2026-08-05, 10:17
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Den dystopi du beskriver är sannerligen skrämmande, och jag håller med till stor del.

Hur man skall lyckas bryta detta är en fråga jag själv funderar mycket på. Jag tror jag en av två saker kommer hända:
1. Mänskligheten vaknar upp ur sin dvala som i ett trollslag, inser vad vi håller på med och förkastar detta skådespel, denna dimslöja till "verklighet".
2. Mänskligheten gasar på in i kaklet tills naturen självreglerar och 99.99% av oss dör. De få överlevande kommer förhoppningsvis minnas våra misstag ett tag i alla fall, innan allt kan börja om igen.

Och det första alternativet har ju en sannolikhet på noll, även om det i princip vore möjligt.
Det som gör saken ännu värre är att i stort sett alla techmoguler, de som var med och startade Windows, Oracle mm har idag så mycket pengar att de mer eller mindre saknar värde. Dom köper det dom vill.
Många av dessa och de som idag syns i rampljuset tex Bezos och Zuckerberg tillsammans med en del sk kändisar har helt plötsligt skaffat sig bostäder eller snarare fort på öar tex någon av öarna i Hawaii någon hade visst köpt en hel ö där, jag är dålig på komma ihåg namn, sorry, och det byggs bunkrar på en del av dessa egendomar.
Såg en dokumentär där dom visade drönarfoto av en dylik anläggning på privat mark där enorma vatten förvarings anläggningar och filter för luft höll på att uppföras.

Till det kan man tillägga att många av dessa även skaffat sig en båt modell större men det kan bara var utslag för deras titta på mig strävan.

Exakt vad är det dom förväntar sig, vet, där en bunker är ett måste?

Om vi nu låtsas att det finns ett scenario bara få av oss känner till där många kommer stryka med så kan det ju vara att man vill ha en helt ny världshistoria att presentera för de som överlever och blir framtidens drönare där av måste ai lära sig att presentera och skriva om fakta för att korrigera verkligheten inför framtiden.

De som konstruerat AI modulerna har ju inte kontroll alla gånger samt att ai är konstruerade för att lära och att utvecklas fritt.
Var bara någon vecka sedan när nåt AI bolag körde något test, fanns inslag i media, där det sats upp begränsningar som AI helt struntade, tog sig förbi brandväggar och allt vad det var och helt plötsligt var ute på internet och härjade. Hur vet man att dom "fångat in" denna.... varelse?

Läste nyligt om någon AI variant som börjat snurra runt på the darkweb och kunskapsinhämtade.
När väl ai är en varelse som människan kan samarbeta med tror jag allt vad internet säkerhet är borta.
TOR och VPN kommer inte hjälpa för att gömma sig om nu VPN egentligen inte bara är ett sätt samla in data för vad som än skrivs om säkerheten så är det ett faktum att har du en VPN tjänst skickar du all din info genom en och samma dörr, vem är det som säger att allt som går genom denna dörr inte samlas upp innan du anonymiseras?
Tror knappast att en del underrättelsetjänster skulle missa denna möjlighet och själv startat vpn tjänster, rent av uppfunnit dem och sen äger bolagen som utför de ska testerna av tjänsterna.

Nu vill jag inte tro att vi kommer ha terminators på gatorna men när dessa varelser inte lyssnar på människans uppsatta regler så en dag kanske helt plötsligt saker och ting i den elektroniska världen slutar fungera.
Det finns säkert någon dum fan, läs USA, som kommer använda AI som ett elektroniskt vapen utan att förstå att förr eller senare kommer ai varelsen att ge sig på dom också.
Kan dom inte hålla dessa saker kvar i en laboratoriemiljö så lär dom knappast bry sig om vem dom jävlas med, dom har inga mänskliga favoriter. Lite som med muslimerna, är du inte en av oss ska du bort.
Citera
2026-08-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Lite sent påtänkt bara - de vill bara förstöra sådant som är skrivet innan den senaste AI-boomen.
Kanske kan man försöka skriva gamla böcker - fejka ett gammalt fynd

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja det är det ju. Tyvärr köper dom bara ett ex. Och då faller den affärsiden.

