2026-07-30, 12:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Har du någonsin sett ett sådant här förhör där ett ombud tillåts sitta vid sidan av för att coacha och ge vittnesbörd utan att ha kallats som vittne?
Huruvida det juridiska ombudet kan ”coacha”, dvs avråda sin klient att inte besvara en fråga, är väl en fråga för förhöret i fråga. Jag är ingen expert på senat- och ”house hearings”, så jag vet inte vad deras regler är. I mer vanliga ’depositions’ kan juridiskt ombud gripa in under speciella förutsättningar, t.ex. om frågan inte behöver besvaras.

Vad jag kan säga är att ingen bör självmant avsäga sig möjligheten att ha juridiskt ombud vid sin sida, och om det inte är möjligt så har man åtminstone en genomgång av tänkbara frågor innan. Detta alldeles oavsett om man är skyldig eller inte.
Citera
2026-07-30, 12:06
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Huruvida det juridiska ombudet kan ”coacha”, dvs avråda sin klient att inte besvara en fråga, är väl en fråga för förhöret i fråga. Jag är ingen expert på senat- och ”house hearings”, så jag vet inte vad deras regler är. I mer vanliga ’depositions’ kan juridiskt ombud gripa in under speciella förutsättningar, t.ex. om frågan inte behöver besvaras.

Vad jag kan säga är att ingen bör självmant avsäga sig möjligheten att ha juridiskt ombud vid sin sida, och om det inte är möjligt så har man åtminstone en genomgång av tänkbara frågor innan. Detta alldeles oavsett om man är skyldig eller inte.
Det är förbjudet för en advokat att sitta bredvid under själva förhöret. Alltså när vittnet sitter i stolen framför kommittén. Och han får i synnerhet inte coacha eller föra vittnets talan.

Båda dessa bröt advokaten mot och Paul var i full rätt att slänga ut advokaten.
Citera
2026-07-30, 12:06
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Kan vara på sin plats att upplysa om bakgrunden till att 5th amendment infördes, vilket har sin bakgrund i utfrågningar av kronan i Storbritannien där oskyldiga kunde snärjas av listiga frågeställningar, se t.ex.
https://youtu.be/o7g1UfBneBs?
Jag skulle säga att detta förhör är ett typexempel på vad grundlagsfäderna hade i åtanke.

Jag har svårt att se att någon tjänsteman eller politiker skulle gå igenom ett fientligt ”house hearing” utan att åkalla ”the 5th” vid något tillfälle. Likaså vore det vanvett att infinna sig utan juridiskt ombud vid sin sida.

Detta förhör är inte ett "typexempel". Ett typexempel innebär att något har hänt tidigare och kan jämföras med tidigare fall. Här handlar det om något helt annat – ett unikt och historiskt och fullständigt groteskt fall där en enskild beslutsfattare Fauci nu granskas för beslut och kommunikation som påverkade alla länder och miljarder människor världen över.

Om det visar sig att information om riskerna med Covid-19 medvetet kraftigt överdrevs, eller att beslut i Amerikanska delstater fattades på felaktiga grunder, är det en av de allvarligaste frågorna kring offentligt ansvar i modern tid. En sak står klart: befolkningar världen över fattade livsavgörande beslut baserat på den information som förmedlades av myndigheter och experter som baserade sin information på vad Fauci presenterade.

Frågan som måste besvaras är därför inte bara vilka beslut som togs – utan också varför de togs, vilket vetenskapligt underlag som fanns och om kommunikationen var proportionerlig i förhållande till de faktiska riskerna.

..men ja han hade en laglig möjlighet att påkalla 5:e amendment och gjorde så för att vinna tid. I Nurnberg fanns inte denna möjlighet. Fortsättning följer..
Citera
2026-07-30, 12:10
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Han har svarat på ALLA frågor vid 250 tidigare utfrågningar i utskotten. Denna gång förutsatte han och hans advokat, med rätta, att hela utskottsförhöret enbart tillkommit för att försöka snärja honom och försöka få honom att säga saker som man därefter skulle kunna ”spinna” och försöka sätta dit honom för.

