Citat:
Ursprungligen postat av
MrKyoto
Mycket investeringar från Teslas sida som drar ner balansräkningen. Tyvärr är jag uppbunden med allt mitt kapital i annat för tillfället och kan inte sälja, svårt annars att tänka sig en bättre investering än Tesla nu i dippen. Kommer förmodligen att 10x'a de närmaste åren.
Balansräkningen är det som till stor del gjort att Tesla kan behålla dem höga multiplarna. Inkluderat i CapEx var också beställningar på utrustning till Terafab och analytiker förväntar sig kostnad kring 20-50 miljarder dollar bara för den initiala testfasen, alltså minst en fjärdedel av en årsomsättning. Bara för ett test. Omsättningen kommer dessutom till största del från en lågväxande sektor. Börjar balansräkningen påfrestas och investerare ska börja oroa sig för nyemissionsrisk ~1 år framåt så är jag rätt säker på att värderingen tillslut inte kommer accepteras av marknaden.
Så raset är inte pga sentiment eller någon rubrik utan pga verklig fundamental risk. Musk har själv sagt att Terafab är high risk, high reward. Hela caset var redan det innan och nu är det extreme risk, high reward.
Icing on the cake är utspädningsrisken i.o.m ev. fusion med SpaceX som redan handlas för P/S 120.