Citat:
Ursprungligen postat av
MohinderHerb
Balansräkningen är det som till stor del gjort att Tesla kan behålla dem höga multiplarna. Inkluderat i CapEx var också beställningar på utrustning till Terafab och analytiker förväntar sig kostnad kring 20-50 miljarder dollar bara för den initiala testfasen, alltså minst en fjärdedel av en årsomsättning. Bara för ett test. Omsättningen kommer dessutom till största del från en lågväxande sektor. Börjar balansräkningen påfrestas och investerare ska börja oroa sig för nyemissionsrisk ~1 år framåt så är jag rätt säker på att värderingen tillslut inte kommer accepteras av marknaden.
Så raset är inte pga sentiment eller någon rubrik utan pga verklig fundamental risk. Musk har själv sagt att Terafab är high risk, high reward. Hela caset var redan det innan och nu är det extreme risk, high reward.
Icing on the cake är utspädningsrisken i.o.m ev. fusion med SpaceX som redan handlas för P/S 120.
Tycker mig se ett mönster, SpaceX har starlink, Tesla har sina bilar. Sen använder Elon den sunda verksamhetens vinster till att driva monsterprojekt med extrem risk och många års utveckling där man kan ifrågasätta om han inte plöjer ner miljarder i projekt med stora ambitioner och visioner men som lika gärna kan utvecklas till en parantes i historieböckerna.
Någonstans kommer stora ägare önska få en del av vinsterna i såväl Tesla som SpaceX och det blir ganska osannolikt när det är så otroligt många olika projekt i båda bolagen.
Visionär absolut, men Elon är rätt excentrisk och jag tror tyvärr det är få i hans bolag som kommer säga emot honom.
Tippar på att detta kan bli hans imperies fall, och gör man ändå avsteg från den visionära delen och "nöjer" sig skulle antagligen inte värdet på Tesla kunna försvaras.