2026-07-30, 11:21
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Tack för den förklaringen.

Jag kan se i mitt inre öga hur det kan ha gått till.
Kanske träffad på mitten.
Med tanke på hur fören ser ut på fartyget så "kanske" snipan har rullat under kölen, träffat en propeller och blir totalt mosad.

USCH!
Med tanke på att hela bulben eller vad det heter där fram låg över vattnet nästan så blir det ju som en ramm
Citera
2026-07-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Då hade GP fel i sin tidslinje och jag hade rätt. GP skrev att brorsan och kustbevakningen fick upp pappan och sonen. Undra om brorsan ens var där? Eller när han larmade?

T om en företrädare ifrån sjöfartsverket hävdade att en privatperson fick upp ena personen och kustbevakningen den andra.

Jag tror att vi stirrar oss blinda i texten ”de var i sällskap med brorsan”, det behöver inte betyda att de åkte samtidigt eller så utan att de hade spenderat dagen tillsammans.
Citera
2026-07-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror som du, att man gick söderut i farleden, och blev upphunnen av lastbåten när man siktade mitt i sundet mellan Älgön och Hättan.
Möjligen kan man ha varit på väg till eller från Rörtången, till eller från någonstans på Tjörn, och därför korsat farleden.

https://i.ibb.co/yFWxZtmZ/Screenshot-20260730-000825.png

Låter inte osannolikt, men det som talar emot den teorin är att det ju fanns en båt till "i sällskapet". Var befann sig denne då? Som dessutom inte larmade förrän efter drygt 30 min.
Citera
2026-07-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Här kom du in helsnett. Faktiskt fel på det mesta.
Varför skriva innan du tagit del av åtminstone det vi vet?

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Vet att det inte är det mest sannolika, men teorierna att pappa/son satt vid rodret och mamma/dotter var nere under däck bygger ju faktiskt delvis på en form av förutfattade meningar om vem som gör vad på en båt.

Så länge vi inte vet skall det ju inte uteslutas att mamman framförde båten (dvs inne) och pappa/son befann sig längst bak i båten (dvs ute). Och vid eventuell kollision var det fördelaktigt att vara längst bak ute och flyga i vattnet. Ingen huvudteori, men skall inte uteslutas.

Jag är inne på samma spår som dig. Jag är helt okunnig på detta med dyk. Men mamman bör ha legat nära vrakplatsen då hon ändå hittades. Och det kan ju vara för att hon va I båten. Att leta en människa med dykare måste vara som att leta en nål i en höstack. Vet dock inte hur klart vattnet är där. Men nog är det en utmaning allt.
Citera
2026-07-30, 11:27
Medlem
pextas avatar
MISJE VERDE ligger på plats
Citera
2026-07-30, 11:28
Medlem
Bra jobbat av dykare att hitta kvinnan. Då kanske de hittar dottern också.
Citera
2026-07-30, 11:29
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Nu står det Försvunna mamman hittad död efter båtolyckan dom söker fortfarande efter dottern

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0KXMA/sokinsatsen-fortsatter-efter-forsvunna-mamman-och-dottern

Pappan och sonen ska ligga på sjukhuset (alvarligt skadad stod det sist) har det kommit ut nått mer om skadeläget på dom två

Delade denna länken förut, spara den: Uppdateras kontinuerligt:

https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-batolyckan-utanfor-tjorn/
Citera
2026-07-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Kaptenen har ju uppgett att han inte märkte att hans jättestora lastbåt blev påkörd av den lilla träbåten. Alltså ingen medveten smitning.

Jag menar att det är konstigt att skuldbelägga pappan istället för modern, och ifrågasätta HANS nykterhet etc. Ingen som undrar om HON var nykter? Om det stämmer som det spekuleras om här i tråden att hon skulle ha lagt sig för att sova (!) med barn och man ombord i oväder och allt väcker det ju en del frågor.

Dom borde inte åkt alls är ju tydligt.
Och både fartyg och småbåtar borde ha utrustning att se varandra även i regn och skymning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
T om en företrädare ifrån sjöfartsverket hävdade att en privatperson fick upp ena personen och kustbevakningen den andra.

Jag tror att vi stirrar oss blinda i texten ”de var i sällskap med brorsan”, det behöver inte betyda att de åkte samtidigt eller så utan att de hade spenderat dagen tillsammans.

Det kan då ändra att fartyget borde ha sett två fritidsbåtar på sin radar. Enklare att missa en båt än två samt att åkte brorsan precis före så borde fartyget ha tutat på honom och då uppmärksammat båten som krockat även om fartyget bara såg brorsans båt.
Citera
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
MISJE VERDE ligger på plats

Ja den har legat där sedan dem fick vända och åka tillbaka
Citera
2026-07-30, 11:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Ser ut som en Winga 25 snipa utan akterruff. Men de har ni säkert redan skrivit i tråden.
Citera
2026-07-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
För det första har antagligen ingen lämnats uppe på däck, utan det överlevande barnet satt troligen i doghouse/sittbrunn med sin far. Sedan kanske inte modern och det förolyckade barnet låg och sov, men att de kanske befann sig under däck är inte alls otroligt. Min egen "besättning" har en viss tendens att vipps försvinna ner under däck så fort det börjar regna och blåsa, så hade jag i ett sådant läget seglat på/blivit påseglad av en lastbåt hade vi kunnat få ett liknande, och lika tragiskt resultat.
Man skall ha en djävla respekt både för handelsflottan och navigering i mörker. Själv navigerar jag ogärna i mörker annat än i oceanfart, eftersom jag helt enkelt känner mig osäker på det, och kommer det dessutom en rejäl regnskur ser man fan inte ett piss. Det är läskigt att inte ha andra referenser än elektroniska sjökort på en plotter, särskilt om det saknas AIS och radar.
Jaja, sittbrunn, däck… oavsett vad det kallas så hade hon ju inte uppsikt över sin familj om det nu stämmer att hon befann sig i ruffen/hytten. Det är det jag tycker man borde fokusera mer på, än att skuldbelägga en stackars pappa som nu tycks vara svårt skadad.

Att man ska ha en jävla respekt för stora båtar, mörker etc håller jag dock med om, det låter helt rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in