Afan... samma frågor igen. Märkligt.

Är det konspiratörer?
Citera
2026-07-30, 12:21
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Tyvärr gör ju inte miljontals människor det, människor som inte vaccinerade sig och som en direkt följd av detta dog av viruset.

Du pratar dessutom om en klimatbluff när halva Europa och stora delar av Nordamerika står i brand beroende på historiska värmeböljor som sveper över världen. Hur jävla korkad får man vara.

Det är typ det enda konspirationsteoretiker har. Om de inte pushar vidare och hittar på vildare och vildare förklaringar så måste de ju erkänna att de gjort fel.
Citera
2026-07-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han kan dra det vidare till en appellationsdomstol men det vore långsökt.

Men med den selotiska ivern från Paul och andra är det säkert att förvänta en fortsatt cirkus.
Den intressanta frågan är om förhöret huvudsakligen drevs av ett politiskt intresse eller av ett behov av saklig granskning. Om det fanns politiska motiv med i bilden känns det rimligt att anta att Paul även hoppades identifiera motsägelser eller andra uppgifter som skulle kunna ligga till grund för en framtida rättslig prövning.

Det var också just därför Fauci valde att åberopa det femte tillägget och avstå från att besvara frågorna.

Det som främst känns främmande för mig är graden av osaklighet i diskussionen före och efter förhöret, där spekulationer och semantiska fritolkningar tycks utgöra grunden för personangrepp som snarare syftar till att förlöjliga Fauci än till att belysa sakfrågan.
Citera
2026-07-30, 12:30
Medlem
Citat:

Utskottet gjorde helt rätt som avlägsnade Faucis försvarare. Man har ingen konstitutionell rätt till en försvarare i ett kongressförhör. Fauci har däremot rätt att anlita en advokat, men denne har ingen rätt att föra talan under utfrågningen av Fauci.
Citera
2026-07-30, 12:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kommer det gå vägen eller blir det som med Epstein? De gör ett stort spektakel men inget leder någonstans.
Så har det blivit varje gång innan, så det kan vi nog räkna med att det blir så.
För detta handlar inte om fauci, detta handlar om att byta narrativ och få väljaren att inte överge dom som vi nu ser.

Och man inser nu detta skräp med dagboken var bara en trollning att försöka få Fauci öppna munnen, kanske om den inte hade varit så patetisk så hade någon gått på den.
Citat:
Vad bra att du tar dig in i diskursen för att hålla den till saklighet

Varför beordrade Fauci att federala dokument skulle förstöras? Det är ett grovt brott.

Nu har väldigt mycket, väldigt viktig, data om Covid försvunnit. Är det rätt gjort? Tycker du att man inte ska ställas inför svar över det?
Vart är bevisen för det?
Och sekundärt så var det inget problem när donalds lämnade för Joe och förstöra dokument, så vad är hyckleriet om?
Men såklart för måste man bevisa del ett.
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Fullständigt efterblivet, det är alltså ett antal foliehattar och gravt störda konspirationsteoretiker som inbillar sig att Fauci medvetet gjort nåt fel när pandemin härjade.

Kan USAs kongress sjunka djupare?, dessa dårar Paul mtg och andra påminner om de som drev häxprocesser på medeltiden.
De retar sig på att han fick donalds se ut som en dåre till kvacksalvare, och detta förhör är bara en fördröjd hämnd, och sen försöka byta narrativet och för att valet ser ut att bli en katastrof för R.
Citat:
Vet inte om det stämmer, förmodligen hittar dom/ ni på den anklagelsen också.
Det rättfärdigar inte det som pågår nu,
och mord???

Ni är bortom foliehatt, värre än de som ledde häxprocesserna.
Ja, en sak är säker, de har inte bevisat detta påstående.
Citat:
Har Tegnell förstört statliga dokument som Fauci gjorde?

Jo, i det här fallet var det jämförbart.

