2026-07-30, 11:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Många invandrarområden vågar inte släppa ut sina barn längre beroende på att gängen anlitar småbarn för att bära droger, sedan när dom inte vill längre utsätts dom för dödshot/misshandel ...osv
Du kanske borde uppdatera dig själv och dina vanföreställningar om att dom barnen har en bättre uppväxtmiljö än barnen i djursholm.
Det stämmer inte alls. Inte för att jag ofta besöker invandrarområden, men när jag gör det så kan jag ju med egna ögon se motsatsen: det springer ju 10 gånger fler barn runt kring husen än i Djursholm. Fina områden är som likvakor.

En kollega bodde i Skäggetorp i Linköping i ett år, Linköpings näst sämsta område. Så jädra trevliga grannar, nästan lite för mycket barn ute för det var en del oväsen, man fick absolut inte lämna sin cykel olåst. Men i övrigt skulle jag säga att din påhittade beskrivning av verkligheten är busted.

Där det VERKLIGEN förekommer knark, kan t.ex vara EN port i Rosengård, EN uppgång kring en t-bana, dessa områden är väl kända av föräldrarna och dit går man inte. Men langarna är ju totalt ointresserade av barnen så det hade ändå inte varit farligt.
Citera
2026-07-30, 11:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Fattar vad du menar men jag tror inte jag håller med. Invandringen ÄR en faktor oavsett plats man bor på. Du behöver inte bo i Gergsjön, Rosengård eller Tensta för att fatta det, tyvärr. Sen tycker jag att folk är för oroliga generellt men invandringen gör det knappast bättre, det är helt klart en anledning.
Vet inte om du kan hålla med men jag skulle säga att ett samhälle där alla killar spelar fotboll tillsammans inklusive invandrare är ett både säkrare och bättre samhälle än där föräldrarna inte släpper ut sina barn. För hur många gånger har du i media sett att det händer farliga saker med barn i Sverige? Sverige är totalt säkert för barn.

Det ingick i min egenskapade uppfostran i Danderyd på 1960-talet: att veta vilka tre killar man inte lekte med, de var lynniga och elaka och kunde stjäla din fotboll utan problem. Alla var helsvenska och boende i Danderyd. Det är ju exakt sådant som man måste lära sig tills man blir vuxen: hur man umgås i samhället, med olika personer. Samhället kan inte förbjuda idioter och brottslingar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-30 kl. 11:28.
Citera
2026-07-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-studie-barns-rorelsefrihet-krymper-far-konsekvenser

Alltså får en 7-åring idag röra sig fritt utan vuxen på ett område på 0,3 hektar, vilket motsvarar en halv fotbollsplan ungefär. 1955 fick ett barn röra sig fritt på 364 stycken fotbollsplaner.

Kossor får röra sig mer fritt än 7-åringar.

Hur ställer ni er till detta? Ni som har barn, varför tillåter ni inte dom röra sig fritt?

Det är väl inget konstig. Dagens samhälle är absolut inget som liknar 1955 eller ens 1975. Det har stadigt blivit allt med förstört och extrem mycket mer våldsamt och dåligt i samband med invällningen av folk som inte förstår hur man beter sig på ett klassiskt svenskt sätt. De har bara tillför dåliga saker för gemene man.. Våld och samhällsproblem. Och då håller man barnen hemma. Fattar man inte det är man antingen blading eller vänster.
Citera
2026-07-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vet inte om du kan hålla med men jag skulle säga att ett samhälle där alla killar spelar fotboll tillsammans inklusive invandrare är ett både säkrare och bättre samhälle än där föräldrarna inte släpper ut sina barn. För hur många gånger har du i media sett att det händer farliga saker med barn i Sverige? Sverige är totalt säkert för barn.

Det ingick i min egenskapade uppfostran i Danderyd på 1960-talet: att veta vilka tre killar man inte lekte med, de var lynniga och elaka och kunde stjäla din fotboll utan problem. Alla var helsvenska och boende i Danderyd. Det är ju exakt sådant som man måste lära sig tills man blir vuxen: hur man umgås i samhället, med olika personer. Samhället kan inte förbjuda idioter och brottslingar.

Jadu, antingen är du en representant för de som vi har importerat eller så är du en galen vänsterdåre. Skit samma, majoriteten av etniska svenskar vill INTE ha det som vi just nu har det.
Citera
2026-07-30, 11:41
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jadu, antingen är du en representant för de som vi har importerat eller så är du en galen vänsterdåre. Skit samma, majoriteten av etniska svenskar vill INTE ha det som vi just nu har det.
Danderyd är Höger.

