2026-07-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Man kan tycka att man inte ska behöva det, men, JO, är man ute i mörker i dåligt väder i en farled som Hakefjorden och kör i farleden, då ska man absolut oroa sig för att bli rammad bakifrån av ett lastfartyg.

Seriöst, till och med Tjörnbron blev rammad...

Det är väl ändå en j-a skillnad på att ramma en fritidsbåt som rör sig och en bro som står still! De eller den som rammade bron kan ju inte vara den/de skarpaste kniven/knivarna i lådan. Dvs hade inte uppmärksamheten där de skulle, på att framföra ett fartyg säkert för både sig själva och andra sjötrafikanter. Sådana olämpliga borde inte jobba inom sjöfarten. Låt gå för om det var någon oerfaren som fått ta befälet just då. Men allt annat är fasen inte okej!
Citera
2026-07-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pppopqorn
Det är väldigt svårt att se ett stort fartyg i dåligt väder. Ett stort fraktfartyg uppfattas om en stor djävla vägg, nästan som vålnad när den kommer förbi.
Ett fraktfartyg går ofta i 20-30 knop. En liten snipa går normalt i 5-7 knop.
Man ska ha klar för sig att köra båt i skymning, hårt väder i farleder kräver kunskap. Det kan vara väl så krävande för en mycket erfaren sjöman.
Sjökort, ais tracker med vhf uppkopplat till plotter är nästan ett måste när man kör i farleder samt förbereda rutter och granska hur andra båtar kör. Det är inte bara att köra båt.

Jag har själv råkat ut för att komma för nära stora fartyg i dimmigt väder. Det är obehagligt som fan.

Riktigt utrustning och förberedelser är a och o på sjön om man ska ut i farleder i utmanande väder.
För det kan snabbt bli allvar och då gäller det att ha koll på grejerna.
Riktiga orange flytvästar med krage, ingen fräck seglarväst som knappt funkar till bryggsegling.
Riktig ais så man syns.

Havet är ingen lek.

Tragiskt är det iallafall

Helst tråkigt

De flesta handelsfartyg kommer inte upp i 20kn och definitivt inte 30!
Citera
2026-07-30, 00:56
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tack. Om det är den korrekta platsen så är det ännu troligare att de gick längs farleden, och inte tvärs över den.
Tidigare i tråden har det sagts att de hade sommarhus på Lycke (å då sannolikt båten på Nordön). Om de var på väg hem, vilket jag också menat mig ha läst så hade de kurs åt sydost vid olycksplatsen å har isåfall kunnat bli träffade bakifrån…
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-30 kl. 00:59.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja det lär de åka på.
Är det verkligen garanterat att man ser en liten motorbåt på radar om den befinner sig mitt i en kraftig regnskur som också ger ett tydligt eko?
Jag har bara använt radar på lustjakter under 60 fot, handelsfartyg kanske har bättre utrustning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Van vid att vara på sjön i fritidsbåt. Mycket obehaglig olycka. Själv kört i mörker i farled, men hållit mig så långt åt sidan som möjligt, har aldrig legat mitt i. Det jag dock inte kan förstå i detta fall är hur ett fartyg som Misje Verde inte haft utrustning att upptäcka fritidsbåten. Antingen har de kört för fort för rådande väderomständigheter, och/eller inte hållit tillräcklig uppsikt. Att modern radar är så undermålig att den inte kan upptäcka andra båtar är ju skandal. ”En regnskur gjorde det svårt för radarn att upptäcka snipan”. Allvarligt? Då är inte radar ett tillräckligt pålitligt verktyg som man ska förlita sig på. Det verkar ju vara fartyget som kört på fritidsbåten, utifrån vad som hittills har kommit fram. Man ska inte behöva oroa sig för att bli rammad bakifrån av ett lastfartyg när man är ute med sin fritidsbåt, oavsett om man kör i farled och det regnar eller ej. My five cents.

Nej. Vi kan ju ställa in all handelsjöfart bara för att du ska kunna vara ute och roa dig!

Ska vi även ställa in alla långtradartransporter då det ibland sker olyckor med dessa?
Citera
Medlem
Någon som vet om den förolyckade Doris hade AIS? Isåfall ska ju Misje Verde ha sett dem på den. OM så var fallet, är de vållande. Dvs fartyget.
Citera
2026-07-30, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66
Tragiskt. En familj krossad. Har två frågor till er som är mer båtvana:
Vad kan anledningen vara till att en barnfamilj i en Snipa ger sig ut i regnet och mörkret vid 21.30? Deras vänner låg före båten och överlevde, deras berättelse ser jag fram mot att läsa.
Menar bara att ankring/hamn borde skett tidigare. Fiska i mörkret är väl ingen höjdare.
Märkligt att godsfartyget inte såg Snipan på radarn? Kan kaptenen varit full eller sovit? Radarn ska ju se allt.

Man var väl på väg hem från besök hos vänner eller liknande. Det är absolut ingenting alls konstigt med att de var ute och åkte båt. Det var helt säkert massvis med fritidsbåtar ute längs kusten denna kväll.

Problemet var att man befann sig med en liten långsam snipa i en farled som frekventeras av stora fraktfartyg utan uppsikt.
Citera
2026-07-30, 00:57
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja det lär de åka på.

Finns något lagrum eller ens bevis bortom rimligt tvivel att fraktfartyget är skyldigt till något kriminellt när det gäller denna händelse?
Senast redigerad av Iagh 2026-07-30 kl. 01:00.
Citera
2026-07-30, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Trådsanningen just nu är att de lämnade Katten. Varför skulle det inte kunna stämma?

Fel av mig, det kan stämma.
Citera
2026-07-30, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66
Tragiskt. En familj krossad. Har två frågor till er som är mer båtvana:
Vad kan anledningen vara till att en barnfamilj i en Snipa ger sig ut i regnet och mörkret vid 21.30? Deras vänner låg före båten och överlevde, deras berättelse ser jag fram mot att läsa.
Menar bara att ankring/hamn borde skett tidigare. Fiska i mörkret är väl ingen höjdare.
Märkligt att godsfartyget inte såg Snipan på radarn? Kan kaptenen varit full eller sovit? Radarn ska ju se allt.

Nej. Radarn ser inte allt. Särskilt inte med regn och vågor
Citera
2026-07-30, 01:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Tidigare i tråden har det sagts att de hade sommarhus på Lycke (å då sannolikt båten på Nordön). Om de var på väg hem, vilket jag också menat mig ha läst så hade de kurs åt sydost vid olycksplatsen å har isåfall kunnat bli träffade bakifrån…
Vet vi varifrån de kom?
Citera
2026-07-30, 01:02
Medlem
Citat:
Det är väl ändå en j-a skillnad på att ramma en fritidsbåt som rör sig och en bro som står still!

Exactly my point ... ... ... du får helt enkelt tänka lite till ... ... ...

Citat:
De eller den som rammade bron kan ju inte vara den/de skarpaste kniven/knivarna i lådan. Dvs hade inte uppmärksamheten där de skulle, på att framföra ett fartyg säkert för både sig själva och andra sjötrafikanter. Sådana olämpliga borde inte jobba inom sjöfarten. Låt gå för om det var någon oerfaren som fått ta befälet just då. Men allt annat är fasen inte okej!

Detsamma gäller väl ändå i bägge fallen!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in