2026-07-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag trodde vi fastslagit att fartyget lotsades, och att kapten således måste ha följt lotsens instruktioner?

Den lotsen måste ha sovit på passet.
Citera
2026-07-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Hur trög är du?

https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-batolyckan-utanfor-tjorn/

Sluta tjafsa du också.

Det är inte jag som är trög. Det är du som är trög.

"bedömningen"

Den BEDÖMNINGEN gjordes ganska omgående, och då på grunder som nu förefaller, milt uttryckt, vaga. Ingen information har kommit fram som förklarar och än mindre styrker denna bedömning.

Den kan vara rätt, men vi vet inte. Jag har skrivit flera inlägg om hur den bedömningen initialt tycks ha framkommit, och vad av det som senare har framkommit som gör att det blir mer osäkert.

Har du läst på om detta, eller är du bara utomordentligt trög?
Citera
2026-07-30, 17:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vilken är din erfarenhet av navigation med Skippo med AIS?

Ingen alls... Jag navigerar definitivt inte med telefon och ryser inombords om det finns de som förlitar sig enbart på en tjänst som när som helst kan upphöra, på en plattform som när som helst kan stoppa.

Jag lärde mig sådant här när elektronisk navigation var olikfärgade linjer på skitdyra sjökort, en låda med sifferindikatorer och en hälsosam respekt för elektroniska vidunder och deras egenheter. Personligen tror jag att en lokal nav-plattform i den egna båten är mycket att föredra.

Men Skippo är ingen lösning jag skulle lita till - även om din tilltro till aktuella uppgifter är hög. Finns inget annat och man inte vet ALLS var man är är förstås en fix via Skippo mycket bättre än ingenting.

Nu TROR jag dock inte att snip-befälhavaren stått med Skippo och pejlat farledstrafiken, utan att det hela helt handlar om människomisstag, där den lilla båten betalat priset för misstag från båda parter.
Citera
2026-07-30, 17:12
Medlem
b00b00s avatar
Citat:

"bedömningen"

Den BEDÖMNINGEN gjordes ganska omgående, och då på grunder som nu förefaller, milt uttryckt, vaga. Ingen information har kommit fram som förklarar och än mindre styrker denna bedömning.

Den kan vara rätt, men vi vet inte. Jag har skrivit flera inlägg om hur den bedömningen initialt tycks ha framkommit, och vad av det som senare har framkommit som gör att det blir mer osäkert.

Sluta nu för fan. Tror du att Sjöfartsverket sitter med Marinetraffic? Du tror inte de har egna verktyg för att övervaka sjötrafiken. Har du Aspbergers eller något och hakar upp dig på detaljer som en myndighet redan fastställt? Du är ju mer än lovligt korkad. Din morsa sitter säkert och önskar att hon fick göra en retroaktiv abort.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

"bedömningen"

Men vad är det för fel på dig? SJÖFARTSVERKET gör den bedömningen. Polisen har ju även kunnat prata med mannen, enligt polisens egen hemsida.
Och vad är problemet med att det tar 30 minuter innan de upptäcks? Vad är det som är så mystiskt med det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
En så otroligt ledsam olycka. Man blir så berörd när små drabbas. Låg båten för natthamn eller gick den mellan öar? Och har det framkommit skadeläge för de drabbade; trauma vid förlisning, kollision, nedkylning eller drunkning?
Man hoppas mamman och flickan slapp hinna känna rädsla. Och vara tillsammans.

Kärlek till alla drabbade och berörda❤️❤️

Knappast att den låg för natthamn i alla fall. Man ankrar knappast mitt i en farled ens om det är första gången man åker båt.
Citera
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postludium
Jag har fått höra från en som jobbar med hamnar att fartyget hade både lots och folk på däck, ändå så skedde kollisionen utan att någon märkt något.
Hur kom lotsen dit? Fartyget verkar sakna lotslejdare https://cdn.phototourl.com/free/2026-07-29-f97f36b1-8c96-46b6-b21f-d8da924cf0df.jpg
Citera
2026-07-30, 17:16
Medlem
DrBushs avatar
EFTERSOM NI VERKAR LITE ELJEST SÅ KOMMER EN SKÄRMBILD HÄR!

FATTAR INTE HUR SVÅRT DET SKA BEHÖVA VARA :
Citera
2026-07-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
Hur kom lotsen dit? Fartyget verkar sakna lotslejdare https://cdn.phototourl.com/free/2026-07-29-f97f36b1-8c96-46b6-b21f-d8da924cf0df.jpg

Vad innebär det?

En STOR eloge till mannen som simmade ut och räddade pappan och sonen... Hur långt ut var de?

Säkert, kallt, strömt, djupt, dålig sikt- vilken hjälte!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
Håll dig till biltrafik så slipper vi fler olyckor
Det var väl fan inte jag som framförde båtarna!

Jag pekar bara på det orimliga antagandet att det inte skulle finnas regler om att kunna stanna för okända saker som kan inträffa.

Båtar är ju lite som att köra bil utan bromsar, då borde man vara ännu försiktigare och följa reglerna till punkt och pricka.
Kan ju inte bara braka på och hoppas att andra ska gira undan.

Ansvaret ligger på dig när du kommer i så hög fart att du inte klarar att sakta ner i tid.

Sedan olyckor, de händer just när något oväntat, oplanerat sker, det är ju liksom definitionen av en olycka.
Citera
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten

Kika på bilden igen och ZOOMA in lite till höger.....
Citera
2026-07-30, 17:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Den lotsen måste ha sovit på passet.

Troligen inte. Kapten var på bryggan ihop med lotsen. Avsaknaden (såvitt vi vet) av manöver och signalering pekar helt på att ingen alls sett snipan överhuvud taget.

Den intressanta frågan därvid är ifall det varit försummelse från befälhavaren ombord (kaptenen, ingen annan) som inte haft utkik på backen, minskat hastigheten pga dålig sikt eller av någon annan anledning skapat förutsättningar för olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in