2026-07-30, 09:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
I mina ögon var han det.

Det bygger jag på vad jag själv uppfattar som normalt.
Många av de som om i kontakt med SE uppfattade honom som en fjant med plastrong och androgyna drag. "Täbys Liberace".

Det är ingen som ifrågasätter att SE var en udda typ i Täby.

Min fråga var hur du kan veta att den verkliga mördaren uppfattades som en udda typ av sin omgivning.

Vad är det i mördarens beteende på mordplatsen som får dig att dra slutsatsen att den verkliga mördaren var en udda typ? Vad bygger du det resonemanget på?
Citera
2026-07-30, 09:19
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag tänker att man projicerar sina egna gubbfantasier om att vara handlingskraftig och plötsligt visa världen en ny sida av sig själv.

Det tänkte jag när jag såg Netflix serie, solklart inspirerad av Breaking Bad i vissa partier.
Senast redigerad av H24 2026-07-30 kl. 09:23.
Citera
2026-07-30, 09:23
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Och hur ställer du dig till de otaliga som blir chockade över att världens snällaste pappa/granne/övrigt kunnat begå fasansfulla brott?

Ofta är de sällan "världens snällaste" när man faktiskt lyfter på huven och exempelvis förhör närstående. Utan signalerna har funnits där länge, det är bara utsidan som fungerat. I SEs fall har man lyft på huven och det fanns ingenting där.

Med alkoholism i den åldern är det vanligt med relationsvåld i olika skalor, SE uppvisar ingenting av sorten enligt partners.
Citera
2026-07-30, 09:24
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det tänkte jag när jag såg Netflix-serie, solklart inspirerad av Breaking Bad i vissa partier.
Men man kan också tänka åt andra håller, om man är alkoholiserad, 50+ , kass ekonomi och allt börjar barka utför och man anar vart det ska sluta så kanske man inte har så mycket att se fram mot.

För en 20- eller 30-åring finns ju möjlighet att vända det.
Citera
2026-07-30, 09:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det finns ingenting i hela Stig Engströms liv, från födsel till död, inkluderat alla källor som belägger den minsta våldstendens. Även sent 90-tal när han var frånskild och svårt alkoholiserad förekom inget av sorten.

Läser man MEs förhör kommer det fram att hon uppfattade SE som harig och inte kunde göra en fluga förnär.

ME kände SE bättre än många här i tråden tror att de gör.

Den iskallt beräknande impulsmördaren GM-SE som Filter hittat på tål inte någon granskning.

Filter har avslöjat att SE ljög om en luftballong, men det kan ha varit på ett intresseväckande lite humoristiskt sätt som SE ljög om det. Det behöver inte vara på ett impulsivt och iskallt beräknande sätt SE ljög om luftballongen.
Citera
2026-07-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ofta är de sällan "världens snällaste" när man faktiskt lyfter på huven och exempelvis förhör närstående. Utan signalerna har funnits där länge, det är bara utsidan som fungerat. I SEs fall har man lyft på huven och det fanns ingenting där.

Med alkoholism i den åldern är det vanligt med relationsvåld i olika skalor, SE uppvisar ingenting av sorten enligt partners.

Då är saken klar då. SE kan omöjligt vara förövaren. CP framstår som en väldigt trolig kandidat.
Citera
2026-07-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Själv tycker jag det finns massor med intressanta saker runt SE och inte bara de som oftast diskuteras utan en även en del andra saker som att SE:s frus föräldrar umgicks mycket med en av de mest aktiva "Stay Behind"-gubbarna Reinhold Geijer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Geijer_(1917%E2%80%932009)

När jag sedan läste om vapensamlaren låter det ju som urtypen för en som kan ha varit med i SB.

Det finns helt enkelt en väldig massa möjliga kontaktytor för SE på middagar etc.

Man behöver inte hela tiden köra "allt eller inget" (att antingen är en hel organisation inblandad och sitter och bevakar mordet i realtid eller är ingen från denna inblandad - antingen är alla som ljuger mördare eller är ingen som ljuger mördare etc. - det här med att ta en sak i taget och applicera den metoden - avfärda och glömma - den är inget för mig, jag försöker se en helhetsbild.)

