2026-07-30, 17:21
Medlem
Dr Wolfs avatar
Enligt bilderna på fruns insta satt det en plotter till vänster om ratten...

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ingen alls... Jag navigerar definitivt inte med telefon och ryser inombords om det finns de som förlitar sig enbart på en tjänst som när som helst kan upphöra, på en plattform som när som helst kan stoppa.

Jag lärde mig sådant här när elektronisk navigation var olikfärgade linjer på skitdyra sjökort, en låda med sifferindikatorer och en hälsosam respekt för elektroniska vidunder och deras egenheter. Personligen tror jag att en lokal nav-plattform i den egna båten är mycket att föredra.

Men Skippo är ingen lösning jag skulle lita till - även om din tilltro till aktuella uppgifter är hög. Finns inget annat och man inte vet ALLS var man är är förstås en fix via Skippo mycket bättre än ingenting.

Nu TROR jag dock inte att snip-befälhavaren stått med Skippo och pejlat farledstrafiken, utan att det hela helt handlar om människomisstag, där den lilla båten betalat priset för misstag från båda parter.
Citera
2026-07-30, 17:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vad innebär det?

En STOR eloge till mannen som simmade ut och räddade pappan och sonen... Hur långt ut var de?

Säkert, kallt, strömt, djupt, dålig sikt- vilken hjälte!

Paret åkte ut med sin båt, så mannen simmade inte så långt. Han hoppade säkert bara över bord och simmade några meter och hjälpte de upp. Men otroligt gjort ändå i mörkret och regnet.
Citera
2026-07-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så här skrev jag exakt:

”Väldigt tragiskt och att befinna sig i en trafikerad farled under dåliga väderförhållanden var nog inte den bästa idén”.

Bevisligen var det inte den bästa idén sett till utfallet.
Du ör ju bra kunnig du... Har du åkt i dessa farvatten? Fanns det andra alternativ ens?
Citera
2026-07-30, 17:24
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det var väl fan inte jag som framförde båtarna!

Jag pekar bara på det orimliga antagandet att det inte skulle finnas regler om att kunna stanna för okända saker som kan inträffa.

Båtar är ju lite som att köra bil utan bromsar, då borde man vara ännu försiktigare och följa reglerna till punkt och pricka.
Kan ju inte bara braka på och hoppas att andra ska gira undan.

Ansvaret ligger på dig när du kommer i så hög fart att du inte klarar att sakta ner i tid.

Sedan olyckor, de händer just när något oväntat, oplanerat sker, det är ju liksom definitionen av en olycka.
TUR ÄR VÄL DET.
Fartyget hade en "Lots" Om vid tillfället, så Kapten borde sitta hyfsat tryggt!
SÅ ETT 90 METER FARTYG på några tusen ton är som att köra bil? Hoppsan då kan ju alla som studerat till kapten och olika sjöbefäl strunta i högskolan och bara ta dina råd istället?

ALTERNATIVT EFTERSOM DU HÄVDAR DIG SOM ATT DU ÄR STÖRST BÄST OSV SÅ KAN JU DU PLUGGA PÅ LITE VAD SOM GÄLLER TILL SJÖSS? Jag vidhåller vid mitt första svar, håll dig på vägen för din skull!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
En till.

Kan DU då presentera den FAKTA som du menar KLARLÄGGER denna tidpunkt.

och nej "någon skrev på flashback" är inte fakta som klarlägger något.

Jag skriver GANSKA klarlagt. Bästa skattning kan man också kalla det. Jag uppfattar det i vart fall inte som en trådsanning. Sen kan man ju alltid säga att man måste invänta Polisutredning eller Haveriutredning, innan man uttalar sig. Men har ju varken du eller jag nåt att göra här.

Ska du var så petig så kan man inte lita på varken media eller polisen i nuläget. Inget VET exakt när olyckan inträffade.

Du verkar ju f ö ganska påläst och kunnig. Varför inte komma med några positiva kommentarer kring andras inlägg. Fanns det nåt vettigt i det jag skrev, enligt dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Finns en gammal oskriven regel som lyder den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt levebröd

Följer man den så tänker man rätt och säkert.
Nej det finns inte en sådan oskriven regel. Alla sjöfarare med en vettig åsikt håller sig till farlederna, ovan som van.
Citera
2026-07-30, 17:25
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Enligt bilderna på fruns insta satt det en plotter till vänster om ratten...

Bläddra bak några sidor så har du fullständig spec och info om plottern!
Citera
2026-07-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ingen alls... Jag navigerar definitivt inte med telefon och ryser inombords om det finns de som förlitar sig enbart på en tjänst som när som helst kan upphöra, på en plattform som när som helst kan stoppa.

Du tillhör alltså den generation som inte kan ta till dig ny teknik och använda den på ett säkert och tillförlitligt sätt. jaja, då vet vi det. Det förtar dock inte teknikens förträfflighet och användbarhet. Du är nog tämligen ensam om att anse att det hade varit dumt att använda en sådan tjänst för att undvika denna olycka, vilket mycket väl kunde ha varit effekten.
Citera
2026-07-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
EFTERSOM NI VERKAR LITE ELJEST SÅ KOMMER EN SKÄRMBILD HÄR!

FATTAR INTE HUR SVÅRT DET SKA BEHÖVA VARA :

Tack för den bilden. Visar det vissa av oss sett inom de 24 timmar man kunde se detta. Även om vi då bara hade en ungefärlig plats för olyckan. Men just tidpunkten fartyget passerade.

Nu kanske besserwissern som med näbbar, och klor vägrar ha fel kan hålla käften.
Citera
2026-07-30, 17:28
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så här skrev jag exakt:

”Väldigt tragiskt och att befinna sig i en trafikerad farled under dåliga väderförhållanden var nog inte den bästa idén”.

Bevisligen var det inte den bästa idén sett till utfallet.

Det var ju bra förhållanden Straxt innan olyckan, så vädret har ju kanske slagit om, när riktning var tagen
Citera
2026-07-30, 17:30
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Tack för den bilden. Visar det vissa av oss sett inom de 24 timmar man kunde se detta. Även om vi då bara hade en ungefärlig plats för olyckan. Men just tidpunkten fartyget passerade.

Nu kanske besserwissern som med näbbar, och klor vägrar ha fel kan hålla käften.

Det är ju EXAKT VAD BILDEN FÖRESTÄLLER! TIDEN SOM FARTYGET PASSERAR OLYCKSPLATSEN....
Citera
2026-07-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Paret åkte ut med sin båt, så mannen simmade inte så långt. Han hoppade säkert bara över bord och simmade några meter och hjälpte de upp. Men otroligt gjort ändå i mörkret och regnet.

Ah ok ja, modigt av mannen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in