Men det är ingen risk att en viss titel kommer att försvinna. Det finns flera andra exemplar av boken. Och det kommer alltid tryckas nya.
Ja, man kan ju hoppas.
Men folk idag verkar tyvärr inte vilja läsa böcker, de vill skrolla på sina telefoner. På sin höjd kanske de köper någon bok deras influencers rekommenderar och lägger på bordet som en inredningsdetalj. Och bokförlagen publicerar inte bra böcker, utan sådant som säljer. Så visst, i framtiden kanske vi kan köpa Jockibois memoarer, men det är nog en ganska trist framtid. Personligen föreslår jag att vi inte gör oss av med vår litteraturhistoria.
Prova det! Verkligheten finns inte i skådespelet du ser på internet och i massmedia.
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
det är så Europa ska möta konkurrensen från USA och Kina? Detta är din rekommendation?
Min rekommendation är att alla människor helt bör helt överge skådespelssamhället. Bort med konsumtion, kapitalism, egoism, krig och vansinne. Inte för att någon bestämmer det, utan för att det är en enda sanna vägen (vilket man inser om man söker inom sig själv). Men människan verkar älska självdestruktiviteten, att kliva över lik för att själv få det bättre. De ber om diktatorer, de skriker efter övervakning och kontroll. Och nu då så gapar människan efter att slippa tänka själva och överlåta det till en språkmodell, en dator. Miljardärer och techoligarker är deras gudar. "Tack och lov" är det i alla fall galenskapen sista anhalt.
Men folk idag verkar tyvärr inte vilja läsa böcker, de vill skrolla på sina telefoner. På sin höjd kanske de köper någon bok deras influencers rekommenderar och lägger på bordet som en inredningsdetalj. Och bokförlagen publicerar inte bra böcker, utan sådant som säljer. Så visst, i framtiden kanske vi kan köpa Jockibois memoarer, men det är nog en ganska trist framtid. Personligen föreslår jag att vi inte gör oss av med vår litteraturhistoria.
Så vad är alternativet? Ska man tvinga folk att läsa böcker mot deras vilja?
"Mr. 100-miljoner-på-kontot mannen"??? Hade jag gärna haft men du blandar ihop mig med Lund-No-Go-Zone. Jag har inte ens en nolla bakom. Hade jag haft 100M hade jag mycket riktigt kunnat flytta var som helst OCH hade redan gjort så för längesedan.
Att AI utgör ett hot mot Europa stämmer, pga att EU ägnat sig åt att reglera och förbjuda medan USA och Kina ägnat sig åt innovation. Du har själv skrivit i tråden att det inte går att backa bandet, vilket jag håller med om, vi kan alltså bara köra framåt och omfamna den nya tekniken. Eller du tycker att vi ska fortsätta reglera, förbjuda och hamna ännu mer i bakvattnet och framgent bli totala trälar till USA och Kina?
Europa är ett haveri för att vi låtit USA hålla oss nere, vad är ditt svar på det? Gråta över att böcker som ingen vill ha används i syfte att träna AI? Tror du att Europa reser sig om vi bygger stora förvaringshallar för dessa böcker istället?
Mitt individuella svar är att investera (jag råder samtliga att göra detsamma), vad är ditt? Haverism via Flashback?
Avslutningsvis kan du börja med att slå upp ordet teknokrati innan du öppnar din dumma flabb, hur mycket böcker har du läst och bekymrar dig genuint om när du inte ens hanterar ditt eget språk undrar man?
Ok. Jag skummade bara som hastigast och la ihop infon i dessa två inlägg, men klart det senare var riktat mot din motdebattör:
"Min hustru har generellt tjänat mer än jag pga betydligt bättre betalt jobb, jag gick förbi henne med hjälp av investeringar och trade för ca tio år sedan."
"Hycklare är jag alldeles säkert, liksom alla andra människor. Jag ljuger dock inte om att jag har hundra miljoner SEK på kontot."
Nåväl, det ändrar inget i sak, bara att du inte behöver ta det som riktat mot dig personligen.
