2026-07-30, 00:06
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pppopqorn
Det är väldigt svårt att se ett stort fartyg i dåligt väder. Ett stort fraktfartyg uppfattas om en stor djävla vägg, nästan som vålnad när den kommer förbi.
Ett fraktfartyg går ofta i 20-30 knop. En liten snipa går normalt i 5-7 knop.
Man ska ha klar för sig att köra båt i skymning, hårt väder i farleder kräver kunskap. Det kan vara väl så krävande för en mycket erfaren sjöman.
Sjökort, ais tracker med vhf uppkopplat till plotter är nästan ett måste när man kör i farleder samt förbereda rutter och granska hur andra båtar kör. Det är inte bara att köra båt.

Jag har själv råkat ut för att komma för nära stora fartyg i dimmigt väder. Det är obehagligt som fan.

Riktigt utrustning och förberedelser är a och o på sjön om man ska ut i farleder i utmanande väder.
För det kan snabbt bli allvar och då gäller det att ha koll på grejerna.
Riktiga orange flytvästar med krage, ingen fräck seglarväst som knappt funkar till bryggsegling.
Riktig ais så man syns.

Havet är ingen lek.

Tragiskt är det iallafall

Helst tråkigt
Lägg också till att man ska upptäcka något bakom sig genom ett skrynkligt kapellfönster...
Citera
2026-07-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Jämfört med snipan var väl det fartyget stort. Men jag fattar, regn blurrar radar o dyl.
Dom kanske blev upphunna av fartyget snett bakifrån och missade att upptäcka fartyget ? Speciellt om man sitter under kapellet har man begränsad sikt åt sidorna. Hände oss en gång att vi höll på att bli rammade av en Vaxholmsbåt som kom snett bakifrån.
Citera
2026-07-30, 00:08
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
Inte omöjligt men inte troligt, det var dålig sikt, regn, vind osv men de har säkert upptäckt fartyget i "god" tid innan kollisionen, däremot är IW25 inte en snabb båt och i grov sjö med vind på det kan fart och styrförmåga gå ner rejält.

Min gissning är att de missbedömt sin egen och fartygets fart och när de inser att de är på kollisionskurs är det för sent att åtgärda.

Hade det varit en motorstarkare båt hade denna tragedi inte inträffat troligtvis.

Tack för det svaret, låter väldigt rimligt för en okunnig som jag.
Citera
2026-07-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constantinformant
Okey, så om uppgifterna om den drabbade familjen stämmer kan vi mer eller mindre utesluta:

x) ovana
x) nybörjare
x) ingen lokalkännedom

Tvärtom verkar ju familjen vara väldigt seriösa med flytvästar, ha mycket god kännedom om området. Kan störtskuren ställt föraren så schack matt? Störtskur indikerar väldigt hastig skur, borde inte man haft överblick över farleden innan den? Eller doldes den av Katten?

Släktingens båt måste ha åkt en bit före, så som larmandet beskrivs. Hen kan aldrig ha sett någon olycka och det dröjer ju 30-40 minuter innan denne larmar.

Utifrån den informationen som nu framkommit, vad drar ni sak- och områdeskunniga för slutsatser?

Jag tror tvärtom, gammal vana, falsk trygghet. Man tog helt enkelt inte risken att bli påkörda i beaktande eller som en reell risk. En kraftig regnskur en kulen natt i 10m/s är inget onormalt för en sjöfarare på västkusten. Knappast på ostkusten eller någon annanstans heller. Det har nästan motsatt effekt. Man blir avskärmad från omvärlden när man varken ser eller hör något annat än sig själv och det är nästan som man är alldeles för sig själv. Det kan skapa en farlig falsk trygghet när det i själva verket kan dyka upp "vad som helst" från "ingenstans" precis när som helst. Samma sak med tjocka. Var med om rejäl tjocka mitt ute på nordsjön en gång när det var helt kav lugnt. Det var en märklig känsla. Men då hörde vi så klart väldigt bra. Hade det kommit ett fartyg då så hade vi sannolikt hört det. Vi blåste i mistlur med jämna mellanrum, den gången, som reglerna föreskriver VHF så klart till hands också om vi hade hört något fartyg närma sig.

