Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
För det första har antagligen ingen lämnats uppe på däck, utan det överlevande barnet satt troligen i doghouse/sittbrunn med sin far. Sedan kanske inte modern och det förolyckade barnet låg och sov, men att de kanske befann sig under däck är inte alls otroligt. Min egen "besättning" har en viss tendens att vipps försvinna ner under däck så fort det börjar regna och blåsa, så hade jag i ett sådant läget seglat på/blivit påseglad av en lastbåt hade vi kunnat få ett liknande, och lika tragiskt resultat.
Man skall ha en djävla respekt både för handelsflottan och navigering i mörker. Själv navigerar jag ogärna i mörker annat än i oceanfart, eftersom jag helt enkelt känner mig osäker på det, och kommer det dessutom en rejäl regnskur ser man fan inte ett piss. Det är läskigt att inte ha andra referenser än elektroniska sjökort på en plotter, särskilt om det saknas AIS och radar.
Vet att det inte är det mest sannolika, men teorierna att pappa/son satt vid rodret och mamma/dotter var nere under däck bygger ju faktiskt delvis på en form av förutfattade meningar om vem som gör vad på en båt.
Så länge vi inte vet skall det ju inte uteslutas att mamman framförde båten (dvs inne) och pappa/son befann sig längst bak i båten (dvs ute). Och vid eventuell kollision var det fördelaktigt att vara längst bak ute och flyga i vattnet. Ingen huvudteori, men skall inte uteslutas.