2026-07-30, 18:41
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

Jag befarar att ordet är rena rama zigge importen.

Varför säger ni "tjej" för? Vill ni låta som stockholmska zigenare?

Vågar knappt tro att det är på riktigt. TS får mig att tänka på en kväll för ett par år sedan där en full person blev alldeles övertänd och höll ett brandtal för att vi måste problematisera du-reformen.
Citera
2026-07-30, 18:49
Medlem
Citat:
Du går in på "språk" delforumet och är förvånad att man diskuterar ord. Är du fan mig dum i huvudet då alltså. GÅ HEM OCH LÄGG DIG KÄRRINGTRASA!
Det har jag inte sagt. Du är i språkforat (säg inte forumet här, tack) och lyckas inte ens tolka en enda mening korrekt. Jag gör mig lustig över din oförmåga att se hur du blir så kränkt över tanken på att nÅgOn bLiR kRäNkT att du startar en tråd på Flashback om det. Några säger 'flicka', andra säger 'tjej'. Lev med det.

En del säger till och med hemskheter som 'brud', 'gäri', 'stors', och 'guzz'. Do something.
Citera
2026-07-30, 18:51
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Det har jag inte sagt. Du är i språkforat (säg inte forumet här, tack) och lyckas inte ens tolka en enda mening korrekt. Jag gör mig lustig över din oförmåga att se hur du blir så kränkt över tanken på att nÅgOn bLiR kRäNkT att du startar en tråd på Flashback om det. Några säger 'flicka', andra säger 'tjej'. Lev med det.

En del säger till och med hemskheter som 'brud', 'gäri', 'stors', och 'guzz'. Do something.
Jag bryr mig inte om någon säger storsa fattar du väl! Läs tråden ditt lomhörda fån innan du öppnar munnen igen.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-30 kl. 18:55.
Citera
2026-07-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Vågar knappt tro att det är på riktigt. TS får mig att tänka på en kväll för ett par år sedan där en full person blev alldeles övertänd och höll ett brandtal för att vi måste problematisera du-reformen.
Jag hade gärna velat lyssna till det talet! Själv avskyr jag den sydsvenska olaten att dubbelbestämma artiklar, såsom i 'denna tråden' eller 'detta svamlet' (eller 'svammelet, som de grötkäftarna säkert uttalat det).
Det heter antingen 'den tråden' och 'det svamlet', eller 'denna tråd', och 'detta svammel'. Inte båda.
Citera
2026-07-30, 19:08
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Jag hade gärna velat lyssna till det talet! Själv avskyr jag den sydsvenska olaten att dubbelbestämma artiklar, såsom i 'denna tråden' eller 'detta svamlet' (eller 'svammelet, som de grötkäftarna säkert uttalat det).
Det heter antingen 'den tråden' och 'det svamlet', eller 'denna tråd', och 'detta svammel'. Inte båda.

Kul! Same!

Hade kunnat bli ett youtubeklipp om jag filmat det och inte brytt mig om personen i fråga. Skulle du höra någon nämna du-reformen ute på krogen så bege dig omedelbart till vederbörandes bord och håll tummarna för att det är samma som jag pratar om. You’re in for a ride!
Citera
2026-07-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Den officiella versionen är att det skulle blivit lånat på 1800-talet i sthlm och kommer från zigenarkulturen. Men allvarligt, vem tror att svenskar tyckte zigenare var så coola att man började prata som dom. Kanske är det tvärtom att zigenarna stal det.

Zigenare var väl helt sedda som pest och att man då skulle börja prata som dom låter mkt märkligt.

Nog för att zigenare gillar att sno, men "tjej" kommer faktiskt ifrån ett zigenskt ord. T.o.m. Balkan-zigenarna använder ordet.
Här ett exempel; zigenarlåten ifrån Borat-filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=EdtbaLJUYco
Chaj = Tjej
Shukar = socker
Chaje Shukarije = Söt tjej
Citera
2026-07-30, 20:17
Medlem
Citat:
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

Zigenare har varit ett etablerat folk i Sverige i nästan ett halvt millennia. Därav har deras språk officiel minioritets spåk-status. De zigenarena är mer att likna med finska zigenare och kan inte jämnföras med dagens importerade tiggare. Vi har massor av låneord från olika språk vi har varit i kontakt med. Då tycker jag nog "guzz" är ett mer förnedrande ord att använde än "tjej" som vi har använt i över 100 år.
Citera
2026-07-30, 20:52
Medlem
Citat:

Kan vi sluta att säga LIVE? Jag ska gå och se Carola LIVE.

Det heter levande direktmusik. Säg det nästa gång.
Citera
2026-07-30, 21:06
Medlem
jjujjus avatar
Citat:

Vill du låta som en pedofil så säger du flicka.
Citera
2026-07-30, 21:29
Medlem
HBTKuks avatar
Våra romaniord är toppen! Tjena!
Citera
2026-07-30, 21:34
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vill du låta som en pedofil så säger du flicka.
Stopp och belägg, att du drar upp pedofili i den här diskussionen tyder mer på ditt egna vantänk än något om mig.

På samma sätt man säger "hot girl" på engelska — en snygg flicka. Inget konstigt med det.
Citera
2026-07-30, 21:35
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Att ordet "tjej" numera missbrukas kan jag hålla med om. Ibland hör/ser man t.o.m "tjej" användas om kvinnor i åldern 30-50 år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in