2026-07-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Det kan vara ett ärvt sommarhus. Pappan verkar komma från västkusten. En sådan båt går att köpa på blocket för mindre än 50 tusen vad jag såg. Stockholm är stort så det behöver inte betyda att man är jätterik. Dom verkar bo i ett radhus i Farsta. Så inte fattiga men kanske medelinkomst. I en sådan tragisk situation så faller ju allt och att få hjälp från okända som bryr sig kan också hjälpa rent själsligt (dvs mentalt) tänker jag. Men det är baserat på mina spekulationer. Kanske mer att jag känner sorg för dom och skulle vilja hjäpa på något sätt och en anonym donation på lite pengar skulle kännas som att iaf kunna göra någonting. Det är klart att det finns andra att ge pengar också men tror detta berörde mig eftersom jag också är småbarnsförälder.

Istället för att spekulera kan man ju kika på företaget: https://www.allabolag.se/foretag/azo-entertainment-ab/farsta/evenemangsproduktioner/2KIPSW7I5YDTG

(Dvs långt över ”medelinkomst”).
Citera
2026-07-30, 11:04
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Känns som dom isf borde kunnat kommunicera med släktingarna framför?

Jo, dock så bör det ju bli en oerhörd stressad situation om man hamnar i farleden utan motor framför ett fartyg..
Citera
2026-07-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Men lägg av. Sluta vara så barnslig. Allt ansvar kan i detta fall INTE läggas på snipans skeppare anser jag. Som tidigare konstaterats. Det är livat med en sådan dieselmotor. Svårt att höra annat om man stängt om sig pga det dåliga vädret. Har han haft lanternorna på, kanske t o m AIS, och i övrigt betett sig ansvarsfullt, så ska man inte bli rammad bakifrån av ett fartyg. Ens i en farled. Må så vara om han körde mitt i farleden. Det håller jag med om att man INTE ska göra. Självklart ska man hålla undan för ALLA andra och särskilt för de stora, men nu verkar det ju som att han inte ens hade hunnit se fartyget. Vilket tyder på att det kört fort i jämförelse med snipan. Fartyget borde som sagt ha utrustning som ska kunna upptäcka mindre båtar lättare, anser jag. Inte för att små båtar ska hindra fartyg, utan för att sådana här incidenter förhoppningsvis aldrig ska kunna ske.

Skulden landast i princip aldrig endast på en part allena när likande mål avgörs i domstol.

Det finns i dagsläget inte bättre utrustning än vad fartygen är utrustade med. Vill man vara på säkra sidan gör man klokast i att hålla sig undan från handelsfartyg så gott man kan.
Citera
2026-07-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vilken fart menar du att fartyget höll respektive borde ha hållit?

Det borde hållit säker fart enligt kapitel 6 i colregs.
Citera
2026-07-30, 11:06
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Patrik och Sara Dokken räddade pappan och sonen ur vattnet utanför Tjörn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Sara & Patrik, VILKA HJÄLTAR ❤!
Citera
2026-07-30, 11:12
Medlem
Är det AO (som varit/är med i P3) som är den överlevande pappan?
Citera
2026-07-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Patrik och Sara Dokken räddade pappan och sonen ur vattnet utanför Tjörn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Då hade GP fel i sin tidslinje och jag hade rätt. GP skrev att brorsan och kustbevakningen fick upp pappan och sonen. Undra om brorsan ens var där? Eller när han larmade?
Citera
2026-07-30, 11:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Då hade GP fel i sin tidslinje och jag hade rätt. GP skrev att brorsan och kustbevakningen fick upp pappan och sonen. Undra om brorsan ens var där? Eller när han larmade?

Brorsan verkar ha legat ganska långt före den förolyckade båten. De körde ju i sällskap efter varandra. Brorsan verkar inte ha upptäckt att den efterföljande båten och familjen saknades förrän allt var över. Då var redan båten förlist och pappa plus son upplockade ur vattnet av tillskyndande privatpersoner.
Citera
2026-07-30, 11:18
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Lät ChatGPT räkna på 11knop på fartyget och en sidoträff på snipan.

Det är rejäla krafter vi pratar om, förhoppningsvis så blev mamman och dottern medvetslösa av kollisionen.

Om fartyget framfördes i 11 knop (20,4 km/h) och träffade en 7 meter lång snipa, så är masskillnaden så enorm att snipans egen vikt nästan blir försumbar i jämförelsen.

Om vi räknar med en fartygsvikt omkring 5 300 ton blir rörelseenergin ungefär:

* ≈ 85 miljoner joule (85 MJ)

Det motsvarar ungefär:

* att släppa en 1 tons bil från cirka 8,5 kilometers höjd, eller
* energin i omkring 20 kg TNT.

Det är viktigt att komma ihåg att inte all denna energi överförs till snipan. Fartyget fortsätter i princip framåt nästan opåverkat, medan snipan tar upp den största delen av själva kollisionen.

Resultatet beror på hur träffen sker (från sidan, akterifrån, rakt framifrån), men en direkt påsegling från ett fartyg av den här storleken i 11 knop innebär en extremt hög risk för total förstörelse av snipan och livshotande skador på de ombordvarande.

Tack för den förklaringen.

Jag kan se i mitt inre öga hur det kan ha gått till.
Kanske träffad på mitten.
Med tanke på hur fören ser ut på fartyget så "kanske" snipan har rullat under kölen, träffat en propeller och blir totalt mosad.

USCH!
Citera
2026-07-30, 11:20
Medlem
Nu står det Försvunna mamman hittad död efter båtolyckan dom söker fortfarande efter dottern

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0KXMA/sokinsatsen-fortsatter-efter-forsvunna-mamman-och-dottern

Pappan och sonen ska ligga på sjukhuset (alvarligt skadad stod det sist) har det kommit ut nått mer om skadeläget på dom två
Senast redigerad av jimmytheone 2026-07-30 kl. 11:23.
Citera
Medlem
Undrar vad den som körde motorbåten gjorde då.
Distraherar små barn såpass mycket är det ju illa..
Citera
Medlem
pextas avatar
fartyget idag/igår
vessel finder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem