2026-07-30, 09:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ofta är de sällan "världens snällaste" när man faktiskt lyfter på huven och exempelvis förhör närstående. Utan signalerna har funnits där länge, det är bara utsidan som fungerat. I SEs fall har man lyft på huven och det fanns ingenting där.

Med alkoholism i den åldern är det vanligt med relationsvåld i olika skalor, SE uppvisar ingenting av sorten enligt partners.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Läser man MEs förhör kommer det fram att hon uppfattade SE som harig och inte kunde göra en fluga förnär.

ME kände SE bättre än många här i tråden tror att de gör.

Den iskallt beräknande impulsmördaren GM-SE som Filter hittat på tål inte någon granskning.

Filter har avslöjat att SE ljög om en luftballong, men det kan ha varit på ett intresseväckande lite humoristiskt sätt som SE ljög om det. Det behöver inte vara på ett impulsivt och iskallt beräknande sätt SE ljög om luftballongen.

Även Stigs första fru kan intyga hans fromma läggning:

[Maskat] vill tydligt påpeka att Stig inte var någon våldsam person. [Maskat] har aldrig sett Stig blivit arg på någon eller något. Det fanns inte i hans grundpersonlighet någon aggression.
Citera
2026-07-30, 09:41
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Willy Glaser var urtypen för en affärsman. Att din svärmor arbetade i Svenska Turistföreningen har inte med saken att göra. SE var inte alkoholist 1986. Han var 52 år och reumatiker. SE hade ingen koppling till EAP och Contra. YN och AZ mötte SE väster om manskapsbodarna. GM hade inte keps och handledsväska. SE stämplade ut 23.20 och har alibi. Det finns ingen gärningsbeskrivning och inget vapen. SE är ingen "GM-kandidat". Den här tråden är ett skämt.
ME hade mycket naturliga kontakter i militära och SB-liknande kretsar , hon hör säkert till den bråkdel medborgare som hade mest sådana kontakter inom familjen.

Med den bakgrunden - bara för att du inte känner till kopplingar betyder inte att de inte finns

PS Dottern till ledare för SB kände inte till vad han höll på med men anade att saker inte stämde, lite likt FG ... men du visste säkert mer än den dottern vid det tillfället - att han inte tillhörde SB ?
Senast redigerad av matsqq 2026-07-30 kl. 09:43.
Citera
2026-07-30, 09:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Alkohol och/eller medicin kan ha spelat in i att han faktiskt tryckte av skotten... och han var ju rätt chockad efteråt, kunde knappt prata rent enligt vakterna ... inte så som jag förväntade mig av ett 52-årigt "efterspels-vittne" 20 minuter efter en händelse ...
Jag tycker inte det är svårt att förstå att efterspelsvittnet SE reagerade start på de kaotiska scener han sett på mordplatsen efter mordet.
Citera
2026-07-30, 09:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Även Stigs första fru kan intyga hans fromma läggning:

[Maskat] vill tydligt påpeka att Stig inte var någon våldsam person. [Maskat] har aldrig sett Stig blivit arg på någon eller något. Det fanns inte i hans grundpersonlighet någon aggression.
Om Stig gifte sig två gånger verkar han väl inte varit så socialt avvikande?

Jag får en bild av den osannolike GM-SE att han är ett dreglande impulsivt monster som sitter i mamma Ruts källare på Riddargatan och putsar maniskt på den ärvda olagliga revolvern och upprepar mantrat "Döda Palme, döda Palme".

På något sätt känns det inte som denna beskrivning passar in på den verkliga SE.
Citera
2026-07-30, 09:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Och LL och KP, vi har tre oberoende analyser av brottsplatsen som inser att SE stämmer med GM.
Proletärens gamla artiklar håller även de god kvalitet.
Hur kan du se de som "oberoende analyser".

Du vet att någon (PH?) läckte PHs PM till privatspanarna och "allt" bygger på detta.

