Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Vilken tur att det då finns människor som värdesätter att bevara den kollektiva mänskliga kunskapen, konst och kultur. Tänk om folk hade resonerat som du efter att Rom föll. Då hade all den kunskapen gått förlorad för alltid, om det inte vore för att det fanns folk som faktiskt bevarade de gamla texterna.
Självklart ska vi spara böcker, och så klart även se till att de blir digitala.
Det jag säger är att det inte finns någon anledning att ha en jävla massa exemplar av en bok som ingen längre lånar.
Och är en bok helt bortgallrad på mitt bibliotek så tar de hem den på ett par dagar, utan någon extra kostnad för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Du verkar feltolka vad som står. Böckerna har sålts eller kastats för att biblioteken har lagts ned eftersom att kommunerna velat skära ned. De har inte kastat böcker på eget initiativ eller för att de har för mycket, utan för att de har blivit nedlagda. Här är ytterligare ett starkt argument för att vi bör satsa mer på bibliotek.
Och för att biblioteken inte har plats för alla gamla böcker när de årligen köper in nytt. Böcker kastas, punkt. Och inte endast från bibliotek som läggs ner.
Mitt bibliotek skänker bort böcker när de gallrar, sedan vet jag inte vad de gör med de som ingen vill ha. Antar de kastas.