Citat:
Ursprungligen postat av
Constantinformant
Okey, så om uppgifterna om den drabbade familjen stämmer kan vi mer eller mindre utesluta:
x) ovana
x) nybörjare
x) ingen lokalkännedom
Tvärtom verkar ju familjen vara väldigt seriösa med flytvästar, ha mycket god kännedom om området. Kan störtskuren ställt föraren så schack matt? Störtskur indikerar väldigt hastig skur, borde inte man haft överblick över farleden innan den? Eller doldes den av Katten?
Släktingens båt måste ha åkt en bit före, så som larmandet beskrivs. Hen kan aldrig ha sett någon olycka och det dröjer ju 30-40 minuter innan denne larmar.
Utifrån den informationen som nu framkommit, vad drar ni sak- och områdeskunniga för slutsatser?
Jag tror tvärtom, gammal vana, falsk trygghet. Man tog helt enkelt inte risken att bli påkörda i beaktande eller som en reell risk. En kraftig regnskur en kulen natt i 10m/s är inget onormalt för en sjöfarare på västkusten. Knappast på ostkusten eller någon annanstans heller. Det har nästan motsatt effekt. Man blir avskärmad från omvärlden när man varken ser eller hör något annat än sig själv och det är nästan som man är alldeles för sig själv. Det kan skapa en farlig falsk trygghet när det i själva verket kan dyka upp "vad som helst" från "ingenstans" precis när som helst. Samma sak med tjocka. Var med om rejäl tjocka mitt ute på nordsjön en gång när det var helt kav lugnt. Det var en märklig känsla. Men då hörde vi så klart väldigt bra. Hade det kommit ett fartyg då så hade vi sannolikt hört det. Vi blåste i mistlur med jämna mellanrum, den gången, som reglerna föreskriver

VHF så klart till hands också om vi hade hört något fartyg närma sig.
Förmodligen körde snipan här i farleden (inte tvärs farleden) och hade inte en tanke på att det kunde komma en stor tanker farandes bakifrån.
Man missade helt enkelt att hålla utkik efter andra båtar, särskilt bakåt, och blev påkörda bakifrån. Det är vad jag tror. Eller möjligen framifrån, gör snipan 5 knop och tankern 10 knop så är deltat 15 knop, det är en jäkla fart om sikten är nära noll.
Hade man korsat farleden hade man antagligen haft en något större vaksamhet på andra fartyg i farleden.
För egen del har jag stenkoll på fartygen när jag nattetid går med fritidsbåt i områden där jag vet att de stora fartygen har sina rutter, som Hakefjorden och Brofjorden, bara för att nämna två farleder där man måste ha full koll i en fritidsbåt.
Som liten osnabb fritidsbåt gör man väldigt klokt i att helt hålla sig utanför farlederna där dessa fartyg går, alldeles särskilt när det är dålig sikt.