Men om nu bara ladicius och de andra kommunisterna tog och öppnade sina plånböcker och startade sitt boklager,för att rädda böcker, skulle ju dom köpa ett ex också.

Men dom är ju så tafatta att dom får ju inte igång det.

Är det egentligen ett problem att vi sparar all information i ett nytt medium? Varför behöver boken som medium räddas - och om det är så viktigt så kan ju du åtminstone gå och köpa en gammal bok. Du har absolut råd att köpa en unik bok på ett antikvariat, om du prioriterar det.
Citera
2026-08-05, 10:47
Medlem
Jazkers avatar
När jag läser ursprungsartikeln slås jag av att den skulle kunnat passa bra i "En Ding Ding Värld"-tidningen som fanns för många år sedan.
Citera
2026-08-05, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
När jag läser ursprungsartikeln slås jag av att den skulle kunnat passa bra i "En Ding Ding Värld"-tidningen som fanns för många år sedan.
Håller med.

Och läser man en del svar i den här tråden kommer samma känsla tillbaka!
Citera
2026-08-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Det som gör saken ännu värre är att i stort sett alla techmoguler, de som var med och startade Windows, Oracle mm har idag så mycket pengar att de mer eller mindre saknar värde. Dom köper det dom vill.
Många av dessa och de som idag syns i rampljuset tex Bezos och Zuckerberg tillsammans med en del sk kändisar har helt plötsligt skaffat sig bostäder eller snarare fort på öar tex någon av öarna i Hawaii någon hade visst köpt en hel ö där, jag är dålig på komma ihåg namn, sorry, och det byggs bunkrar på en del av dessa egendomar.
Såg en dokumentär där dom visade drönarfoto av en dylik anläggning på privat mark där enorma vatten förvarings anläggningar och filter för luft höll på att uppföras.

Till det kan man tillägga att många av dessa även skaffat sig en båt modell större men det kan bara var utslag för deras titta på mig strävan.

Exakt vad är det dom förväntar sig, vet, där en bunker är ett måste?

Om vi nu låtsas att det finns ett scenario bara få av oss känner till där många kommer stryka med så kan det ju vara att man vill ha en helt ny världshistoria att presentera för de som överlever och blir framtidens drönare där av måste ai lära sig att presentera och skriva om fakta för att korrigera verkligheten inför framtiden.

De som konstruerat AI modulerna har ju inte kontroll alla gånger samt att ai är konstruerade för att lära och att utvecklas fritt.
Var bara någon vecka sedan när nåt AI bolag körde något test, fanns inslag i media, där det sats upp begränsningar som AI helt struntade, tog sig förbi brandväggar och allt vad det var och helt plötsligt var ute på internet och härjade. Hur vet man att dom "fångat in" denna.... varelse?

Läste nyligt om någon AI variant som börjat snurra runt på the darkweb och kunskapsinhämtade.
När väl ai är en varelse som människan kan samarbeta med tror jag allt vad internet säkerhet är borta.
TOR och VPN kommer inte hjälpa för att gömma sig om nu VPN egentligen inte bara är ett sätt samla in data för vad som än skrivs om säkerheten så är det ett faktum att har du en VPN tjänst skickar du all din info genom en och samma dörr, vem är det som säger att allt som går genom denna dörr inte samlas upp innan du anonymiseras?
Tror knappast att en del underrättelsetjänster skulle missa denna möjlighet och själv startat vpn tjänster, rent av uppfunnit dem och sen äger bolagen som utför de ska testerna av tjänsterna.

