2026-07-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Förlåt mig anfader, jag kunde inte förhinda boomersanas svek av mitt folk. Jag har misslyckats.

EDIT: måste tilläggas att runorna redan härmade mycket från det romerska alfabetet. Och vilka symboler man använder för att gestalta ett språk är jag inte särskilt intresserad av. Så länge det är rationellt.

Runorna härmade inte det romerska (latinska) alfabetet. Både runorna och det latinska alfabetet tog inspiration från (härmade) det etruskiska alfabetet.
Citera
2026-07-30, 16:36
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

Jag befarar att ordet är rena rama zigge importen.

Varför säger ni "tjej" för? Vill ni låta som stockholmska zigenare?
Kom ihåg att sluta använda "pojke" också, det är ett låneord från finskan, säg gosse!
Citera
2026-07-30, 16:39
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Runorna härmade inte det romerska (latinska) alfabetet. Både runorna och det latinska alfabetet tog inspiration från (härmade) det etruskiska alfabetet.
Du gick inte hela vägen, det grekiska alfabetet var alltmer före.
Citera
2026-07-30, 16:40
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Kom ihåg att sluta använda "pojke" också, det är ett låneord från finskan, säg gosse!

Sååå jaa! Gosse ska det vara.

Dock så har finnarna och svenskarna en lång gemensam historia och finnarna har stupat sida vid sida med svensken så jag vill hylla deras folk med att, om ändå synonymt, använda pojke.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-30 kl. 17:02.
Citera
2026-07-30, 16:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tjej är framförallt ett väldigt fult ord, jag använder det aldrig. Dessutom så är det lite arbetarklass över ordet, överklassen använder det knappast.
Citera
2026-07-30, 16:52
Medlem
Ett språk utan synonymer vore fattigt och tråkigt. Du trollar såklart, men just idag kände jag för att mata trollet lite. Mätt och belåten?
Citera
2026-07-30, 17:15
Medlem
Firewaias avatar
”Nymodigheter” hahahaha! Klart som gan det går åt helvete för gemene man om detta är något svensken oroar sig för. Fy satan vilket trams.
Citera
2026-07-30, 17:28
Medlem
zBr9s avatar
För att det är så språk fungerar? Varför behöver denna tråd vara längre än tre inlägg?
Citera
2026-07-30, 18:14
Medlem
SDUs avatar
Citat:
Så du är en beskedlig stackare som bara viker sig för alla nymodigheter för att du är rädd att någon ska ta anstöt av att du säger "flicka"?
Det finns viktigare saker att tänka på.
Citera
2026-07-30, 18:21
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Det finns viktigare saker att tänka på.
Hur man gör något är hur man gör allt. Saknar man både kunskap och insikt så tror dåren att det inte är väsentligt vid första anblick.
Citera
2026-07-30, 18:23
Medlem
Citat:
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

Jag befarar att ordet är rena rama zigge importen.

Varför säger ni "tjej" för? Vill ni låta som stockholmska zigenare?
Du fattar ironin i trådstarten va? Uppenbarligen får man inte säga tjej utan att någon blir kränkt.
Citera
2026-07-30, 18:27
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Du fattar ironin i trådstarten va? Uppenbarligen får man inte säga tjej utan att någon blir kränkt.
Du går in på "språk" delforumet och är förvånad att man diskuterar ord. Är du fan mig dum i huvudet då alltså. GÅ HEM OCH LÄGG DIG KÄRRINGTRASA!
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-30 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in