Förmodligen körde snipan här i farleden (inte tvärs farleden) och hade inte en tanke på att det kunde komma en stor tanker farandes bakifrån.

Man missade helt enkelt att hålla utkik efter andra båtar, särskilt bakåt, och blev påkörda bakifrån. Det är vad jag tror. Eller möjligen framifrån, gör snipan 5 knop och tankern 10 knop så är deltat 15 knop, det är en jäkla fart om sikten är nära noll.

Hade man korsat farleden hade man antagligen haft en något större vaksamhet på andra fartyg i farleden.

För egen del har jag stenkoll på fartygen när jag nattetid går med fritidsbåt i områden där jag vet att de stora fartygen har sina rutter, som Hakefjorden och Brofjorden, bara för att nämna två farleder där man måste ha full koll i en fritidsbåt.

Som liten osnabb fritidsbåt gör man väldigt klokt i att helt hålla sig utanför farlederna där dessa fartyg går, alldeles särskilt när det är dålig sikt.
Citera
2026-07-30, 00:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pppopqorn
Det är väldigt svårt att se ett stort fartyg i dåligt väder. Ett stort fraktfartyg uppfattas om en stor djävla vägg, nästan som vålnad när den kommer förbi.
Ett fraktfartyg går ofta i 20-30 knop. En liten snipa går normalt i 5-7 knop.

Ett fraktfartyg går sällan över 20knop inomskärs å absolut aldrig i 30knop.
Aktuell fart här var enligt MarineTraffic under 15knop
Citera
2026-07-30, 00:15
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Dom kanske blev upphunna av fartyget snett bakifrån och missade att upptäcka fartyget ? Speciellt om man sitter under kapellet har man begränsad sikt åt sidorna. Hände oss en gång att vi höll på att bli rammade av en Vaxholmsbåt som kom snett bakifrån.

Sitter man under ett kapell och navigerar en snipa i den farleden i halvmörker och dåligt väder? Låter inte så smart.
Citera
2026-07-30, 00:15
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så som olycksplatsen är markerad på SVT, så vågar jag gissa att snipan gått i farleden, och alltså inte korsat den.
Säg att snipan hade 5-6 knop och lastbåten 10-15. Störtregn och mörker på det, och antingen bristande uppmärksamhet bakåt från snipans befälhavare eller för sen upptäckt av faran, med påföljande (felaktig) panikåtgärd.
Tragiskt i vilket fall som helst.

https://i.ibb.co/4wrQBPFM/Screenshot-20260729-233801.png
Vad visar länken? Olycksplatsen är en bit norr om vad kartan din visar…
Citera
2026-07-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Sitter man under ett kapell och navigerar en snipa i den farleden i halvmörker och dåligt väder? Låter inte så smart.
Ösregnet kan dom ju inte göra så mkt åt och man ser nog inte så bra om man inte ställer sig upp genom kapellöppning i taket.
Citera
2026-07-30, 00:19
Medlem
Van vid att vara på sjön i fritidsbåt. Mycket obehaglig olycka. Själv kört i mörker i farled, men hållit mig så långt åt sidan som möjligt, har aldrig legat mitt i. Det jag dock inte kan förstå i detta fall är hur ett fartyg som Misje Verde inte haft utrustning att upptäcka fritidsbåten. Antingen har de kört för fort för rådande väderomständigheter, och/eller inte hållit tillräcklig uppsikt. Att modern radar är så undermålig att den inte kan upptäcka andra båtar är ju skandal. ”En regnskur gjorde det svårt för radarn att upptäcka snipan”. Allvarligt? Då är inte radar ett tillräckligt pålitligt verktyg som man ska förlita sig på. Det verkar ju vara fartyget som kört på fritidsbåten, utifrån vad som hittills har kommit fram. Man ska inte behöva oroa sig för att bli rammad bakifrån av ett lastfartyg när man är ute med sin fritidsbåt, oavsett om man kör i farled och det regnar eller ej. My five cents.
Citera
2026-07-30, 00:20
Medlem
Det som jag tror att många missar här i tråden är hur otroligt dålig sikt det kan ha rört sig om för snipan.

