Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Sakupplysning:
Fauci är inte en ”byråkrat” utan en av världens mest framstående virusforskare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Fauci
Oavsett vad man anser om hans agerande under pandemin så är det obestritt att han var en av de mest kompetenta man kunde ha på posten.
Sant.
Jag skulle nog också påstå att det för en neutral granskare framstår som ganska klart att det Rand Paul och många av Fauci-kritikerna gör är att tolka Fauci's representation av den globala osäkerhet som rådde från början av 2020 fram till någonstans 2023 när man hade SARS-CoV-2 under kontroll, som avsiktliga försök att vilseleda.
Hela saken bottnar i att en grupp människor hävdar att viruset var ofarligt (samtidigt som de hävdar att samma virus orsakar allt från turbocancer, infertitlitet och liten snopp). Det var inte ofarligt. Det var uppskattningsvis 10 ggr farligare än ett influensavirus räknat i dödlighet. Men faktum är att det rådde en stor osäkerhet om hur pandemin skulle utvecklas, om viruset skulle mutera, hur det smittade, vilka åtgärder som var bäst, hur COVID-19 skulle behandlas osv.
Det är klart att det blev fel ibland. Man visste ju NOLL. Hade man vetat det man vet idag hade man inte slängt människor i respirator och pumpat i dem morfin. Tillverkningsföretag fick kontrakt att bygga delar till respiratorer för att man behövde 50 tusen nya. Men allt detta gjordes av det enkla skälet att man inte visste. Man räknade på risker och gjorde vad som var bäst enligt den modellen.
Men att ha fel är inte att begå ett brott eller luras. Fauci har säkert haft fel ibland, om det säger jag ingenting, men bakom honom står en gigantisk apparat med tusen och åter tusentals experter med riskkalkyler, ekonomiska prognoser och infektionsmodeller. Den utfrågning som nu skedde där man påtalar att delar i hans PRIVATA anteckningar inte reflekterar vad han säger i sitt ämbete blir i det avseendet rent pinsam. Det är RFK Jr och Rand Paul som är pinsam.
Jag behöver inte sträcka mig längre än till det här forumet för att inse att majoriteten av pappskallar som sitter och debatterar saker de inte har utbildning eller hjärna för, kommer ALDRIG hamna i en situation där de tvingas hålla isär åsikter och officiell ståndpunkt i sin yrkesroll - en situation jag befinner mig i dagligen - och det blir därför pinsamt när dessa personer dessutom skall ge sig i kast med att bedöma ANDRAS agerande i deras yrkesroll och vad deras privata åsikter reflekterar utan att kunna ta hänsyn till skillnaden, eller ens vara medveten om att de två är helt skilda saker.
Det räcker ju med att någon påpekar att den officiella dödsiffran för COVID är X så kommer pöbeln skrikande med anklagelser om att personen är en mördare som ljuger samt tycker si eller så.
Nivån...