2026-07-29, 18:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är inte så att de kastar det sista exemplaret. Inte som så att de köpt in ett original av Chagall, skannar in och sedan bränner upp verket.

Men som jag påpekat flera gånger, vad fan vet du eller dessa bolag om hur många exemplar som kommer att gå förlorade av andra anledningar inom de närmsta säg 200 åren? Det har varken du eller dina storföretags polare någon som helst aning om. Oavsett så är det ett intellektuellt och moraliskt brott att förstöra böcker. Fatta om folk hade ägnat sig åt sådana fasoner för 1500 år sedan, eller 2500 år sedan, då hade vi haft NOLL istället för några procent. Du har inte den blekaste jävla aning om vad som kommer att hända eller inte hända inom de närmsta hundra åren. Därför är det viktigt att man inte AKTIVT FÖRSTÖR FYSISKA KOPIOR.

Att jag ska behöva förklara för en vuxen människa varför det är fel på så många plan att bedriva bokbål är fan helt otroligt. Jag som akademiker får fan kolik av att bokbål sker i modern tid och ännu värre att muppar som du försvarar det
Citera
2026-07-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Men som jag påpekat flera gånger, vad fan vet du eller dessa bolag om hur många exemplar som kommer att gå förlorade av andra anledningar inom de närmsta säg 200 åren? Det har varken du eller dina storföretags polare någon som helst aning om. Oavsett så är det ett intellektuellt och moraliskt brott att förstöra böcker. Fatta om folk hade ägnat sig åt sådana fasoner för 1500 år sedan, eller 2500 år sedan, då hade vi haft NOLL istället för några procent. Du har inte den blekaste jävla aning om vad som kommer att hända eller inte hända inom de närmsta hundra åren. Därför är det viktigt att man inte AKTIVT FÖRSTÖR FYSISKA KOPIOR.

Att jag ska behöva förklara för en vuxen människa varför det är fel på så många plan att bedriva bokbål är fan helt otroligt. Jag som akademiker får fan kolik av att bokbål sker i modern tid och ännu värre att muppar som du försvarar det
Bokbål, tänker mig att du är den enda i tråden som pratat om det.

Tror inte vi kommer så mycket längre. Men tack för diskussionen.
Citera
2026-07-29, 18:39
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Det står att de skär av pärmen sedan skickar de fysiska papprerna till pappersinsamlingen. De förstör med andra ord de fysiska kopierna och sedan finns ingen som helst garanti på att de inte ändrar vad som står skrivet. Detta är 1984 i realtid.

Bibliotek tar visst emot böcker, tidningar och allt möjligt. Sedan finns det inget som hindrar oss ifrån att satsa mer på bibliotek, det hade verkligen behövts.

Att bevara kunskap ligger i allmänhetens och mänsklighetens intresse.

Du verkar triggad utav diskussionen.

De verkar väldigt triggade, och det är extremt konstigt. Vad skulle folk att bete sig som att bevara gamla texter med väldigt få överlevande exemplar vore så väldigt förolämpande för dem? Såvida inte de är 100 procent AI-backare och vägrar inse att något de stödjer kan vara skadligt, som om tech CEOs bryr sig minsta lilla om deras välmående.
Citera
2026-07-29, 18:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
De verkar väldigt triggade, och det är extremt konstigt. Vad skulle folk att bete sig som att bevara gamla texter med väldigt få överlevande exemplar vore så väldigt förolämpande för dem? Såvida inte de är 100 procent AI-backare och vägrar inse att något de stödjer kan vara skadligt, som om tech CEOs bryr sig minsta lilla om deras välmående.

Stövel-slickare och nyttiga idioter, dessvärre. Antagligen arbetar de inom branschen och är delvis beroende av och delvis prisar AI utvecklingen. Ovetandes om att de snart kommer att ersättas av AI. Om de inte vill gå tillbaka till att knacka kod för ingångslön, för cirkeln är sluten nu, nyexade som knackar kod är billigare än AI.
Citera
2026-07-29, 19:22
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tvärt om är det otroligt sunt att reagera på vad som nu sker. Det som är osunt är din och många andras reaktion (det vill säga avsaknad av reaktion). Men det här är ju sådant som inte dyker upp i flödet på sociala medier, så då blir det väl per definition ointressant för de flesta av er.

Motivera varför?
Citera
2026-07-29, 19:30
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:

Ägare av böcker har som sagt rätt att agera som de vill med sin egen egendom. Knappas några dyrgripar som används för att träna AI. Toppen att AI tränar på gamla böcker som inte intresserar någon och att skräpet sedan går till återvinning.

Att en liten klubb haverister gnäller på Flashback, oj originellt, er måste vi lyssna på.

Du äger inte dessa böcker och har noll att säga till om i de här sammanhangen. Din kommunistiska moral kan du ta och stoppa upp där solen inte skiner, inget som intresserar gemene man. Gäsp.
Senast redigerad av MrKyoto 2026-07-29 kl. 19:32.
Citera
2026-07-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Motivera varför?
För mig är det självklart att förstörelse av böcker är dåligt. Det var dåligt under Maos kulturrevolution, det var dåligt när halva vår medeltid brann upp tillsammans med slottet Tre Kronor och det är dåligt även i detta fall. Det behöver ingen vidare motivation (du kanske behöver det, men inte jag).