Du undviker att svara på alla kritiska poänger jag ger dig, kom igen. Skärp dig nu.

Fauci har uppenbart fifflat med allt från labbläcka till hur man ska behandla det. Han har mördat åtskilliga människor och det här är ett brott mot mänskligheten. Han och hans gelikar ska ställas inför rätta.
Inget du säger finns det bevis för, och det berättade även detta förhör, utan det var bara munnar som glappade upp och ned, och en "dagbok" som de trodde skulle öppna Fauci´s mun.

Rätt tragiskt att ge sig på en 85år som gjort ett bra jobb med COVID-19, men även par fel.
Och jag förutspår detta kommer bli som vanligt, de kommer tjata om det i åratal, och sen blir resultatet samma som alltid = INGENTING.
För det är rätt komiskt när D pratar om lagbrott så tar man det till en åklagare, som utreder, som sen tar det till åtalsjury och sen en riktig jury och en domare.
R dom bara pratar och pratar och pratar och precis ingenting händer.

Och detta sker varje gång också, börjar bli rätt patetiskt nu.
Citat:
mördat?? är du helt tappad?

Meningslöst att fortsätta en diskussion med dig som uppenbarligen trillat ner i ett
" rabbithole".
Om mördat ska vara en sak, så kanske man istället ska titta på donalds, som lovade att det inte skulle bli ett enda dödsfall av COVID-19 och det såg vi det inte blev så alls.
Men det är lugnt, det är här deras hyckleri börjar istället.

Undrar om Fauci var trött på upprepa samma mening på vart enda fantasi de frågade Fauci om?
Tyckte det stod att det var typ 100ggr.
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Har mannen i fråga inget att dölja borde han kunna svara på frågor som ställs i senaten.

Istället väljer han att gömma sig bakom 5th Amendment och inte svara.
Svårt och svara på påhittade konspirationer och skräp, och inte heller är de intresserade av hans svar.
Och hur vet vi det, jo, för fauci varit där innan och gett alla svaren redan.

Så jag misstänker att de kom fram till nog är nog, och nu är samarbetet slut.
Och samtidigt, vad ska man svara på skräpfrågor utan verklighetsförankring?
Undrar då de vetenskapliga svaren som Fauci har, har ju de berättat att de inte bryr sig om.

Så?
Citat:
Han har svarat på ALLA frågor vid 250 tidigare utfrågningar i utskotten. Denna gång förutsatte han och hans advokat, med rätta, att hela utskottsförhöret enbart tillkommit för att försöka snärja honom och försöka få honom att säga saker som man därefter skulle kunna ”spinna” och försöka sätta dit honom för.
Jo, sade det med, och det är där man inser en fake dagbok var ett försök att trolla Fauci.
För Fauci redan gett alla svar de behöver, men de duger inte då det får dom själva se korkade ut.

Och såg om ivektmin eller vad det nu hette, så har dom påståenden om det läkemedel som inga andra länder hittade, utan de hittade mycket mer effektiva läkemedel.
Och det retade väl donalds svårt, och det är nog därför de tjatar om skiten fortfarande, och i inbillan det var ett bra läkemedel och när det fanns så många som var mycket bättre.
Så varför skulle dom använda skräpet, och varför ljuger dom om resultatet för?(Helt plockat ur röven?)
Citat:
Nej. Nu handlar det om att de succesivt plockat bort immunitet som lagen gett honom som gör att han inte kan ljuga något mer. Det är därför han håller tyst och tar 5th.
Fauci redan gett svaren på frågorna, och tror när "dagboken" kom på bordet som de förstod att detta var ett skämtförhör, och köra 5:e så behöver man inte ens vara skyldig för något.

Och för saken skulle, så har inte Fauci varit tyst, han svarat på alla frågor redan, utom skräpdagboken.
Citera
2026-07-30, 12:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Detta förhör är inte ett "typexempel". Ett typexempel innebär att något har hänt tidigare och kan jämföras med tidigare fall. Här handlar det om något helt annat – ett unikt och historiskt och fullständigt groteskt fall där en enskild beslutsfattare Fauci nu granskas för beslut och kommunikation som påverkade alla länder och miljarder människor världen över.

