2026-07-29, 23:52
Medlem
Nu ökar antalet följare på kvinnans IGkonto. Varför börjar man följa nån som nyss omkommit? Det är både osmakligt å rubbat imo.
Citera
2026-07-29, 23:52
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Man missar iaf lätt en snipa från ett fraktfartyg.

Misje Verde är inte på något vis ett stort fraktfartyg.

Jämfört med snipan var väl det fartyget stort. Men jag fattar, regn blurrar radar o dyl.
Citera
2026-07-29, 23:53
Medlem
Kan det ha hänt något med fritidsbåtens motor, som att den gått sönder kanske? Om det plötsligt dyker upp ett fartyg vill man ju dra på snabbt och väja undan..men det går ju inte om motorn pajjat eller inte är tillräckligt stark i rådande sjö.

I den väderleken och på det stället utgår jag ifrån att man inte har autopilotstyrning på och är nere under däck.

Kvällstid viktigt med ljus och laternor, påkalla uppmärksamhet. Vid fara, nödraketet.. kollisionen gick nog väldigt snabbt. Så tragiskt och genomsorgligt. Jag tänker på familjen ♥️🌷
Senast redigerad av Tissetiss 2026-07-30 kl. 00:20.
Citera
2026-07-29, 23:55
Medlem
Okey, så om uppgifterna om den drabbade familjen stämmer kan vi mer eller mindre utesluta:

x) ovana
x) nybörjare
x) ingen lokalkännedom

Tvärtom verkar ju familjen vara väldigt seriösa med flytvästar, ha mycket god kännedom om området. Kan störtskuren ställt föraren så schack matt? Störtskur indikerar väldigt hastig skur, borde inte man haft överblick över farleden innan den? Eller doldes den av Katten?

Släktingens båt måste ha åkt en bit före, så som larmandet beskrivs. Hen kan aldrig ha sett någon olycka och det dröjer ju 30-40 minuter innan denne larmar.

Utifrån den informationen som nu framkommit, vad drar ni sak- och områdeskunniga för slutsatser?
Citera
2026-07-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har inte uttalat mig om skuldfrågan, även om jag har min uppfattning ganska klar för mig...

Det jag vände mig emot tidigare i tråden var gnället om hur "oansvarigt" det var att över huvudtaget gå ut med aktuell båt i 20 knops vind, anklagelserna om att snipans befälhavare absolut måste vara skyldig till sjöfylleri, samt att det slarvats med flytväst.

Det är riktigt, det gjorde du inte, och vad jag menade var att jag tycker att det finns visst fog för att anse att snipans befälhavare agerat oansvarigt. Men det har inte med vinden att göra, 20 knops är 10m/s, det är inget för en snipa, särskilt inte inomskärs.

De gånger jag skeppat båtar över öppet hav med bara vuxna ombord, som t.ex. Nordsjön, då har vi inte haft krav på flytväst inne i båten. När jag har skeppat båtar i inre svenskt vatten mitt i natten i dåligt väder med barn ombord, då har det varit krav på flytväst även på de som ligger och sover inne i båten.

Enligt media hade inte, åtminstone, mamman och dottern flytväst på sig. Under rådande förhållanden tycker jag att det var oansvarigt, ja.

Jag tycker också att det var oansvarigt att framföra en dylik snipa i aktuell farled under så dåliga förhållanden att man inte kunde hålla, eller ännu värre inte ens hade, utkik för säkert framförande av den egna båten i farleden.

Vi vet att snipan blev påkörd av fraktfartyget, det var med all säkerhet inte en medveten handling av snipans befälhavare att låta sig bli påkörd i någon form av Jag-har-rätt-till-väg-trots. Det kan mycket väl hända att han kommer att hävda rätt till väg, men helt säkert är att han inte upptäckte faran förrän det var försent. Rätt till väg eller inte, så agerade han oansvarigt i framförandet av sin snipa. Det är min bestämda uppfattning utifrån det vi vet så här långt.
Citera
2026-07-29, 23:58
Medlem
Lillarapunzels avatar
En helt fruktansvärd olycka, oavsett exakt händelseförlopp och orsak. Tänker på den drabbade familjen. 💔

Nu är jag inte så kunnig på båtar, men något jag inte riktigt förstår är hur fraktbåtens besättning kan vara så totalt oförstående och ovetande. De menade ju själva i media att de öht inte sett någonting, inte fått några som helst indikationer i de olika varningssystemen och absolut inte kört på snipan. Jag förstår absolut om hårt väder stört varningssystemen så att de inte hunnit larma i den tid det egentligen var tänkt, men att inget system och ingen besättningspersonal alls skulle fått någon som helst indikation på att snipan var framför? Det känns märkligt! Då måste det ju vara något allvarligt fel på fraktfartyget.
Citera
2026-07-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Man missar iaf lätt en snipa från ett fraktfartyg.

