2026-07-30, 08:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är över huvud taget ovanligt att 52-åringar mördar politiker. Särskilt utan våldshistorik.

Oswald var 24. Mijailovic var 25. Breivik var 32.

Jag har noterat att de flesta SE-misstänkare själva är i 50-årsåldern eller äldre. Då fattar man nog inte hur gammalt det faktiskt är. Jag tänker att man projicerar sina egna gubbfantasier om att vara handlingskraftig och plötsligt visa världen en ny sida av sig själv. Man projicerar sina gubbfantasier på SE och lever ut sina maktfantasier genom honom.
Ja, jag tror att SE faktiskt isåfall skulle vara ensam i historien om liknande mord som 50+are. Kanske även som 40+are.

Det här är ett young mans game
Citera
2026-07-30, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det där är en förvrängning av argumentet.

Det man menar med det där är att någon som har en sådan impulsiv förmåga till den grad att de kan mörda någon på öppen gata troligtvis har lämnat spår av sådant beteende i livet tidigare. Inte nödvändigtvis genom mord, men genom kanske misshandel eller liknande. Det får ses som högst ovanligt att först som 52-åring dra fram de där egenskaperna.

CA har ju faktiskt tidigare spår i livet av det slaget.

Som sagt, jag tycker att argumentet inte håller. Blir många saker som faller om man resonerar så.
Citera
2026-07-30, 08:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Som sagt, jag tycker att argumentet inte håller. Blir många saker som faller om man resonerar så.
Argumentet håller inte om man framställer det som du gör, absolut. Men annars har det bäring och är något som polis kollar på i utredningar av en anledning.
Citera
2026-07-30, 08:43
Medlem
Citat:
Det är över huvud taget ovanligt att 52-åringar mördar politiker. Särskilt utan våldshistorik.

Oswald var 24. Mijailovic var 25. Breivik var 32.

Jag har noterat att de flesta SE-misstänkare själva är i 50-årsåldern eller äldre. Då fattar man nog inte hur gammalt det faktiskt är. Jag tänker att man projicerar sina egna gubbfantasier om att vara handlingskraftig och plötsligt visa världen en ny sida av sig själv. Man projicerar sina gubbfantasier på SE och lever ut sina maktfantasier genom honom.

"Man projicerar sina gubbfantasier på SE och lever ut sina maktfantasier genom honom"

Stämmer i alla fall inte på mig. Jag anser att han är en intressant figur som eventuellt sköt Palme. Inget mer än så.

"Det är överhuvudtaget ovanligt att 52-åringar mördar politiker"

Möjligt. Dock finns det väldigt många ovanliga händelser med märkliga förlopp, personer inblandade osv.

En sak att fundera på är hur ofta anhöriga och andra runt omkring mördare hävdar att de aldrig kunnat tänka att han/hon var kapabel till sina handlingar. Hur ställer ni er till det?
Senast redigerad av Makarov.24 2026-07-30 kl. 08:56.
Citera
2026-07-30, 08:46
Medlem
Citat:
Argumentet håller inte om man framställer det som du gör, absolut. Men annars har det bäring och är något som polis kollar på i utredningar av en anledning.

Mycket möjligt, men faktum kvarstår att någon gång sker saker för första gången. Ska polisen bara gå efter historik så lär de missa ganska mycket. Kanske exakt vad som skedde 1986?
Citera
2026-07-30, 08:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Mycket möjligt, men faktum kvarstår att någon gång sker saker för första gången. Ska polisen bara gå efter historik så lär de missa ganska mycket. Kanske exakt vad som skedde 1986?
Jo, så är det. Det är bara sannolikt att det sker tidigt i livet om man har sådana extrema drag.
Citera
2026-07-30, 08:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det finns ingenting i hela Stig Engströms liv, från födsel till död, inkluderat alla källor som belägger den minsta våldstendens. Även sent 90-tal när han var frånskild och svårt alkoholiserad förekom inget av sorten.

Ja, om det inte vore för detaljerna på mordplatsen och under mördarens flykt, och hans eget narrativ, hade han verkat väldigt osannolik. Så när som på det skumma att han jobbade väldigt sent ett par dagar i veckan under hela 80-talet. Det finns för övrigt flera exempel på män över 50, som var "de snällaste i världen" och som "aldrig gjorde en fluga förnär", som plötsligt flippar ur och mördar brutalt.
Citera
2026-07-30, 08:57
Medlem
Citat:
Jo, så är det. Det är bara sannolikt att det sker tidigt i livet om man har sådana extrema drag.

Då framstår CP som en väldigt trolig gärningsman. Mördat tidigare och utpekad av Lisbeth. Håller du med?
Citera
2026-07-30, 08:59
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
En sak som jag tycker är märklig är pratet om att en mördare aldrig tidigare agerat som SE i så fall gjorde. Med det resonemanget kan saker aldrig ske för första gången? Då är alltså även den omtalade CA oskyldig eftersom att han aldrig tidigare mördat någon? Vi fastslår att den som sköt har dödat innan 28 februari 1986? Tja, en viss CP passar in på det .