PH kunde som ickepolis få belöningen om mordet löstes så PH verkar ha vinklat PMet ganska kraftigt mot SE.
Citera
2026-07-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Willy Glaser var urtypen för en affärsman. Att din svärmor arbetade i Svenska Turistföreningen har inte med saken att göra. SE var inte alkoholist 1986. Han var 52 år och reumatiker. SE hade ingen koppling till EAP och Contra. YN och AZ mötte SE väster om manskapsbodarna. GM hade inte keps och handledsväska. SE stämplade ut 23.20 och har alibi. Det finns ingen gärningsbeskrivning och inget vapen. SE är ingen "GM-kandidat". Den här tråden är ett skämt.

Ho ho, men det står det inte i förhören. Har du inte läst de?
Citera
2026-07-30, 09:52
Medlem
Citat:
Hur kan du se de som "oberoende analyser".

Du vet att någon (PH?) läckte PHs PM till privatspanarna och "allt" bygger på detta.

PH kunde som ickepolis få belöningen om mordet löstes så PH verkar ha vinklat PMet ganska kraftigt mot SE.

Källa på att LL fått det?
Citera
2026-07-30, 09:54
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Om Stig gifte sig två gånger verkar han väl inte varit så socialt avvikande?

Ulrika Glaser Rydberg beskriver Stig Engström som ett ”socialt geni”.

– Han var en drömmänniska att placera på en middag, bredvid vem som helst. Han hade social skills, han kunde prata med en dörrknopp.

Så här kommenterar hon Netflix-serien där SE snarare framställs som någon slags socialt handikappad kuf:

– Det här är ett skämt, kan jag säga baserat på de snuttar och bilder jag sett.
Citera
2026-07-30, 09:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Källa på att LL fått det?
Jag tror inte LL levde i ett vacuum. Självklart har han läst Proletären.
Citera
2026-07-30, 10:01
Medlem
Knattarnas avatar
Så här kommenterade förresten Lennart Gustafsson Gunés upprivning av KP:s beslut:

Den pensionerade polisen Lennart Gustafsson arbetade med Palmeutredningen i 30 år.

Även han välkomnar dagens besked.

– Ett mycket bra beslut. För mig var Skandiamannen en mytoman. Så det var skönt att det blev upprättelse vad det gäller den mannen.

Gustafsson har fortfarande kontakt med flera pensionerade poliser som ingick i Palmegruppen. Många delar hans uppfattning om Skandiamannen.

– För oss som jobbat i utredningen så kändes det skamligt när de lade fram honom som gärningsman. Det var kanske ett sätt för åklagaren att lägga ner utredningen, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gx1zqQ/vapensamlarens-dotter-firar-vandningen-kring-palmemordet-underbart
Citera
2026-07-30, 10:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Alkohol och/eller medicin kan ha spelat in i att han faktiskt tryckte av skotten... och han var ju rätt chockad efteråt, kunde knappt prata rent enligt vakterna ... inte så som jag förväntade mig av ett 52-årigt "efterspels-vittne" 20 minuter efter en händelse ...
Just det, hade det varit någon eller ett par minuter efter hade man förstått det bättre. I det här fallet verkar det som det värsta gick över efter att han hämtat andan i Skandiareceptionen, då började snacket flyta bättre. Jag brukar dra jämförelsen med löpare som blir intervjuade strax efter målgång, inledningsvis kommer orden stötvis men sedan går det bättre, ungefär som för kvarterslöparen Engström.

I Engströms fall handlade de inledande talsvårigheterna förmodligen om både chock och fysisk ansträngning.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-30 kl. 10:07.
Citera
2026-07-30, 10:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ulrika Glaser Rydberg beskriver Stig Engström som ett ”socialt geni”.

– Han var en drömmänniska att placera på en middag, bredvid vem som helst. Han hade social skills, han kunde prata med en dörrknopp.

Så här kommenterar hon Netflix-serien där SE snarare framställs som någon slags socialt handikappad kuf:

– Det här är ett skämt, kan jag säga baserat på de snuttar och bilder jag sett.

Nu verkar SEkten vara mycket skeptiska om flera olika källor hävdar samma sak, då fantasin att den påhittade GM- SE mördade OP har företräde i deras syrefattiga hjärnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in