2026-07-29, 17:15
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Hur f-n går det med Optimus?

Kineserna håller på att köra om på alla fronter.

Jag är väldigt tveksam till att det kommer finnas en marknad bland privatpersoner för humanoida robotar inom överskådlig tid.

Det enda praktiska användningsområdet som jag kan tänka mig är att ha sex med roboten. Så det blir för överskådlig tid en väldigt dyr (sex) leksak.

Sen kan man ju undra hur Optimus varumärke påverkas när sociala medier fylls av videor på Tesla-fans som entusiastiskt bonkar på sina stackars Optimusar...
Citera
2026-07-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att läsa folks historik kan tala om hur mycket man bör investera i en diskussion med dessa. Du vill inte stånga huvudet i den där väggen, tro mig.

Vad tänker du om tidshorisonten för att skala upp produktionen av Optimus? Jag tänker att produktionen av både Cybercab och Optimus på någon väsentlig skala hänger på AI5 chipet, som inte kommer nå volymproduktion förrän någon gång nästa år.
Vi får hoppas att åtminstone Cybercaben klarar sig med den uppgraderade AI4an annars blir det nog inte så munternt för TSLA.
Citera
2026-07-29, 18:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så har det varit sedan 2013 då jag klev på. Vad är nytt?
Eh, ingenting är nytt?
Tesla har inte fått ut en ny produkt som säljer på sex år. Vid något tillfälle kommer verkligheten i kapp.
Citera
2026-07-29, 18:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att läsa folks historik kan tala om hur mycket man bör investera i en diskussion med dessa.
Ja, din historik är intressant. Du dök upp i slutet av 21 och började prata om FSD och att köpa i dippen. Då låg TSLA på 320-340USD. Du har inte tjänst ett öre på fem år men pratar fortfarande om hur du tror på TSLA långsiktigt.
Citera
2026-07-29, 18:36
Medlem
raskenss avatar
Kul att se Tesla gick under det magiska 300.

Men snart kommer säkert en flodvåg av en miljard cybercabs som blir sedelpressar för ägarna.

Musk hävdade återigen i en famös intervjuv för några dar sen att senast 2035 kommer pengar att bli obsolet när alla har egna Optimusrobotar.
Citera
2026-07-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Balansräkningen är det som till stor del gjort att Tesla kan behålla dem höga multiplarna. Inkluderat i CapEx var också beställningar på utrustning till Terafab och analytiker förväntar sig kostnad kring 20-50 miljarder dollar bara för den initiala testfasen, alltså minst en fjärdedel av en årsomsättning. Bara för ett test. Omsättningen kommer dessutom till största del från en lågväxande sektor. Börjar balansräkningen påfrestas och investerare ska börja oroa sig för nyemissionsrisk ~1 år framåt så är jag rätt säker på att värderingen tillslut inte kommer accepteras av marknaden.

Så raset är inte pga sentiment eller någon rubrik utan pga verklig fundamental risk. Musk har själv sagt att Terafab är high risk, high reward. Hela caset var redan det innan och nu är det extreme risk, high reward.

Icing on the cake är utspädningsrisken i.o.m ev. fusion med SpaceX som redan handlas för P/S 120.

Tycker mig se ett mönster, SpaceX har starlink, Tesla har sina bilar. Sen använder Elon den sunda verksamhetens vinster till att driva monsterprojekt med extrem risk och många års utveckling där man kan ifrågasätta om han inte plöjer ner miljarder i projekt med stora ambitioner och visioner men som lika gärna kan utvecklas till en parantes i historieböckerna.

Någonstans kommer stora ägare önska få en del av vinsterna i såväl Tesla som SpaceX och det blir ganska osannolikt när det är så otroligt många olika projekt i båda bolagen.

Visionär absolut, men Elon är rätt excentrisk och jag tror tyvärr det är få i hans bolag som kommer säga emot honom.

Tippar på att detta kan bli hans imperies fall, och gör man ändå avsteg från den visionära delen och "nöjer" sig skulle antagligen inte värdet på Tesla kunna försvaras.
Citera
2026-07-29, 19:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Eh, ingenting är nytt?
Tesla har inte fått ut en ny produkt som säljer på sex år. Vid något tillfälle kommer verkligheten i kapp.