Misje Verde är inte på något vis ett stort fraktfartyg.
Inte jämfört med 399meters containerskeppen, men jo, det är ganska stort.
Citera
2026-07-30, 00:00
Medlem
Valtieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
Okey, så om uppgifterna om den drabbade familjen stämmer kan vi mer eller mindre utesluta:

x) ovana
x) nybörjare
x) ingen lokalkännedom

Tvärtom verkar ju familjen vara väldigt seriösa med flytvästar, ha mycket god kännedom om området. Kan störtskuren ställt föraren så schack matt? Störtskur indikerar väldigt hastig skur, borde inte man haft överblick över farleden innan den? Eller doldes den av Katten?

Släktingens båt måste ha åkt en bit före, så som larmandet beskrivs. Hen kan aldrig ha sett någon olycka och det dröjer ju 30-40 minuter innan denne larmar.

Utifrån den informationen som nu framkommit, vad drar ni sak- och områdeskunniga för slutsatser?

Min arbetsteori är att de missbedömt sin egen och fartygets hastighet, när de inser att de är på kollisionskurs så är det för sent att undvika med båtens begränsningar.

Dålig sikt och regn/vind har självklart påverkat, de har säkert upptäckt fartyget i hyffsat god tid men missbedömt dess hastighet.

En båt med mer motorkraft hade troligen kunnat undvika en kollision, oerhört tragiskt.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Missar man verkligen lätt att se ett stort fraktfartyg i närheten på grund av regn? Har noll koll själv, bara undrar.
Den här bilden tycker jag visar att det inte är helt lätt att se ett stort fraktfartyg en sen kväll i regn och dimma.

Ganska otäckt. Finns inte mycket belysning på fartyget.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=515501100381532&set=a.515501050381537
Citera
Medlem
Det är väldigt svårt att se ett stort fartyg i dåligt väder. Ett stort fraktfartyg uppfattas om en stor djävla vägg, nästan som vålnad när den kommer förbi.
Ett fraktfartyg går ofta i 20-30 knop. En liten snipa går normalt i 5-7 knop.
Man ska ha klar för sig att köra båt i skymning, hårt väder i farleder kräver kunskap. Det kan vara väl så krävande för en mycket erfaren sjöman.
Sjökort, ais tracker med vhf uppkopplat till plotter är nästan ett måste när man kör i farleder samt förbereda rutter och granska hur andra båtar kör. Det är inte bara att köra båt.

Jag har själv råkat ut för att komma för nära stora fartyg i dimmigt väder. Det är obehagligt som fan.

Riktigt utrustning och förberedelser är a och o på sjön om man ska ut i farleder i utmanande väder.
För det kan snabbt bli allvar och då gäller det att ha koll på grejerna.
Riktiga orange flytvästar med krage, ingen fräck seglarväst som knappt funkar till bryggsegling.
Riktig ais så man syns.

Havet är ingen lek.

Tragiskt är det iallafall

Helst tråkigt
Citera
2026-07-30, 00:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant

x) ovana
x) nybörjare
x) ingen lokalkännedom

Så som olycksplatsen är markerad på SVT, så vågar jag gissa att snipan gått i farleden, och alltså inte korsat den.
Säg att snipan hade 5-6 knop och lastbåten 10-15. Störtregn och mörker på det, och antingen bristande uppmärksamhet bakåt från snipans befälhavare eller för sen upptäckt av faran, med påföljande (felaktig) panikåtgärd.
Tragiskt i vilket fall som helst.

https://i.ibb.co/4wrQBPFM/Screenshot-20260729-233801.png
Citera
2026-07-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nu hade solen inte gått ned så det var ursprungligen öht inte mörkt men det kraftiga skyfallet kan ha spelat ett spratt. Kan ju vara så att MED EN UTKIK hade oliyckan kanske aldrig inträffat ..?
Vi normala vet för lite, killgissarna tror sig veta men de vet öht inget alls

Njah alltså jag kör efter klockan 21 till 06 ska det vara utkik, mest pga trötthet. Behövs en gubbe till som dricker kaffe och hålla bägge vakna. Räknar med att det var europeiska befäl och filippinska matroser med tanke på flaggan och filipinarna brukar vara fan så bra utkikar, betydligt bättre än dom nordiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in