Här är det dock ett privat företag som förstör böcker i vinstsyfte, vilket är ännu sjukare. De tjänar alltså pengar på att förstöra den viktigaste kulturskatt vi har - det skrivna ordet. Det är ännu mer självklart att detta är dåligt.

Som jag förklarade innan (men som en stor del av trådens deltagare inte vill förstå) så handlar det inte om att digitalisera böcker för allmänhetens bästa, utan för att träna sin språkmodell och tjäna pengar på den samtidigt som man förstör böcker (som en extra perversitet).

Tack och lov finns det ändå många som förstår varför detta är dåligt och det gör mig ändå glad.
Citera
2026-07-29, 19:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Ägare av böcker har som sagt rätt att agera som de vill med sin egen egendom. Knappas några dyrgripar som används för att träna AI. Toppen att AI tränar på gamla böcker som inte intresserar någon och att skräpet sedan går till återvinning.

Att en liten klubb haverister gnäller på Flashback, oj originellt, er måste vi lyssna på.

Du äger inte dessa böcker och har noll att säga till om i de här sammanhangen. Din kommunistiska moral kan du ta och stoppa upp där solen inte skiner, inget som intresserar gemene man. Gäsp.

Att storföretag ägnar sig år bokbål är givetvis både moraliskt och intellektuellt fel. Att behöva förklara detta för en vuxen människa är skrämmande
Citera
2026-07-29, 19:51
Medlem
Dessa AI använder böckerna för att lära sig mer om tiden innan AI, vilket man såklart kan tycka vad som helst om.

Det de gör handlar inte om att göra bokbål och bränna det sista exemplaret av Guillous "Coq Rouge" (älskade den, tyck vad ni vill om det...), men vi behöver inte längre en halv miljon exemplar av boken (kollade, ungefär så mycket såldes boken).

Att biblioteken gallrar betyder inte att de tar bort allt, mer att de lämnar plats för ny fantastisk litteratur när vi inte längre lånar det som gallras ur.

Sedan handlar inte artikeln om det, utan om att AI-bolag köper in böcker i bulk för att lära sin(a) språkmodell(er). Det kan man väl som sagt tycka vad man vill om, men att tro det handlar om att de ska förstöra alla böcker, att böcker inte ska få finnas, eller att böcker ska censureras eller brännas på bål, då är man skapligt ute och cyklar.

För övrigt är Bradbury en av mina favoritförfattare, speciellt hans noveller (snarare just dom). Pisstråkigt att de inte finns på Storytel.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-29 kl. 20:00.
Citera
2026-07-29, 20:00
Medlem
Om idén är att AI-botarna ska få träna på text som är hyfsat nutida, så är det ju i första hand text från de senaste 60-70 åren som räknas. Böcker som är hundra år gamla eller äldre skulle mest bli förvirrande
Citera
2026-07-29, 20:19
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:

För 1500 och 2500 år sedan kopierades böcker för hand och upplagorna var därmed väldigt små och på grund av stavfel var de nya kopiorna inte alltid exakta kopior av de äldre originalen.

Dessa böcker som AI förstör är massproducerade där alla versioner av ett verk är identiska med varandra och därmed handlar det om något helt annat.

Sedan boktryckarkonsten uppfanns har inga antika verk fallit i glömska och det individuella exemplaret spelar därmed inte längre någon roll.

Du kan ladda hem alla världens böcker som någonsin skrivits och få plats med dem på ett USB-minne. Sedan kan du läsa dem när du vill, kopiera dem i hur många exemplar som helst och till och med printa ut dem på din skrivare hemma så du har ett pappersexemplar på några minuter.
Citera
2026-07-29, 20:54
Medlem
Trappistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto

Okej Mr. 100-miljoner-på-kontot-mannen... som å ena sidan vet att den nya teknokratiska ekonomin är extremt ogästvänlig för åtminstone 80%, men eftersom du enligt egen utsago har 100 miljoner på kontot tack vare "rätt placeringar" så tycker du det är bra: det handlar ändå bara om skräpmänniskor, deplorables.

I själva verket utgör AI ett existentiellt hot, särskilt för Europa som bara tillhandahåller energi och serverkraft för de amerikanska AI-jättarna. Men vad bryr du dig om det? Med 100 miljoner i tillgångar kan du flytta var som helst, eller bo kvar, det spelar ingen roll. Google har planer på en serverhall i Timrå som ska sluka ofantliga 1000 megawatt (som jämförelse har Göteborg med sina drygt 600 000 invånare ett totalt effektbehov på 850 mw). Samtidigt med detta fullkomligt hissnande energibehov har Europas energiförsörjning kraftigt försvagats de senaste åren till följd av medvetet katastrofal energipolitik...

AI stjäler kunskap och förstör böcker för eftervärlden, den konsumerar ofantliga mängder energi, den förstör jobb och koncentrerar rikedom till ett väldigt litet antal utvalda, och detta helt utan att ge något tillbaka!

Hur hade dom tänkt att det här ska funka? Ett haveri är vad det är... Men vad bryr du dig om det med dina 100 miljoner?
Senast redigerad av Trappisten 2026-07-29 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in