkörd/kör in i vågorna från fraktfartyget -, då hällregnade det hos mig ett par kilometer bort.
- Kl 22.03 kom larmet från personerna som räddade mannen och pojken, de hörde rop på hjälp och visselpipa. De körde ut med sin båt och räddade personerna. Då var vädret rätt bra, med bra sikt.
- tio minuter senare kom Kustbevakningen till platsen för räddningsuppdrag.
- ungefär samtidigt, kanske några minuter senare ringer brodern in och larmar, de säger att de saknar en snipa med fyra personer, först då förstår räddningstjänsten att det saknas två personer.
- i samma veva som kustbevakningen kommer till platsen så börjar det regna kraftigt igen. Det gjorde det hemma hos mig i alla fall.

Paret Dokken säger att glädjen byts ut mot tragedi eftersom pappan säger att mamman och dottern fortfarande saknas. Kan vara från olika håll det kommer in samtidigt dock.
Citera
2026-07-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Downieandreas
Ja det är det, hennes IG var offentlig tills idag med massa hjärtan på hennes senaste inlägg, nu är den stängd

https://www.instagram.com/r*monazormanolsson

*=a
Och Lycke kyrka har haft öppet för sörjande idag. De hade sitt sommarboende i närheten av denna.
Citera
2026-07-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Jo jag är också förundrad över detta.
Ville bara klargöra för huruvida snipan brutit mot sina skyldigheter eller inte. Många som påstår att man är skyldig att väja för fartyg, men så är det ju inte.

Nej, inte i den bemärkelsen att fritidsbåten blivit upphunnen iaf. Sen att man i fritidsbåt ska hålla sig ur vägen så mycket och så gott det bara går - självklart - men man ska INTE bli rammad bakifrån av ett mer än 10x stort handelsfartyg körandes i 15 knop inomskärs, 21.30 på kvällen, i halvdålig väderlek och skymning.
Citera
2026-07-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Paret Dokken säger att glädjen byts ut mot tragedi eftersom pappan säger att mamman och dottern fortfarande saknas. Kan vara från olika håll det kommer in samtidigt dock.
Ja, det var på håret att brodern eller paret Dokken fick fram den informationen först. Räddningstjänsten säger dock att de kom över den informationen via inringare två (brodern). Om sedan kustbevakningen fick informationen den ena eller den andra vägen är inte klarlagt.
Citera
2026-07-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ja, räknar man bogesrbåtar å Wallhamn som jag glömde kommer man nog upp i en båt var 4e-5e timma.

Sen får man avgöra om en båt var 5e timma är detsamma som HÅRT trafikerad...
Jag anser inte det.

Hårt trafikerad är ju ett relativt begrepp så det är en diskussion jag inte ger mig in i. Sett till Sverige så är det nog ändå topp 5 mest trafikerade farlederna inomskärs i landet.

Faktum är dock att farleden är rillräckligt trafikerad för att alla och envar som färdas där bör iakta stor försiktighet och uppmärksamhet.
Citera
2026-07-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Jo jag är också förundrad över detta.
Ville bara klargöra för huruvida snipan brutit mot sina skyldigheter eller inte. Många som påstår att man är skyldig att väja för fartyg, men så är det ju inte.

Läs regel 17 och regel 9 i internationella sjövägsreglerna
Citera
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
KBV 428 och KBV 497 har legat stilla nu ett tag höger om Katten.

Hoppas de har gjort några fynd.
Kanske de letar efter pojken.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:11.697/centery:57.949/zoom:16

KBV001 har legat still där ett par timmar. Och nu kommer dykfartyget också.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentientAnalytica
Kan ni sluta med det här båttjafset och fokusera på sakfrågan? Ingen bryr sig om hur det hände, det har redan hänt. Båten har, så att säga, åkt.
Är den döda kvinnan R*m*n* Z*rm*n eller inte?!?
Det absolut mest intressanta är ju just hur och varför det hände, och INTE vad de omkomna personerna heter, hur de ser ut, eller vad man eventuellt tycker om dem.
Citera
2026-07-30, 19:24
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Nej, inte i den bemärkelsen att fritidsbåten blivit upphunnen iaf. Sen att man i fritidsbåt ska hålla sig ur vägen så mycket och så gott det bara går - självklart - men man ska INTE bli rammad bakifrån av ett mer än 10x stort handelsfartyg körandes i 15 knop inomskärs, 21.30 på kvällen, i halvdålig väderlek och skymning.

Ställer jag helt upp på.

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Hårt trafikerad är ju ett relativt begrepp så det är en diskussion jag inte ger mig in i. Sett till Sverige så är det nog ändå topp 5 mest trafikerade farlederna inomskärs i landet.

Faktum är dock att farleden är rillräckligt trafikerad för att alla och envar som färdas där bör iakta stor försiktighet och uppmärksamhet.

Ställer jag nästan helt upp på men tror nog inte riktigt på topp 5. G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in