Paret SE hade som sagt riktigt dålig ekonomi på 80-talet och ett arv sägs 1987 ha blivit räddningen enligt ME. (det låter alltså som situationen var minst sagt pressad)

Det drivs hårt att detta ska ha varit ett vansinnesdåd av typ Anna Lindh, men hon hade inte EAP , Contra och andra som jagade skiten ur henne med nidbilder och plakat.

Att ha en person som Alf Enerström efter sig med annonser i tidningar etc. hör heller inte till vanligheterna.

Att SE stegar ut från Thulehuset och beter sig som han gör (och som jag skrivit en del om tidigare) får mig att tänka att även om vissa nu inte kan tänkas sig att SE är GM så torde de kunna tycka SE är intressant ur andra perspektiv och vart fall inte kunna räkna bort honom helt.
Men det verkar som många bara vill få bort honom från ekvationen så fort som möjligt.

YN:s observation av mannen med lilla väskan på 15*20 cm i vänster hand på DBG, den starka chocken när han kom in till Skandia, artikeln i tidningen Skydd & säkerhet som han själv tog initiativ till (med bild på SE och stor rubrik : "han mördade Palme") hans ologiska beteende som jag skrivit om, alkoholismen och den pressade ekonomiska situationen samt att det fanns folk med pengar som ville ha bort Palme - det gör att han är den tydligaste GM-kandidaten för mig personligen. Antingen som vansinnesdåd (frustration) eller för pengar.

PS Men jag ser det inte som helt omöjligt att han var en bricka i ett större spel.

Ja, av någon anledning är det oerhört känsligt med SE. Det får inte vara han.
Citera
2026-07-30, 09:30
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Läser man MEs förhör kommer det fram att hon uppfattade SE som harig och inte kunde göra en fluga förnär.

Den iskallt beräknande impulsmördaren GM-SE som Filter hittat på tål inte någon granskning.

Filter har avslöjat att SE ljög om en luftballong, men det kan ha varit på ett intresseväckande lite humoristiskt sätt som SE ljög om det. Det behöver inte vara på ett impulsivt och iskallt beräknande sätt SE ljög om luftballongen.
Alkohol och/eller medicin kan ha spelat in i att han faktiskt tryckte av skotten... och han var ju rätt chockad efteråt, kunde knappt prata rent enligt vakterna ... inte så som jag förväntade mig av ett 52-årigt "efterspels-vittne" 20 minuter efter en händelse ...
Senast redigerad av matsqq 2026-07-30 kl. 09:33.
Citera
2026-07-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
En sak som jag tycker är märklig är pratet om att en mördare aldrig tidigare agerat som SE i så fall gjorde. Med det resonemanget kan saker aldrig ske för första gången? Då är alltså även den omtalade CA oskyldig eftersom att han aldrig tidigare mördat någon? Vi fastslår att den som sköt har dödat innan 28 februari 1986? Tja, en viss CP passar in på det .

CP: jo men han stämmer inte med vittnenas 1a uppgifter.
Nu säger Jeppson att löparen inte stämde på CP.

Förr trodde jag på CP pga flyktvägen som var samma som nyttjats vid bajonett-mordet och att jag missuppfattade det som att fantombilden gjordes av YN.
Citera
2026-07-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Och LL och KP, vi har tre oberoende analyser av brottsplatsen som inser att SE stämmer med GM.
Proletärens gamla artiklar håller även de god kvalitet.
Citera
2026-07-30, 09:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Själv tycker jag det finns massor med intressanta saker runt SE och inte bara de som oftast diskuteras utan en även en del andra saker som att SE:s frus föräldrar umgicks mycket med en av de mest aktiva "Stay Behind"-gubbarna Reinhold Geijer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Geijer_(1917%E2%80%932009)

När jag sedan läste om vapensamlaren låter det ju som urtypen för en som kan ha varit med i SB.