Deras bilar säljer inte?? Tycker inte det verkar som så. Gå du all in i björnar så kommer du bli rik om du har rätt. Hoppas du redan gjort det
Citera
2026-07-29, 19:42
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Tycker mig se ett mönster, SpaceX har starlink, Tesla har sina bilar. Sen använder Elon den sunda verksamhetens vinster till att driva monsterprojekt med extrem risk och många års utveckling där man kan ifrågasätta om han inte plöjer ner miljarder i projekt med stora ambitioner och visioner men som lika gärna kan utvecklas till en parantes i historieböckerna.

Någonstans kommer stora ägare önska få en del av vinsterna i såväl Tesla som SpaceX och det blir ganska osannolikt när det är så otroligt många olika projekt i båda bolagen.

Visionär absolut, men Elon är rätt excentrisk och jag tror tyvärr det är få i hans bolag som kommer säga emot honom.

Tippar på att detta kan bli hans imperies fall, och gör man ändå avsteg från den visionära delen och "nöjer" sig skulle antagligen inte värdet på Tesla kunna försvaras.
Så är det. The next big thing jagas hela tiden men pengarna ska komma någonstans ifrån också. Ser inte hur Teslas kassaflöde från bilarna och energy ska finansiera allt detta utan att förstöra aktieägarvärde. Det hade varit annat om FSD och Robotaxi hade hunnit bli ett till intäktsben att stå på samt att energy hunnit bli större.

Man börjar undra om han inte skulle passa bättre i onoterad miljö. Alternativt en Chief Technology Officer roll där VD får sista ordet kring beslut istället.

Att detta skulle bli en riktig Nikola Tesla story hade varit sjukt ironiskt men siar inte så mycket i det. Men är säker på att värderingen inte kommer hålla om balansräkningen förstörs. Ett utvecklande bolag som värderas baserat på sådant som inte ger intäkter ännu måste ha en bra sådan annars finns ingen krockkudde.
Citera
2026-07-29, 20:10
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag är väldigt tveksam till att det kommer finnas en marknad bland privatpersoner för humanoida robotar inom överskådlig tid.

Det enda praktiska användningsområdet som jag kan tänka mig är att ha sex med roboten. Så det blir för överskådlig tid en väldigt dyr (sex) leksak.

Sen kan man ju undra hur Optimus varumärke påverkas när sociala medier fylls av videor på Tesla-fans som entusiastiskt bonkar på sina stackars Optimusar...

I så fall ska jag bli robotpimp.

Riktpriset för en Optimus ska vara mellan 20,000-30,000 usd enligt Musk.

Vi får väl se om de hinner ikapp.
Citera
2026-07-30, 00:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggistenn
Vi får hoppas att åtminstone Cybercaben klarar sig med den uppgraderade AI4an annars blir det nog inte så munternt för TSLA.

Den klarar sig fint med HW4, det ser vi ju, men jag tror ändå att Tesla vill ha ett system som är 1000x säkrare än människor innan de skalar upp till tiotusentals Robotaxi.
Citera
2026-07-30, 01:14
Medlem
raskenss avatar
Opsidaysi -3% i dag. Det var ett skönt fall för blankarna i dag.

Musk får spotta i nävarna nu och kränga ut dom där 4miljarder optimusrobotarna som han lovat ska göra att vi inte kommer behöva pengar innan 2035, hur han nu har tänkt det ska fungera. Det kanske bor en liten kommunist längst inne i Musks hjärna.
Citera
2026-07-30, 12:32
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Eh, ingenting är nytt?

Åhnej, ingen "ny produkt" som kan konkurrera med alla andra nya bilar på marknaden, som såklart är bättre eftersom karossen formgavs några år senare. För vi vet ju att det är så det funkar. Nyast karossform = bäst och vackrast. Eller...?

Nyast skinande kaross som alla runkar till är Rivian R2. Som i ett test ger avsevärt sämre räckvidd än den "gamla" Model Y, trots större batteri https://x.com/MilMileBattery/status/2082497184109301762

Vi har ju sett den här filmen många gånger nu. "Tesla har inget nytt, nu kommer tesladödaren xx". Tesladödaren kommer, är kass, säljer dåligt till förlustmarginaler och "fasas ut i en ny produktstrategi där vi fokuserar på kärnverksamheten". Fast inte i Rivians fall då, då de endast säljer förlustbringande relativt kassa elbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in