Själv tycker jag det finns massor med intressanta saker runt SE och inte bara de som oftast diskuteras utan en även en del andra saker som att SE:s frus föräldrar umgicks mycket med en av de mest aktiva "Stay Behind"-gubbarna Reinhold Geijer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Geijer_(1917%E2%80%932009)

När jag sedan läste om vapensamlaren låter det ju som urtypen för en som kan ha varit med i SB.

Det finns helt enkelt en väldig massa möjliga kontaktytor för SE på middagar etc.

Man behöver inte hela tiden köra "allt eller inget" (att antingen är en hel organisation inblandad och sitter och bevakar mordet i realtid eller är ingen från denna inblandad - antingen är alla som ljuger mördare eller är ingen som ljuger mördare etc. - det här med att ta en sak i taget och applicera den metoden - avfärda och glömma - den är inget för mig, jag försöker se en helhetsbild.)

Paret SE hade som sagt riktigt dålig ekonomi på 80-talet och ett arv sägs 1987 ha blivit räddningen enligt ME. (det låter alltså som situationen var minst sagt pressad)

Det drivs hårt att detta ska ha varit ett vansinnesdåd av typ Anna Lindh, men hon hade inte EAP , Contra och andra som jagade skiten ur henne med nidbilder och plakat.

Att ha en person som Alf Enerström efter sig med annonser i tidningar etc. hör heller inte till vanligheterna.

Att SE stegar ut från Thulehuset och beter sig som han gör (och som jag skrivit en del om tidigare) får mig att tänka att även om vissa nu inte kan tänkas sig att SE är GM så torde de kunna tycka SE är intressant ur andra perspektiv och vart fall inte kunna räkna bort honom helt.
Men det verkar som många bara vill få bort honom från ekvationen så fort som möjligt.

YN:s observation av mannen med lilla väskan på 15*20 cm i vänster hand på DBG, den starka chocken när han kom in till Skandia, artikeln i tidningen Skydd & säkerhet som han själv tog initiativ till (med bild på SE och stor rubrik : "han mördade Palme") hans ologiska beteende som jag skrivit om, alkoholismen och den pressade ekonomiska situationen samt att det fanns folk med pengar som ville ha bort Palme - det gör att han är den tydligaste GM-kandidaten för mig personligen. Antingen som vansinnesdåd (frustration) eller för pengar.

PS Men jag ser det inte som helt omöjligt att han var en bricka i ett större spel.
Senast redigerad av matsqq 2026-07-30 kl. 09:02.
Citera
2026-07-30, 09:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
En sak att fundera på är hur ofta anhöriga och andra runt omkring mördare som hävdar att de aldrig kunnat tänka att han/hon var kapabel till sina handlingar. Hur ställer ni er till det?

Mijailovic hade attackerat sin pappa med kniv. Oswald var en notorisk hustrumisshandlare och hade ett extremt avvikande leverne. Breivik var öppet radikal på nätet och hetsade mot muslimer under eget namn på Facebook. När han var liten sökte hans mamma också hjälp från socialen för att han var ”aggressiv”. Han bodde också med sin mamma som 30-plussare och var en rätt typisk ”mammas källare”-incel.

Inget av detta är ens i närheten jämförbart med SE som levde ett självständigt liv med en relativt lyckad karriär och villa och fru. Utan minsta våldstendens enligt de som kände honom. Och då har vi inte ens gått in på den enorma åldersskillnaden.
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-30 kl. 09:06.
Citera
2026-07-30, 09:06
Medlem
Citat:
Mijailovic hade attackerat sin pappa med kniv. Oswald var en notorisk hustrumisshandlare och hade ett extremt avvikande leverne. Breivik var öppet radikal på nätet och hetsade mot muslimer under eget namn på Facebook. När han var liten sökte hans mamma också hjälp från socialen för att han var ”aggressiv”. Han bodde också med sin mamma som 30-plussare och var en rätt typisk ”mammas källare”-kille.

Inget av detta är ens i närheten jämförbart med SE som levde ett självständigt liv med en relativt lyckad karriär och villa och fru.

Och hur ställer du dig till de otaliga som blir chockade över att världens snällaste pappa/granne/övrigt kunnat begå fasansfulla brott?
Citera
2026-07-30, 09:09
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Mijailovic hade attackerat sin pappa med kniv. Oswald var en notorisk hustrumisshandlare och hade ett extremt avvikande leverne. Breivik var öppet radikal på nätet och hetsade mot muslimer under eget namn på Facebook. När han var liten sökte hans mamma också hjälp från socialen för att han var ”aggressiv”. Han bodde också med sin mamma som 30-plussare och var en rätt typisk ”mammas källare”-kille.

Inget av detta är ens i närheten jämförbart med SE som levde ett självständigt liv med en relativt lyckad karriär och villa och fru. Utan minsta våldstendens enligt de som kände honom. Och då har vi inte ens gått in på den enorma åldersskillnaden.
Samtidigt var han ju alkoholiserad och med ekonomi som börjat knaka rejält i fogarna, det kan räcka med att han lekt med tanken tidigare när Palme spankulerat förbi (kanske då blivit "avsnäst" också ) sen laddat upp med en revolver på sitt låsta rum , en dag fått lite snedtändning på alkohol och medicin och fått ett gyllene fönster att få ut sin aggression ...
Senast redigerad av matsqq 2026-07-30 kl. 09:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in