Det finns helt enkelt en väldig massa möjliga kontaktytor för SE på middagar etc.

Man behöver inte hela tiden köra "allt eller inget" (att antingen är en hel organisation inblandad och sitter och bevakar mordet i realtid eller är ingen från denna inblandad - antingen är alla som ljuger mördare eller är ingen som ljuger mördare etc. - det här med att ta en sak i taget och applicera den metoden - avfärda och glömma - den är inget för mig, jag försöker se en helhetsbild.)

Paret SE hade som sagt riktigt dålig ekonomi på 80-talet och ett arv sägs 1987 ha blivit räddningen enligt ME. (det låter alltså som situationen var minst sagt pressad)

Det drivs hårt att detta ska ha varit ett vansinnesdåd av typ Anna Lindh, men hon hade inte EAP , Contra och andra som jagade skiten ur henne med nidbilder och plakat.

Att ha en person som Alf Enerström efter sig med annonser i tidningar etc. hör heller inte till vanligheterna.

Att SE stegar ut från Thulehuset och beter sig som han gör (och som jag skrivit en del om tidigare) får mig att tänka att även om vissa nu inte kan tänkas sig att SE är GM så torde de kunna tycka SE är intressant ur andra perspektiv och vart fall inte kunna räkna bort honom helt.
Men det verkar som många bara vill få bort honom från ekvationen så fort som möjligt.

YN:s observation av mannen med lilla väskan på 15*20 cm i vänster hand på DBG, den starka chocken när han kom in till Skandia, artikeln i tidningen Skydd & säkerhet som han själv tog initiativ till (med bild på SE och stor rubrik : "han mördade Palme") hans ologiska beteende som jag skrivit om, alkoholismen och den pressade ekonomiska situationen samt att det fanns folk med pengar som ville ha bort Palme - det gör att han är den tydligaste GM-kandidaten för mig personligen. Antingen som vansinnesdåd (frustration) eller för pengar.

PS Men jag ser det inte som helt omöjligt att han var en bricka i ett större spel.

Willy Glaser var urtypen för en affärsman. Att din svärmor arbetade i Svenska Turistföreningen har inte med saken att göra. SE var inte alkoholist 1986. Han var 52 år och reumatiker. SE hade ingen koppling till EAP och Contra. YN och AZ mötte SE väster om manskapsbodarna. GM hade inte keps och handledsväska. SE stämplade ut 23.20 och har alibi. Det finns ingen gärningsbeskrivning och inget vapen. SE är ingen "GM-kandidat". Den här tråden är ett skämt.
Citera
2026-07-30, 09:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, om det inte vore för detaljerna på mordplatsen och under mördarens flykt, och hans eget narrativ, hade han verkat väldigt osannolik. Så när som på det skumma att han jobbade väldigt sent ett par dagar i veckan under hela 80-talet. Det finns för övrigt flera exempel på män över 50, som var "de snällaste i världen" och som "aldrig gjorde en fluga förnär", som plötsligt flippar ur och mördar brutalt.
Det gick en dramadokumentär på TV 1980 som hette "Dubbelstötarna".

Den handlade om två (moderater) som tyckte de betalade för mycket skatt och bestämde sig för att råna en bank eftersom polisen omöjligen kunde misstänka dem för brottet eftersom de var i 50-årsåldern och ostraffade.

Här finns ett exempel på män i 50-årsåldern som gör sin brottsdebut vid Karlaplan, bara några stenkast från OPs barndomshem.

Det visas i dramadokumentären hur de två männen skaffar vapen, planerar brottet och sminkar sig innan själva brottet.

Jag tror att en påhittad GM-SE kan ha sett denna serie och fått idén att mörda OP och komma undan med det. GM-SE har då en medhjälpare som kan ha skaffat vapen och smink och som kör flyktbilen.

Denna medhjälpare är då också i 50-årsåldern och ostraffad.

Att GM-SE planerade mordet under en längre tid tyder den övertid han jobbade under 80-talet på mellan att dramadokumentären sändes på tv 1980 och mordet i feb 1986.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-30 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in