2026-07-30, 15:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Och när du dör kommer arvingarna svära över att du nödvändigtvis skulle spara på en massa skit. Och köra böckerna till det kommunala återvinningsbolaget som anordnar "bokbål".

Men för tok-kommunisterna i tråden är det helt ok att kommunen anordnar "bokbål". Att däremot OpenAI köper EN bok och skickar i pappersinsamlingen blir dom hysteriska över.

Hehehe

Man har väl tänkt till rejält.

I mitt testamente har jag tydligt angivit att Jackie Collins collection skall tillfalla KB
Kungliga Biblioteket och att det skall översändas med spårbar frakt.

I sverige har vi inte bokbål. Tyskt/Nazistisk företeelse. Uppfinnare: Goebbels , Joseph
Citera
2026-07-30, 16:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Problemet är så som det beskrivs i tråden.

Att du (och många andra) inte ser det som ett problem är uppenbart, så vi tycker olika helt enkelt.

Det finns inget problem i trådstarten. Att ett ex av en bok slängs är inget problem.
Citera
2026-07-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns inget problem i trådstarten. Att ett ex av en bok slängs är inget problem.
Så bra! Adjö då
Citera
2026-07-30, 18:41
Medlem
SvD: "Företagen köper in enorma mängder sällsynta böcker"

https://www.svd.se/stories/268417829?playlistId=Cv6N2iFtcoZSbZrJ2UZxK1L2

Miljontals böcker som förstörs för att människan vill träna energislösande leksaker och göra techoligarker ännu rikare och mäktigare.
Senast redigerad av ladicius 2026-07-30 kl. 18:44.
Citera
2026-07-31, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
SvD: "Företagen köper in enorma mängder sällsynta böcker"

https://www.svd.se/stories/268417829?playlistId=Cv6N2iFtcoZSbZrJ2UZxK1L2

Miljontals böcker som förstörs för att människan vill träna energislösande leksaker och göra techoligarker ännu rikare och mäktigare.
Vem har enorma mängder sällsynta böcker att sälja?
Citera
2026-07-31, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vem har enorma mängder sällsynta böcker att sälja?
Hushållen.

Det är vi som köpt böckerna som är slut på förlagen (=sällsynta).

Och en del av oss tittar ibland på bokbörser mm där vi kan se att någon gammal skitbok vi har kvar i bokhyllan efterfrågas och så säljer vi den, istället för att gå till ÅVC med den.

Jag skulle nog säg att ungefär samtliga böcker jag har (och det är en hel del) är slut på förlagen.
Citera
2026-07-31, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hushållen.

Det är vi som köpt böckerna som är slut på förlagen (=sällsynta).

Och en del av oss tittar ibland på bokbörser mm där vi kan se att någon gammal skitbok vi har kvar i bokhyllan efterfrågas och så säljer vi den, istället för att gå till ÅVC med den.

Jag skulle nog säg att ungefär samtliga böcker jag har (och det är en hel del) är slut på förlagen.
Ja, kallar man det sällsynt. Kan ju vara vanliga på andrahandsmarknader.
Citera
2026-08-04, 03:37
Medlem
Lite sent att svara nu kanske? Hur som helst håller jag helt och hållet med dig om det du tar upp. Egentligen inte den mest insatte vad gäller AI, men jag skulle ändå våga påstå att jag har goda skäl att sakna tiden fram till början av 2020-talet. Jag blir upprörd och besviken bara av att läsa själva rubriken till artikeln, vilken du länkat till, och det som är nästan ännu värre, är hur vissa i denna tråd inte verkar ha något emot det alls (om jag minns rätt var det någon som till och med ansåg att det var bra). På Reddit är det några som menar att böckerna som köps in är främst sådana som ingen vill ha - vad säger du om det?

https://www.reddit.com/r/NoStupidQuestions/comments/1vchdhv/why_isnt_anyone_doing_anything_about_anthropic/