Jag har inget enkelt svar på varken hur AI ska hanteras eller på hur USA:s mycket negativa inverkan på Europa kan förändras. Angående det senare är det dock uppenbart att Europa inte kan bli självständigt så länge det styrs av en kompradorklass.
Angående hur AI ska hanteras är väl den närmaste historiska parallellen framväxten av industrisamhället under 1800-talet och den revolt gentemot kapitalägarna som skulle resultera i allmänna pensioner och anställningsavtal (ett slags fredsfördrag med kapitalägarna). Skillnaden nu är dock att strejken inte längre är ett effektivt verktyg, eftersom en arbetare bara kan ersättas av en robot (eller en utlänning för den delen).
Det har talats om medborgarlön som en "lösning" på detta dilemma, men det är naturligtvis ingen lösning. Dessutom kommer villkoren bli ordentligt ofördelaktiga så länge makten inte möts av ett organiserat motstånd, och det lär inte ske. Så för tillfället landar jag i samma slutsats som dig, nämligen att försöka investera och bara bry sig om sig själv (den ende som egentligen existerar). Skulle något fundamentalt förändras i konstitutionen av det kollektiva är det möjligt att jag tänker om, men som det ser ut för tillfället är detta det enda alternativ som står till buds.
Senast redigerad av Trappisten 2026-07-29 kl. 22:25.
Prova det! Verkligheten finns inte i skådespelet du ser på internet och i massmedia.
Och ändå är det här på Flashback du befinner dig och lever åtminstone en del av ditt liv.
Citat:
Min rekommendation är att alla människor helt bör helt överge skådespelssamhället. Bort med konsumtion, kapitalism, egoism, krig och vansinne. Inte för att någon bestämmer det, utan för att det är en enda sanna vägen (vilket man inser om man söker inom sig själv). Men människan verkar älska självdestruktiviteten, att kliva över lik för att själv få det bättre. De ber om diktatorer, de skriker efter övervakning och kontroll. Och nu då så gapar människan efter att slippa tänka själva och överlåta det till en språkmodell, en dator. Miljardärer och techoligarker är deras gudar. "Tack och lov" är det i alla fall galenskapen sista anhalt.
Att råda människor att investera i sig själva och framtiden är kanske inte att bara tänka på sig själv.
Du skrev att människor bara tänker på sig själva och trampar över lik för att få det bättre, jag tog det som ett angrepp på mig, men det kanske det inte var?
Mitt råd är att investera, hade jag bara tänkt på mig själv hade jag förmodligen inte förordat något utan endast agerat för mig själv i det tysta.
Människan bygger att nytt samhälle = evolution, att betrakta det som domedag och fly in i passivitet är inget jag rekommenderar. Det lär leda till botten av pyramiden (och eventuell tvångsinlösen av ditt privata bibliotek)
Edit: Jag rekommenderar alltså att inte ta strid mot AI-bolag som köper böcker utan istället bör man omfamna detta nya eftersom det är oundvikligt.
Senast redigerad av MrKyoto 2026-07-29 kl. 22:36.
Du skrev att människor bara tänker på sig själva och trampar över lik för att få det bättre, jag tog det som ett angrepp på mig, men det kanske det inte var?
Mitt råd är att investera, hade jag bara tänkt på mig själv hade jag förmodligen inte förordat något utan endast agerat för mig själv i det tysta.
Människan bygger att nytt samhälle = evolution, att betrakta det som domedag och fly in i passivitet är inget jag rekommenderar. Det lär leda till botten av pyramiden (och eventuell tvångsinlösen av ditt privata bibliotek)
Edit: Jag rekommenderar alltså att inte ta strid mot AI-bolag som köper böcker utan istället bör man omfamna detta nya eftersom det är oundvikligt.
Nej, inget påhopp på dig som människa, utan de idér du ger uttryck för och det samhälle som promotar dem. (Ber om ursäkt om jag var otydlig).
Jag tackar för din rekommendation och för att du skriver som en normal människa (och inte med personangrepp och invektiv)!