2026-07-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tack. Om det är den korrekta platsen så är det ännu troligare att de gick längs farleden, och inte tvärs över den.

Varför är det troligare?
Citera
2026-07-30, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Är de troligt att mamman och dottern va instängda när den kantrade och sjönk eller eftersom inte pappan och sonen kunde säga något exakt?

Ja, det är väl ganska troligt att mamman och dottern befann sig inne i ruffen och helt enkelt aldrig hann ta sig ut innan båten skönk. Det gick antagligen mycket fort och båten kan ha vält runt direkt i samband med kraschen. Ligger man då och sover eller slumrar och det är helt mörkt eller blir helt mörkt i kraschen och hela utrymmen man är i välter runt som inne i en tvättmaskin och hastigt fylls med vatten, så har du plötsligt ingen aning om vilket håll som är ut, och kanske inte ens hinner ta ett djupt andetag.
Man ryser bara man tänker på det. Fy fan alltså.
Skulle tro att när man hittar vraket hittar man också mamman och dottern.
Citera
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66
Tragiskt. En familj krossad. Har två frågor till er som är mer båtvana:
Vad kan anledningen vara till att en barnfamilj i en Snipa ger sig ut i regnet och mörkret vid 21.30? Deras vänner låg före båten och överlevde, deras berättelse ser jag fram mot att läsa.
Menar bara att ankring/hamn borde skett tidigare. Fiska i mörkret är väl ingen höjdare.
Märkligt att godsfartyget inte såg Snipan på radarn? Kan kaptenen varit full eller sovit? Radarn ska ju se allt.
Det handlar ju trots allt om en barnfamilj. Det finns hur många anledningar som helst till varför dom var där dom var vid den tiden. Dom kanske hade planerat att komma iväg tidigare men blev försenade. Dom kanske tänkte att det var känt vatten och att dom hittar hem även om det blir lite mörkt.
Fanns kanske planer för morgondagen och det vore lättare om dom kunde sova hemma i stället...
Man kan bara spekulera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Missar man verkligen lätt att se ett stort fraktfartyg i närheten på grund av regn? Har noll koll själv, bara undrar.

Ja. Det kan man göra. Det kortq avståndet som det faktiskt går att se går relativt fort att köra in om det regnar mycket.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-07-30 kl. 01:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Varför är det troligare?

Därför att dom med all säkerhet inte var på väg till eller från Katten, vilket är enda alternativet om man korsar farleden just där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissVixx
Min erfarenhet av radar är dock att den även visar vågor när det är krabb sjö. Skulle man försöka undvika alla punkter som visas på radarn hade ingen båt kunnat ta sig fram. I hårt väder får man använda alla instrument

Sen får jag låta det vara osagt hur en radar på lastfartyg är kalibrerad, jag har bara erfarenhet av amatör samt SAR-utrustning

Har också erfarenhet av sådan radar, men mycket begränsad. Använt i mörker också. Jag tyckte inte att den var till mycket hjälp öht. Väldigt oprecist och trubbigt instrument. Det borde väl ligga i fartygets intresse att hålla rimlig fart och noggrann uppsikt, särskilt när de ff är inomskärs och där de vet att många fritidsbåtar befinner sig denna tid på året. Särskilt också i värre väder. Detta ansvar går ju åt båda håll. Om man håller 15 knop i tätt trafikerat område, tycker jag att ansvaret till stor del är deras. Man har självklart ett ansvar som skeppare på mindre fritidsbåt att hålla uppsikt och hålla sig ur vägen, men blir man upphunnen hastigt av ett snabbgående mer än 10x större fartyg med mycket mer avancerad navigeringsutrustning, tycker jag att ansvaret främst ligger på fartyget och deras besättning. Som vi vet nu verkar skepparen på fritidsbåten inte ha gjort något uppenbart fel alls. Om han nu haft lanternor på osv. Det ska inte krävas att man som fritidsbåt ska skaffa reflektor för att kunna bli upptäckt av fartyg med radar. Tycker jag iaf.
Citera
2026-07-30, 00:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, märklig referens, i Sverige använder vi m/s, 20 knop är ungefär 10m/s
Jag har Windy inställd på kt istället för m/s, och så slank det där ur mig i hastigheten. Nu släpper vi det, jag har ju bett om tjurfäkt.
Citera
2026-07-30, 00:45
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Är de troligt att mamman och dottern va instängda när den kantrade och sjönk eller eftersom inte pappan och sonen kunde säga något exakt?

Inte bara troligt, sannolikt. Utan att veta vad pappa och son har sagt. Vad sa dom icke-exakt?
Citera
2026-07-30, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Därför att dom med all säkerhet inte var på väg till eller från Katten, vilket är enda alternativet om man korsar farleden just där.

Trådsanningen just nu är att de lämnade Katten. Varför skulle det inte kunna stämma?
Citera
2026-07-30, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickel

Transpondrar kan man fundera på men lastfartyget borde ha sett fritidsbåten på radar.

Ja det lär de åka på.
Citera
2026-07-30, 00:49
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Trådsanningen just nu är att de lämnade Katten. Varför skulle det inte kunna stämma?
Finns en naturhamn och badstrand på katten så det är väl inte otänkbart att dom var där?
Citera
2026-07-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Inte jämfört med 399meters containerskeppen, men jo, det är ganska stort.

Nej. Det kvalar in i gruppen bland de minsta internationella handelsfartyg som anlöper till svenska hamnar.

En så kallad paragrafare som medvetet är byggd några cm under 90m för att slippa lots enligt de gamla reglerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in