2026-07-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush

**Enligt Marine Traffic Passerade MV Misje Verde olycksplatsen vid 21.30 tiden.

Påstår du ja!
När jag kollar Marine Traffic kan jag inte se det.
Citera
2026-07-30, 16:54
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Påstår du ja!
När jag kollar Marine Traffic kan jag inte se det.

Köp tjänsten så ser du oxå! Eller läs på länkarna jag skickade, där har polisen och reportrar kommit till samma slutsats!
Citera
2026-07-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är möjligt att journalisterna blandar ihop larmcentralerna SOS och JRCC.

Men jag tycker mig ocksä minnas att jag läst en artikel där flera personer har larmat hyfsat nära i tid. Kommer dock inte ihåg var jag läst det.

Tobias Nicander på JRCC har dock mottagit minst ett samtal och sedan varit räddningsledare. Har för mig att jag läste om multipla larm i en artikel där Tobias nämndes.

Ja, vi kan inte lita blint på vad journalisterna skriver. Så är det. Tyvärr inte ens på den info polisen kommer med. Även om vi så klart måste utgå från att det polisen säger stämmer, men med den brasklappen i åtanke.

Vad jag läst av vad Tobias på JRCC sagt så har han mottagit samtal både från kvinnan och bordern. Båda har så klart hamnat där med sina anmälningar, oavsett hur de kommit dit.

Det jag tog upp var osäkerheterna kring den initiala information som kom i tråden om att brodern var den som larmat och att antagandet kring olyckstidpunkten baserades på tiden för han att återkomma till olycksplatsen, när det nu helt plötslig kommer mer information som i delar motsäger den initiala informationen.
Citera
2026-07-30, 16:58
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Om du inte slagits medvetslös av den enorma kraften i kollisionen…
Precis, men då måste båten gå mitt itu för att det ska vara fördel att ha flytväst, så man flyter upp till ytan och inte bara fastnar i rufftaket. Det kan ha hänt denna gång, men det är osannolikt och därför har man inte flytväst under öppna däck. Passagerarfärjorna förvarar alla flytvästar på öppna däck av en anledning.

De som saknade flytväst i detta fall hade alltså sannolikt helt korrekt inte flytväst. Om Norge har lag på att man ska ha flytväst alltid i alla småbåtar (vilket påståtts här) så beror det alltså på att politikerna som stiftat lagen inte kan Arkimedes princip eller begriper hur båtar fungerar.
Senast redigerad av Disillusionisten 2026-07-30 kl. 17:01.
Citera
2026-07-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ja, just det, nån skrev nåt på flashback, alltså måste det vara sant.
Jag skrev ett inlägg om det där med trådsanningar för en liten stund sedan.

Än så länge har inte jag sett något belägg för när olyckan inträffade.
Och ingen av de som bestämt påstår sig veta har kunnat presentera något sådant belägg.

Det borde inte vara så svårt, om de nu har trackingen på fartyget.
Frågan är bara varför ingen av alla er, de, som sitter på denna, inte presenterar den.

https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-batolyckan-utanfor-tjorn/

Citat:
Klockan 22.03 på tisdagskvällen larmades SOS Alarm om att det sannolikt skett en båtolycka i Hakefjorden, sydost om Tjörn. Först ringer en kvinna in som befinner sig på ön Katten och säger att hon hört någon skrika på hjälp, kort därpå ringer en man in och säger att han saknar sin bror och hans familj.

Citat:
Sjöfartsverket gör bedömningen att olyckan måste ha skett ungefär en halvtimme innan de nåddes av larmet. Det står klart att det inträffat en kollision och att ett norskflaggat bulkfartyg passerat platsen vid tiden för olyckan.
Citera
2026-07-30, 17:00
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Tragisk olycka eller? Kan det ha varit självförvållat? Sjöfylleri eller något liknande? Svårt att tänka mig att man kör in i ett lastfartyg på måfå.

Lite mystiskt att polisen har lagt "förundersöknings sekretess". Tyder på att polisen vet mycket mer.

I vilket fall, hoppas att dottern hittas snart.

Ps. Ett tag funderade jag på om någonting annat ligger bakom "olyckan"?

Vad är det som är konstigt med förundersökningssekretess? Under pågående förundersökning råder förundersökningssekretess.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2026-07-30 kl. 17:04.
Citera
2026-07-30, 17:00
Medlem
Slutsatsen tycks vara att alla tycker att någon ska betala för Marine Traffic men ingen gör det, särskilt inte de som tycker att någon borde göra det.

Märkligt också att ingen artikel jag läst hittills påstår att Marine Traffic preciserar olyckan till runt 21:30. Den infon borde ju ändå någon journalist grävt fram kan man tycka, och alldeles särskilt borde ju någon i tråden som påstår att massmedia grävt fram detta kunna citera och länka aktuell artikel.

Men.
NADA
ZILCH
INGENTING

Ibland säger avsaknaden av information också något.
Citera
2026-07-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos

JAg kan upprepa exakt samma sak som jag skrev i inlägget du replikedare, om du vill.
Vill du att jag ska göra det?

Eller har du något att komma med om NÄR olyckan inträffade?
Och, framförallt, egentligen, om det då var en kraftig regnskur eller inte.
Citera
2026-07-30, 17:02
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Intressant att någon gått in och begränsat hennes kommentarer på insta. Sjukt beteende att man inte ens får skriva ett hjärta
Länk?
Citera
2026-07-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Olyckan inträffar ca 21.30 + några minuter. Ganska klarlagt.

En till.

Kan DU då presentera den FAKTA som du menar KLARLÄGGER denna tidpunkt.

och nej "någon skrev på flashback" är inte fakta som klarlägger något.
Citera
2026-07-30, 17:04
Medlem
En så otroligt ledsam olycka. Man blir så berörd när små drabbas. Låg båten för natthamn eller gick den mellan öar? Och har det framkommit skadeläge för de drabbade; trauma vid förlisning, kollision, nedkylning eller drunkning?
Man hoppas mamman och flickan slapp hinna känna rädsla. Och vara tillsammans.

Kärlek till alla drabbade och berörda❤️❤️
Citera
2026-07-30, 17:05
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Slutsatsen tycks vara att alla tycker att någon ska betala för Marine Traffic men ingen gör det, särskilt inte de som tycker att någon borde göra det.

Märkligt också att ingen artikel jag läst hittills påstår att Marine Traffic preciserar olyckan till runt 21:30. Den infon borde ju ändå någon journalist grävt fram kan man tycka, och alldeles särskilt borde ju någon i tråden som påstår att massmedia grävt fram detta kunna citera och länka aktuell artikel.

Men.
NADA
ZILCH
INGENTING

Ibland säger avsaknaden av information också något.

Hur trög är du?

Citat:
Sjöfartsverket gör bedömningen att olyckan måste ha skett ungefär en halvtimme innan de nåddes av larmet. Det står klart att det inträffat en kollision och att ett norskflaggat bulkfartyg passerat platsen vid tiden för olyckan.

Sluta tjafsa du också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in