Om det visar sig att information om riskerna med Covid-19 medvetet kraftigt överdrevs, eller att beslut i Amerikanska delstater fattades på felaktiga grunder, är det en av de allvarligaste frågorna kring offentligt ansvar i modern tid. En sak står klart: befolkningar världen över fattade livsavgörande beslut baserat på den information som förmedlades av myndigheter och experter som baserade sin information på vad Fauci presenterade.

Frågan som måste besvaras är därför inte bara vilka beslut som togs – utan också varför de togs, vilket vetenskapligt underlag som fanns och om kommunikationen var proportionerlig i förhållande till de faktiska riskerna.

..men ja han hade en laglig möjlighet att påkalla 5:e amendment och gjorde så för att vinna tid. I Nurnberg fanns inte denna möjlighet. Fortsättning följer..
Jag uttalade mig inte om Fauci’s gärning eller vad han har sagt. Jag påtalade bara det uppenbara: i denna typ av utfrågningar är det mycket klokt, och rekommenderat av ombud, att svara ”jag minns inte” eller åberopa ’5th amendment’ på en rad frågor.

Låt mig ett konkret exempel från trådens ämne. I förhöret ställs frågan:
”Dr Fauci, did Dr [X] relationship with [Y] concern you?”
(https://www.c-span.org/program/senate-committee/dr-anthony-fauci-testifies-on-origins-of-covid-19-pandemic/683492, 1:27:12)
Här tänker den naive lyssnaren att det väl bara är att svara ”nej” och så är saken ur världen. Vad de missar är att utfrågaren och hans team av dussintals jurister med all sannolikhet* har haft tillgång till alla hans 1000-tals e-mail, och om det i ett enda av dem uttrycks ett ”concern” i någon form så är Fauci rökt. Han kanske inte kom ihåg just det mailet, eller menade något annat vid tillfället, men det hjälper inte. Det enda vettiga är alltså att svara ”minns inte” eller åberopa ”the 5th”.

*) har de inte mailen nu så kan de begära ut dem senare, så den utfrågade måste utgå från att motsidan har all information.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-07-30 kl. 12:40.
Citera
2026-07-30, 12:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Utskottet gjorde helt rätt som avlägsnade Faucis försvarare. Man har ingen konstitutionell rätt till en försvarare i ett kongressförhör. Fauci har däremot rätt att anlita en advokat, men denne har ingen rätt att föra talan under utfrågningen av Fauci.
Det låter rimligt. Vad jag inte vet är om ombudet kan påtala att en fråga inte behöver besvaras. Det är den typ av hjälp de flesta av oss garanterat skulle vilja ha i ett fientligt förhör som detta.
Citera
2026-07-30, 12:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag uttalade mig inte om Fauci’s gärning eller vad han har sagt. Jag påtalade bara det uppenbara: i denna typ av utfrågningar är det mycket klokt, och rekommenderat av ombud, att svara ”jag minns inte” eller åberopa ’5th amendment’ på en rad frågor.

Låt mig ett konkret exempel från trådens ämne. I förhöret ställs frågan:
”Dr Fauci, did Dr [X] relationship with [Y] concern you?”
(https://www.c-span.org/program/senate-committee/dr-anthony-fauci-testifies-on-origins-of-covid-19-pandemic/683492, 1:27:12)
Här tänker den naive lyssnaren att det väl bara är att svara ”nej” och så är saken ur världen. Vad de missar är att utfrågaren och hans team av dussintals jurister med all sannolikhet* har haft tillgång till alla hans 1000-tals e-mail, och om det i ett enda av dem uttrycks ett ”concern” i någon form så är Fauci rökt. Han kanske inte kom ihåg just det mailet, eller menade något annat vid tillfället, men det hjälper inte. Det enda vettiga är alltsåmatt svara ”minns inte” eller åberopa ”the 5th”.