Jag skriver ingenting om att vi ska ha mer eller mindre invandring. Det här är en barn-tråd och den frågan är helt off topic.

Du har inga barn och behöver växa till dig lite. Prova att lämna källaren till att börja med.
Citera
2026-07-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Hon har helt rätt. När min mormor var i den åldern så gick hon flera kilometer ensam själv till och hem från skolan. Hon har berättat hur hon sprang hem vissa mörka kvällar på grund av ögonen och skuggor inne i skogen så hon sprang utav helvete fram och tillbaka de flesta mörka dagar.

Men det är andra tider nu, och ni har tagit in människor från andra kulturer så det är klart att det påverkar hur fri dom är.

Förr var det trollen i skogen som var den stora faran (och dem var bara påhitt) idag är det Abdhullah under något svenskt falsknamn eller några pakistanier/indier

Jag tror överlag svenskar har blivit räddare oxå. Vet inte riktigt varför men förutom andra kulturer så är det mer droger fästingar sjukdomar sol plast mm och det är mer fokus på allt man ska akta sig för.
Citera
2026-07-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Danderyd är Höger.

Jag skriver ingenting om att vi ska ha mer eller mindre invandring. Det här är en barn-tråd och den frågan är helt off topic.

Du har inga barn och behöver växa till dig lite. Prova att lämna källaren till att börja med.

Och? Var man bor garanterar inte vem man ÄR. Tror man det är man inte svensk. Jag har 4 barn och är äldre än din mustaschprydda mamma/syster.
Senast redigerad av Pingubengt 2026-07-30 kl. 12:02.
Citera
2026-07-30, 11:58
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Fattar vad du menar men jag tror inte jag håller med. Invandringen ÄR en faktor oavsett plats man bor på. Du behöver inte bo i Gergsjön, Rosengård eller Tensta för att fatta det, tyvärr. Sen tycker jag att folk är för oroliga generellt men invandringen gör det knappast bättre, det är helt klart en anledning.
Självklart är samhällsklimatet (till följd av invandringen) en bidragande orsak till detta. På 50-talet var Sverige en idyll. En Bullerby där alla kände alla. Barn sprang fritt och lekte. Var det ett barn som sprang vilse så såg tant Britta eller farbror Anders till att det kom till rätta. Man visste vems barn det var.

Nu har tryggheten och gemenskapen sakta monterats ner. Dels har vi ett inflöde av unga, kåta män från våldsbejakande kulturer med en tvivelaktig kvinnosyn. Men vi har också ett flöde av nyheter om fösvunna och bortförda barn. Allt från Madeleine McCann till Engla och Lisa Holm. Men även annat, skjutningar, sprängningar osv. Otryggheten är monumental. Detta gör att vi blir försiktigare, mer oroliga. Vi bygger murar. Bullerbyn är härjad och nedbränd till grunden.
Citera
2026-07-30, 12:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag tror överlag svenskar har blivit räddare oxå. Vet inte riktigt varför men förutom andra kulturer så är det mer droger fästingar sjukdomar sol plast mm och det är mer fokus på allt man ska akta sig för.

Du tänker att det är lite mera osäkert idag än vad det kanske varit förr i Sverige?
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-30 kl. 12:33.
Citera
2026-07-30, 12:20
Medlem
smickras avatar
Citat:
Snälla säg att du skämtar? Wow, har du sett det med egna ögon?! en unge som ha en mobil innan han/hon är 18? Dra mig baklänges vad sjukt!

Vad skall de med en mobil till innan de är myndiga?
Jag klarade mig fint i över trettio år.
Citera
2026-07-30, 12:49
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefjon
Hur menar du nu?

Hur många barn idag har inte en egen telefon innan dom är myndiga?

Kommunala skolor har ju tillochmed en regel att samla in mobilerna vid skolstart...

Har du inte vaknat under din sten?

Jag klarade mig fint mina första 30 år. Det gör alla människor.
Föräldraskap är bara lathet. Ta barnen ifrån dem om de är så slappa.
Citera
2026-07-30, 13:44
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Håller i grunden med dig, men jag tror att den råhet som existerar idag var mindre vanlig förr, även om den såklart existerade då.

Dessutom, kraven på föräldrar och människor idag är annorlunda.
Vilket tyvärr går ut över barnen och deras frihet.
Krav från vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in