2026-07-29, 14:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nejdå, har länkat Umeåfallet med. Där du om jag inte missminner mig hävdat rimliga tvivel och felaktig dom. Detta trots att GM erkänt gärningen i en snapchatkonversation.

Kan du se vilket av dina inlägg det gäller?
Citera
2026-07-29, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du fick ju läsa hur domstolen resonerade kring bevisningen? Vad är det du mer efterfrågar?
Räckte bevisningen för fällande dom i något av fallen?
Citera
2026-07-29, 14:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har läst din lilla novell. Nej om åklagern inte kan uppfylla bevisbördan skall ogillande meddelas.

Återigen lite svårt med lässvårigheten. Inte min novell utan en sammanfattning av ett riktigt rättsfall där det väsentligaste som författaren tyckte behövdes vara med för att belysa fallet fanns med.

Om du jämför med toasexfallet då? Varför ansåg åklagarna att de kunde styrka utom rimligt tvivel i toasexfallet när de inte kunde det i dessa fall?

Tycker du att bevisbördan hade uppfyllts i de två friande fallen. Om inte varför?
Citera
2026-07-29, 15:47
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Inte ett dugg, dock verkar du hellre ägna dig åt hypotetiska scenarion kring vad som hänt utifrån några meningar.

Ja, om det är styrkt att han fingerpullat henne under stark berusning, eller annan utsatt position. Vilket vi nu inte vet något om just nu

Nej, dock verkar du vara det då du hellre bygger upp ett scenario än att tänka och dra slutsatser kring kända fakta.

Att fantisera är i och för sig att tänka. Men att resonera kring spekulativa ingresser visar inte på en enaståend förmåga att tänka fritt. Det visar mer på att man helst av allt vill lufta och bekräfta sina egna fördomar.

Du förstår väl att alla ser vad du håller på med? Slappna aaaaaav lite, annars är det ingen idé att du är här.

Har du aldrig fått frågor om scenarior som inte är sanna förut?

- "Humbug, vad skulle du göra om du vann en miljon?"
- "Ja du, det är lönslöst att sitta och spekulera, ingen vet om jag kommer vinna en miljon, det frågar du nog bara för att du vill bekräfta dina fördomar.."

- "Humbug, vem mördade Olof Palme?"
- "Nej du, det är lönslöst att sitta och spekulera, vi har inte alla fakta, det är ingen idé.."

- "Humbug, smakade maten bra?"
- "Det kan jag inte veta, det är lönslöst att ha åsikter om det när jag inte sett receptet.."
Citera
2026-07-29, 15:49
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ja, vem har påstått nått annat?

GM, eller män som du föredrar (kvinnor blir också dönda för våldtäkt) har väl en stor anledning att ljuga i hopp om att skapa rimligt tvivel.

Varför nämner du då ens att den anklagade kan ljuga om du håller med om att bevisbördan ligger på målsäganden? Det är ju irrelevant.
Citera
2026-07-29, 17:25
Medlem
Citat:
Varför nämner du då ens att den anklagade kan ljuga om du håller med om att bevisbördan ligger på målsäganden? Det är ju irrelevant.
Det är det ju inte. Erkänner den anklagade så är ju saken biff.

(Och nej, bevisbördan ligger på åklagaren, inte målsägande.)
Citera
2026-07-29, 17:26
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Någon som har en aning om varför Guzman blev avstängd?
Citera
2026-07-29, 21:40
Medlem
Citat:
Kan du inte bidra lite istället. Nu när du läst det du läst om de 2 fallen är du förvånad över att det blev friande domar?

Om inte varför är du inte förvånad?

Jag gillar inte att spekulera när jag inte känner till all fakta i ett fall. Det vill säga utsagor från båda parter samt tillgänglig stödbevisning.

Att sitta och gissa är tåmligen mrningslöst. I slutändan kommer gissningar att på ett eller annat sätt färgas av fördomar och bias.
Citera
2026-07-29, 21:47
Medlem
Citat:
Återigen lite svårt med lässvårigheten. Inte min novell utan en sammanfattning av ett riktigt rättsfall där det väsentligaste som författaren tyckte behövdes vara med för att belysa fallet fanns med.

Om du jämför med toasexfallet då? Varför ansåg åklagarna att de kunde styrka utom rimligt tvivel i toasexfallet när de inte kunde det i dessa fall?

Tycker du att bevisbördan hade uppfyllts i de två friande fallen. Om inte varför?

Jadu, jag har bara läst FUP gällande våldtäkt av 17 åringen begånget av 30 åringen i Visby, det du väljer att kalla "toasexfallet".

I det andra fallet har vi inte alla kända fakta utan bara det "författaren" valt att delge.

Att spekulera utan att veta det fullständiga materialet är meningslöst.
Citera
2026-07-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du förstår väl att alla ser vad du håller på med? Slappna aaaaaav lite, annars är det ingen idé att du är här.

Har du aldrig fått frågor om scenarior som inte är sanna förut?

- "Humbug, vad skulle du göra om du vann en miljon?"
- "Ja du, det är lönslöst att sitta och spekulera, ingen vet om jag kommer vinna en miljon, det frågar du nog bara för att du vill bekräfta dina fördomar.."

- "Humbug, vem mördade Olof Palme?"
- "Nej du, det är lönslöst att sitta och spekulera, vi har inte alla fakta, det är ingen idé.."

- "Humbug, smakade maten bra?"
- "Det kan jag inte veta, det är lönslöst att ha åsikter om det när jag inte sett receptet.."

Snacka om att inte ha nått att bidra med.

Att du hellre vill lufta och få bekräftelse av andra med likartade fördomar står dig fritt.

Dock bidrar det inte med något av substans över huvud taget.
Citera
2026-07-29, 21:54
Medlem
Citat:

Det var precis det jag sa. GM, tilltalad eller den anklagde är precis samma sak.

Faktum är att både målsägande och den tilltalade kan ljuga. Vad vill du ha sagt med det?
Citera
2026-07-29, 21:59
Medlem
Citat:
Någon som har en aning om varför Guzman blev avstängd?

Om du söker på användarnamnet så får du upp varför han blev avstångd.

Just denna gång på grund av brott mot regel 1.06 Användares anonymitet.

(FB) JoaquinGuzman avstängd för 1.06
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in