*) har de inte mailen nu så kan de begära ut dem senare, så den utfrågade måste utgå från att motsidan har all information.
Förhöret handlar om hans handlingar och val i hans ämbete.

Det är andra lagar som gäller i sådant fall.
Du har skyldighet att vara ärlig om ditt arbete som ämbetsperson.
Citera
2026-07-30, 12:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så har det blivit varje gång innan, så det kan vi nog räkna med att det blir så.
För detta handlar inte om fauci, detta handlar om att byta narrativ och få väljaren att inte överge dom som vi nu ser.

Och man inser nu detta skräp med dagboken var bara en trollning att försöka få Fauci öppna munnen, kanske om den inte hade varit så patetisk så hade någon gått på den.

Vart är bevisen för det?
Och sekundärt så var det inget problem när donalds lämnade för Joe och förstöra dokument, så vad är hyckleriet om?
Men såklart för måste man bevisa del ett.

De retar sig på att han fick donalds se ut som en dåre till kvacksalvare, och detta förhör är bara en fördröjd hämnd, och sen försöka byta narrativet och för att valet ser ut att bli en katastrof för R.

Ja, en sak är säker, de har inte bevisat detta påstående.

Inget du säger finns det bevis för, och det berättade även detta förhör, utan det var bara munnar som glappade upp och ned, och en "dagbok" som de trodde skulle öppna Fauci´s mun.

Rätt tragiskt att ge sig på en 85år som gjort ett bra jobb med COVID-19, men även par fel.
Och jag förutspår detta kommer bli som vanligt, de kommer tjata om det i åratal, och sen blir resultatet samma som alltid = INGENTING.
För det är rätt komiskt när D pratar om lagbrott så tar man det till en åklagare, som utreder, som sen tar det till åtalsjury och sen en riktig jury och en domare.
R dom bara pratar och pratar och pratar och precis ingenting händer.

Och detta sker varje gång också, börjar bli rätt patetiskt nu.

Om mördat ska vara en sak, så kanske man istället ska titta på donalds, som lovade att det inte skulle bli ett enda dödsfall av COVID-19 och det såg vi det inte blev så alls.
Men det är lugnt, det är här deras hyckleri börjar istället.

Undrar om Fauci var trött på upprepa samma mening på vart enda fantasi de frågade Fauci om?
Tyckte det stod att det var typ 100ggr.

Svårt och svara på påhittade konspirationer och skräp, och inte heller är de intresserade av hans svar.
Och hur vet vi det, jo, för fauci varit där innan och gett alla svaren redan.

Så jag misstänker att de kom fram till nog är nog, och nu är samarbetet slut.
Och samtidigt, vad ska man svara på skräpfrågor utan verklighetsförankring?
Undrar då de vetenskapliga svaren som Fauci har, har ju de berättat att de inte bryr sig om.

Så?

Jo, sade det med, och det är där man inser en fake dagbok var ett försök att trolla Fauci.
För Fauci redan gett alla svar de behöver, men de duger inte då det får dom själva se korkade ut.

Och såg om ivektmin eller vad det nu hette, så har dom påståenden om det läkemedel som inga andra länder hittade, utan de hittade mycket mer effektiva läkemedel.
Och det retade väl donalds svårt, och det är nog därför de tjatar om skiten fortfarande, och i inbillan det var ett bra läkemedel och när det fanns så många som var mycket bättre.
Så varför skulle dom använda skräpet, och varför ljuger dom om resultatet för?(Helt plockat ur röven?)

Fauci redan gett svaren på frågorna, och tror när "dagboken" kom på bordet som de förstod att detta var ett skämtförhör, och köra 5:e så behöver man inte ens vara skyldig för något.

Och för saken skulle, så har inte Fauci varit tyst, han svarat på alla frågor redan, utom skräpdagboken.
Faucis svar har uppenbart visats vara falskt vite. Därav det nya förhöret.
Senast redigerad av Ajogen 2026-07-30 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in