2026-07-29, 23:43
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om idén är att AI-botarna ska få träna på text som är hyfsat nutida, så är det ju i första hand text från de senaste 60-70 åren som räknas. Böcker som är hundra år gamla eller äldre skulle mest bli förvirrande

Såvitt jag begriper är det här böcker med ISBN-nummer. Enkelt för LLM-bolaget att hålla reda på om en utgåva redan har blivit scannad då, så att onödigt arbete och fler exemplar än nödvändigt inte går åt. ISBN blev standard 1970.

Böcker som är så gamla att upphovsrätten har löpt ut (70 år efter upphovsmannens död) är till stor del redan digitaliserade och fritt tillgängliga för både allmänhet och LLM-bolag (via t.ex. Projekt Gutenberg) att göra vad de vill med. Annars finns fysiska exemplar bland allmänheten, hos bibliotek, arkiv och museer.

Böcker utgivna efter 1970 (ISBN-startåret) är, även om de inte är fritt tillgängliga, också till stor del redan digitaliserade, antingen redan vid utgivningen eller senare, och på så vis sparade för framtiden (om än fortfarande under copyright) även om samtliga fysiska exemplar plötsligt skulle självantända.

Jag är m.a.o. inte särskilt orolig för att några oersättliga rariteter stryker med i den destruktiva scanningen, eller ens särskilt många fler exemplar än ett av t.ex. Camilla Läckbergs senaste opus.

Det jag kan ifrågasätta är att LLM-bolagen genom att köpa sig ett eget exemplar av en bok på så vis tycker sig uppfylla sina upphovsrättsliga förpliktelser. LLM-bolaget skapar en kommersiell produkt (språkmodeller) som sedan används av miljoner betalande kunder, baserat på en författares verk, utan att författaren får ett öre för det.
Citera
2026-07-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nej, inget påhopp på dig som människa, utan de idér du ger uttryck för och det samhälle som promotar dem. (Ber om ursäkt om jag var otydlig).

Jag tackar för din rekommendation och för att du skriver som en normal människa (och inte med personangrepp och invektiv)!

Lipar du över böckerna som kastas i återvinningen också?

Jag var på soptippen nyligen och såg massor av containrar med gamla böcker redo att eldas. Besökarna fick ta från containrarna men intresset för gamla reseguider från 1997 tycktes svalt.
Citera
2026-07-30, 08:27
Medlem
bithaxs avatar
Klar ät man fimpar böckerna. Då går man ju monopol på informationen.
Citera
2026-07-30, 11:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja, ännu en bra anledning till att stänga ner varenda fördummande, energislösande AI-serverhall:
Böckerna köps i bulk, bokryggarna skärs av så att lösa sidor kan matas genom industriella skannrar, och pappret går sedan till pappersmassa.
[...]
En standardpall rymmer mellan 800 och 1 200 böcker, köpare skalar upp från pilotorder till batcher på 10 000 volymer eller mer, och de förstörande skannrarna arbetar i takten 80 till 120 sidor per minut.
https://teksajten.se/ai/ai-bolagen-koper-gamla-bocker-for-att-forstora-dem-jakten-pa-ren-mansklig-text

Ett sorts intellektuellt självmord - fullständigt bisarrt. Hur i h-vete kan man se sig själv i spegeln och samtidigt arbeta med detta?

Eh...det handlar väl bara om ett exemplar per bok eller? Inte fan köper bolagen 10.000 ex av samma bok?
Citera
2026-07-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Eh...det handlar väl bara om ett exemplar per bok eller? Inte fan köper bolagen 10.000 ex av samma bok?
Nej det finns nog ingen vinst i det - de köper nog olika varje gång.
Citera
2026-07-30, 12:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej det finns nog ingen vinst i det - de köper nog olika varje gång.
Ja, och vad är då problemet undrar jag. Jag har slängt massor av böcker genom åren.
Citera
2026-07-30, 13:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
Man kan aldrig läsa "Jack" för många gånger.

Jag sitter på en guldgruva. Har Jackie Collins samlade verk - inbundna med omslag.
Skall spara dom för att rädda mänskligheten.

Citera
2026-07-30, 13:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ja, och vad är då problemet undrar jag. Jag har slängt massor av böcker genom åren.

Inte ens Myrorna tar emot böcker längre. Du får den kalla handen.
Citera
2026-07-30, 13:10
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
För mig är det självklart att förstörelse av böcker är dåligt. Det var dåligt under Maos kulturrevolution, det var dåligt när halva vår medeltid brann upp tillsammans med slottet Tre Kronor och det är dåligt även i detta fall. Det behöver ingen vidare motivation (du kanske behöver det, men inte jag).

Här är det dock ett privat företag som förstör böcker i vinstsyfte, vilket är ännu sjukare. De tjänar alltså pengar på att förstöra den viktigaste kulturskatt vi har - det skrivna ordet. Det är ännu mer självklart att detta är dåligt.

Som jag förklarade innan (men som en stor del av trådens deltagare inte vill förstå) så handlar det inte om att digitalisera böcker för allmänhetens bästa, utan för att träna sin språkmodell och tjäna pengar på den samtidigt som man förstör böcker (som en extra perversitet).

Tack och lov finns det ändå många som förstår varför detta är dåligt och det gör mig ändå glad.

Du blandar ihop vad avsikten är. De förstörs inte böcker för att du inte ska ha tillgång till dem. Det är inte de sista exemplaren. Du har bestämt dig att hata ai eller älska böcker på något ologiskt vis och det gör dina åsikter irrationella

Att det finns fler som är så förvridna är sorgligt.
Citera
2026-07-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag sitter på en guldgruva. Har Jackie Collins samlade verk - inbundna med omslag.
Skall spara dom för att rädda mänskligheten.

Och när du dör kommer arvingarna svära över att du nödvändigtvis skulle spara på en massa skit. Och köra böckerna till det kommunala återvinningsbolaget som anordnar "bokbål".

Men för tok-kommunisterna i tråden är det helt ok att kommunen anordnar "bokbål". Att däremot OpenAI köper EN bok och skickar i pappersinsamlingen blir dom hysteriska över.
Citera
2026-07-30, 13:53
Medlem
Citat:
Ja, och vad är då problemet undrar jag.
Problemet är så som det beskrivs i tråden.

Att du (och många andra) inte ser det som ett problem är uppenbart, så vi tycker olika helt enkelt.
Citera
2026-07-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du blandar ihop vad avsikten är.
Jag tror inte vi kommer längre än såhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in