Det var skymning men också mörka rengtunga moln och en kraftig regnskur.

Tänk er att ni kör bil, en sen kväll, plötsligt vräker regnet ner, och, märk väl, ni har inga lysen på bilen. Vindrutetorkarna på max men det är knappt det hjälper. Hur långt framför bilen tror ni att ni ser, utan lysen? När det är mörkt ute och regnet vräker ner?

Nej, just det, ni ser knappt fram till änden på motorhuven.

Det är de förhållanden som snipan hade. Och man kan ana att snipans vindrutetorkare kanske inte var riktigt lika effektiv som en modern bils på fullfart, ovanpå det.

Lägg därtill att snippan, pga vädret, med all sannolik hade kapellet uppe, vilket innebär = 0 sikt bakåt. Blev de påkörda bakifrån märkte de kanske ingenting förrän kraschen var ett faktum.
Med hällregnet smattrande på däcket, taket och kapellet och snipans motorn dunkande så drunknar allt annat ljud utifrån, det var antagligen ett rejält ljud inne i snipan bara av dessa saker.
Citera
2026-07-30, 00:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag tror tvärtom, gammal vana, falsk trygghet. Man tog helt enkelt inte risken att bli påkörda i beaktande eller som en reell risk. En kraftig regnskur en kulen natt i 10m/s är inget onormalt för en sjöfarare på västkusten. Knappast på ostkusten eller någon annanstans heller. Det har nästan motsatt effekt. Man blir avskärmad från omvärlden när man varken ser eller hör något annat än sig själv och det är nästan som man är alldeles för sig själv. Det kan skapa en farlig falsk trygghet när det i själva verket kan dyka upp "vad som helst" från "ingenstans" precis när som helst. Samma sak med tjocka. Var med om rejäl tjocka mitt ute på nordsjön en gång när det var helt kav lugnt. Det var en märklig känsla. Men då hörde vi så klart väldigt bra. Hade det kommit ett fartyg då så hade vi sannolikt hört det. Vi blåste i mistlur med jämna mellanrum, den gången, som reglerna föreskriver VHF så klart till hands också om vi hade hört något fartyg närma sig.

Förmodligen körde snipan här i farleden (inte tvärs farleden) och hade inte en tanke på att det kunde komma en stor tanker farandes bakifrån.

Man missade helt enkelt att hålla utkik efter andra båtar, särskilt bakåt, och blev påkörda bakifrån. Det är vad jag tror. Eller möjligen framifrån, gör snipan 5 knop och tankern 10 knop så är deltat 15 knop, det är en jäkla fart om sikten är nära noll.

Hade man korsat farleden hade man antagligen haft en något större vaksamhet på andra fartyg i farleden.

För egen del har jag stenkoll på fartygen när jag nattetid går med fritidsbåt i områden där jag vet att de stora fartygen har sina rutter, som Hakefjorden och Brofjorden, bara för att nämna två farleder där man måste ha full koll i en fritidsbåt.

Som liten osnabb fritidsbåt gör man väldigt klokt i att helt hålla sig utanför farlederna där dessa fartyg går, alldeles särskilt när det är dålig sikt.
Jag tror som du, att man gick söderut i farleden, och blev upphunnen av lastbåten när man siktade mitt i sundet mellan Älgön och Hättan.
Möjligen kan man ha varit på väg till eller från Rörtången, till eller från någonstans på Tjörn, och därför korsat farleden.

https://i.ibb.co/yFWxZtmZ/Screenshot-20260730-000825.png
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-07-30 kl. 00:34.
Citera
2026-07-30, 00:21
Medlem
K.Blomkvists avatar
Det verkar vara läge att börja söka efter båten på havsbotten nu.

Kanske forskningsfartyget Skagerak från Göteborgs Universitet.

https://play.gu.se/media/Forskningsfartyget%20Skagerak/0_mlaabi0k

Man använde den när man letade efter Wilma Andersson (mördad av Tishko Ahmed) från Uddevalla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in