Jag har under det senaste året mest köpt äldre (1900-1970 främst) böcker och läst ett antal av dem. Det vore mig då en stor sorg om dessa enorma AI-företag började köpa in en betydande andel av böcker som finns tillgängliga på svenska antikvariat (om de nu inte redan gör det som med de stackars tyska antikvariaten...). Att de kan komma att skanna igenom populära verk, som ändå finns i stor mängd och som är lätta att få tag på, är en sak, men såvida inte jag läst fel rör det sig om sällsynta böcker.
Citera
2026-08-04, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genz
Lite sent att svara nu kanske? Hur som helst håller jag helt och hållet med dig om det du tar upp. Egentligen inte den mest insatte vad gäller AI, men jag skulle ändå våga påstå att jag har goda skäl att sakna tiden fram till början av 2020-talet. Jag blir upprörd och besviken bara av att läsa själva rubriken till artikeln, vilken du länkat till, och det som är nästan ännu värre, är hur vissa i denna tråd inte verkar ha något emot det alls (om jag minns rätt var det någon som till och med ansåg att det var bra). På Reddit är det några som menar att böckerna som köps in är främst sådana som ingen vill ha - vad säger du om det?

https://www.reddit.com/r/NoStupidQuestions/comments/1vchdhv/why_isnt_anyone_doing_anything_about_anthropic/

Jag har under det senaste året mest köpt äldre (1900-1970 främst) böcker och läst ett antal av dem. Det vore mig då en stor sorg om dessa enorma AI-företag började köpa in en betydande andel av böcker som finns tillgängliga på svenska antikvariat (om de nu inte redan gör det som med de stackars tyska antikvariaten...). Att de kan komma att skanna igenom populära verk, som ändå finns i stor mängd och som är lätta att få tag på, är en sak, men såvida inte jag läst fel rör det sig om sällsynta böcker.
Ja, visst är det sorgligt. Problemet är att inköpen inte gör någon som helst åtskillnad på vad det är för böcker, vanlig eller ovanlig spelar ingen roll. Och eftersom priset inte heller har betydelse så är det utan tvekan så att många rariteter och fina gamla böcker nu har slaktats för att mata människans senaste leksak; språkmodeller.

Människan är en så otroligt korkad varelse. Inte nog med att vi snart huggit ner all regnskog, nu håller vi på att förvandla världen till ett intellektuellt kalhygge.
Citera
2026-08-04, 09:05
Avstängd
engammalfisks avatar
Skam att kassera viktiga fack böcker men böcker i den här lilla miniräknar verkligheten ändras ju stup i kvarten retroaktivt så vad gör det. Skönlitteratur har dessutom förvanskats till stratos av toa papper.

Det populäraste nu är att göra sig själv hörd för att man älskar sin egen stämma samt vill sprida sin skit.
Citera
2026-08-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Skam att kassera viktiga fack böcker men böcker i den här lilla miniräknar verkligheten ändras ju stup i kvarten retroaktivt så vad gör det. Skönlitteratur har dessutom förvanskats till stratos av toa papper.

Det populäraste nu är att göra sig själv hörd för att man älskar sin egen stämma samt vill sprida sin skit.
Tyvärr är det så. Folk sitter och glor på videor där andra lever sina liv, vilkas liv i sin tur betalas av att folk sitter och glor på dem - en cirkel av dumhet.
Citera
2026-08-04, 10:05
Medlem
LKKINGENs avatar
Böcker är alltid en bra början om man vill sudda ut historia eller skriva om den.
En digital värld där all kunskap finns till hands tex som i en mobil är det väldigt enkelt för den som äger dessa kunskapsbaser att redigera och vips växer det upp en generation som inte har en susning om saker som kanske hade varit av vikt att ha insikt om.
Kan vara så att dom rent av tar absoluta felaktigheter som ren basfakta och därmed inte kan förstå varför dom inte mår bra, nästan som om dom blir rövknullade dagligen och ändå gör dom exakt som mobilen säger åt dom när vägen till lycka läggs ut framför dom.
Tänk sen om dessa ägare av teknologi och kunskapsbaser dessutom kunde göra de som har tillgång till dessa kunskapsbaser och teknologin beroende av teknologin så att varje försök att öppna upp för insikt möts av taggarna ut då de som är beroende blir aggresiva inför allt det som ser ut som ett hot mot deras beroende av att få sitt livselexir från dessa elektroniska leksaker.
Förvånar väl ingen att de stora tech bolagen jobbar hårt på sina glasögon och chip som en dag kommer kunna planteras in så att vi inte behöver någon yttre elektronisk enhet utan vi kan ha vårt beroende i oss 24 timmar om dygnet så vi inte ens behöver oroa oss över vad vi kommer drömma om för det kommer också ai att fixa en dag.
Försök få människan ur den gropen den som kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in