2026-07-28, 16:55
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis så är det och när alla skulle hata Elon och så många uppmanade andra att sälja sina Tesla-bilar och aktier då var det egentligen köpläge. Nu händer snart samma sak igen. Det kan gå ner med förstås och botten hittar man aldrig.

Men men.. denna aktie är jag inte så orolig för i långa loppet så länge man inte bryr sig om rörelserna i den. Det får man vara beredd på.
Varför inte? Det är en krympande biltillverkare prissatt som en snabbt växande startup. Dess CEO och majoritetsägare är världens mest hatade man, mer än hälften av alla amerikaner vill se honom i finkan. Q1 tjänade dom 13 cent per aktie, Q2 tjänade dom 10 cent per aktie, plus ytterligare 10 cent i orealiserade aktievinster från sitt delägande i SpaceX-bubblan. PE över 300, det tar m.a.o. mer än 300år för Tesla att tjäna in din investering. Låter det som en bra investering?
Citera
2026-07-28, 16:56
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Instämmer fullkomligt. Köplägena brukar dessutom korrelera med att antalet inlägg från oinformerade ökar.
Men företaget är ju övervärderat sett till PE, tillväxt (eller brist därav), konkurrens, osv. Fundamentalt värde ligger under 20 dollar per aktie.
Citera
2026-07-28, 17:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Varför inte? Det är en krympande biltillverkare prissatt som en snabbt växande startup. Dess CEO och majoritetsägare är världens mest hatade man, mer än hälften av alla amerikaner vill se honom i finkan. Q1 tjänade dom 13 cent per aktie, Q2 tjänade dom 10 cent per aktie, plus ytterligare 10 cent i orealiserade aktievinster från sitt delägande i SpaceX-bubblan. PE över 300, det tar m.a.o. mer än 300år för Tesla att tjäna in din investering. Låter det som en bra investering?

Om du läser från trådens början så förstår du nog att Tesla är en bra investering för mig.

Sedan är Tesla inte som andra aktier. Det är en religion. Jag är inte ett dugg orolig och köper gärna mer varje gång aktien går ner.

SpaceX har jag inte aktier i för övrigt.
Citera
2026-07-28, 17:17
Medlem
Citat:
En flotta av Robotaxis återvänder hem efter en dags arbete. Helt galet att vi får ytterligare ett köpläge under $300 med tanke på vad som är på gång.

https://x.com/i/status/2081935067954249755
Nice!
Citera
2026-07-28, 18:21
Medlem
otellos avatar
Låter inte så bra.
Citat:
Tesla manager says self-driving vehicle team was so overworked that cars were ‘rolling hazards on public streets,’ lawsuit reveals

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/tesla-self-driving-safety-lapses-whistleblower-lawsuit-b3022635.html
Citera
2026-07-28, 19:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du läser från trådens början så förstår du nog att Tesla är en bra investering för mig.

Sedan är Tesla inte som andra aktier. Det är en religion. Jag är inte ett dugg orolig och köper gärna mer varje gång aktien går ner.

SpaceX har jag inte aktier i för övrigt.

Att läsa folks historik kan tala om hur mycket man bör investera i en diskussion med dessa. Du vill inte stånga huvudet i den där väggen, tro mig.

Vad tänker du om tidshorisonten för att skala upp produktionen av Optimus? Jag tänker att produktionen av både Cybercab och Optimus på någon väsentlig skala hänger på AI5 chipet, som inte kommer nå volymproduktion förrän någon gång nästa år.
Citera
2026-07-28, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Men företaget är ju övervärderat sett till PE, tillväxt (eller brist därav), konkurrens, osv. Fundamentalt värde ligger under 20 dollar per aktie.

Så har det varit sedan 2013 då jag klev på. Vad är nytt?
Citera
2026-07-28, 21:58
Medlem
otellos avatar
Citat:
En flotta av Robotaxis återvänder hem efter en dags arbete. Helt galet att vi får ytterligare ett köpläge under $300 med tanke på vad som är på gång.

https://x.com/i/status/2081935067954249755
Vad är på gång, menar du? Allt är redan inprisat, tyvärr kan inte Tesla leverera på sina löften.
Citera
2026-07-29, 01:38
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Hur f-n går det med Optimus?

Citat:
Trump administration bans new Chinese humanoid robots, to protect US AI buildout - https://www.reuters.com/world/trump-administration-ban-new-chinese-robots-inverters-protecting-us-ai-buildout-2026-07-28/

Kineserna håller på att köra om på alla fronter.
Citera
2026-07-29, 02:45
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Hur f-n går det med Optimus?

Kineserna håller på att köra om på alla fronter.
Dom har redan kört ifrån Tessler. Titta bara på (exempelvis) Xiaomis bilar, det är verkligen natt och dag om man jämför med Teslas rullande skrothögar. Robotar behöver vi inte diskutera då Tesla inte ens har en fungerande prototyp.

Det är f.ö. en klassiker att USA förbjuder utländska produkter som visat sig vara bättre än inhemska alternativ. Kinesiska bilar är sedan länge förbjudna, nu även robotar. "free market" my ass.
Senast redigerad av otello 2026-07-29 kl. 02:47.
Citera
2026-07-29, 12:54
Medlem
otellos avatar
BMW har som bekant haft sina robotar arbetandes på fabriksgolvet i över ett år, tiotusentals bilar har konstruerats m.h.a. Figure 02. Tesla ligger åratal efter, dom kommer med största sannolikhet aldrig kunna visa en liknande produkt.
Sucks to suck.

Citat:
BMW Group is doubling down on its deployment of Figure.AI’s humanoid robots. The automaker last week announced that, following its successful deployment with Figure 02 at its plant in Spartanburg, S.C., it will deploy the company’s latest Figure 03 robot.

https://www.therobotreport.com/bmw-group-deploys-figure-03-humanoid-after-tests-previous-version/
Citera
2026-07-29, 16:26
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Mycket investeringar från Teslas sida som drar ner balansräkningen. Tyvärr är jag uppbunden med allt mitt kapital i annat för tillfället och kan inte sälja, svårt annars att tänka sig en bättre investering än Tesla nu i dippen. Kommer förmodligen att 10x'a de närmaste åren.
Balansräkningen är det som till stor del gjort att Tesla kan behålla dem höga multiplarna. Inkluderat i CapEx var också beställningar på utrustning till Terafab och analytiker förväntar sig kostnad kring 20-50 miljarder dollar bara för den initiala testfasen, alltså minst en fjärdedel av en årsomsättning. Bara för ett test. Omsättningen kommer dessutom till största del från en lågväxande sektor. Börjar balansräkningen påfrestas och investerare ska börja oroa sig för nyemissionsrisk ~1 år framåt så är jag rätt säker på att värderingen tillslut inte kommer accepteras av marknaden.

Så raset är inte pga sentiment eller någon rubrik utan pga verklig fundamental risk. Musk har själv sagt att Terafab är high risk, high reward. Hela caset var redan det innan och nu är det extreme risk, high reward.

Icing on the cake är utspädningsrisken i.o.m ev. fusion med SpaceX som redan handlas för P/S 120.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in