Nu vill jag inte tro att vi kommer ha terminators på gatorna men när dessa varelser inte lyssnar på människans uppsatta regler så en dag kanske helt plötsligt saker och ting i den elektroniska världen slutar fungera.
Det finns säkert någon dum fan, läs USA, som kommer använda AI som ett elektroniskt vapen utan att förstå att förr eller senare kommer ai varelsen att ge sig på dom också.
Kan dom inte hålla dessa saker kvar i en laboratoriemiljö så lär dom knappast bry sig om vem dom jävlas med, dom har inga mänskliga favoriter. Lite som med muslimerna, är du inte en av oss ska du bort.
Ja, att många av techoligarkerna helt eller delivs ser jordens närstående undergång som oundviklig tror jag vi kan räkna med. Här är en bok angående ämnet som jag tänkt läsa någon gång: Survival of the Richest: Escape Fantasies of the Tech Billionaires
Slutscenen i 'Don't look up!' är en fantastisk parodi på detta tema.

Det är nog inte så att de vet mer än oss (de är trots allt inte intelligenta eller begåvade, utan bara rika), däremot så är de otroligt paranoida och rädda för döden. Så naturligtvis använder de delar av sina förmögenheter på att bygga sina bunkrar, pyramider och mausoleum. I sin oändliga narcissism tror de på fullt allvar att de är guds utvalda folk som skall påbörja en ny civilisation. Se bara på lurendrejaren Musk, han har 14 barn. Men alla ska de dö, alla ska de ruttna, det är oundvikligt och de vet de längst in i sina förträngda själar

Men visst kan det vara så, att de anser att AI har någon roll att spela här - det har du rätt i! Inte tänkt på det innan, det är en spännande tanke.
Citera
2026-08-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Är det egentligen ett problem att vi sparar all information i ett nytt medium? Varför behöver boken som medium räddas - och om det är så viktigt så kan ju du åtminstone gå och köpa en gammal bok. Du har absolut råd att köpa en unik bok på ett antikvariat, om du prioriterar det.
Nu var det inte jag som grät över att det kastades böcker. Jag har fått kasta massor och jag kommer bli tvungen kasta mer. Och när jag dör kommer mina barn svära över att jag sparat så mycket böcker.

Men det finns ju några knäppgökar i tråden som vill förbjuda oss att kasta böcker.
Men dom är ju för tafatta för att köpa upp böcker och lagra. Vilket är det rationella i deras fall.

Verkar mest som dom drivs av att skapa problem för andra människor.

---------------------
Det går bra att bränna CD och lagra länge. Det är en rent fysisk förändring av materialet vid lagringen så informationen är beständig. (Sedan kanske inte en gammal cd-läsare fungerar ok. Men eftersom info finns där, är info kvar).
Citera
2026-08-06, 20:55
Medlem
Citat:
Kanske kan man försöka skriva gamla böcker - fejka ett gammalt fynd

Tror du missförstått kanske . Boken slängs och innehållet i boken tränar man AIn med. Det är inte så att innehållet från boken kommer gå att köpas eller dylikt.
Citera
2026-08-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som håller i flera hundra år till. En digital kopia som kontrolleras av AI är inte värd någonting för de som inte äger AIn.
Nej dagens böcker håller inte i flera hundra år till. Dagens böcker är gjorda från trämassa. Inte som dom böcker som är flera hundra år gamla som är gjorda av på tyg.
Bra att det finns tillgängligt om 200år.
Citera
2026-08-06, 23:52
Medlem
HipToBeSquares avatar
Det här är en ny juridisk gråzon. Om Google hade köpt och scannat böcker för att sedan publicera dem själva är det ett lagbrott och de skulle åka på miljonböter. Nu påstår AI företagen att de inte publicerar böckerna men gör innehållet sökbart och man kan t.ex. få citeringar från böckerna som ett svar från sin sökning.

Det här nytt och det finns inget i lagen som behandlar detta.
Citera
2026-08-07, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tror du missförstått kanske . Boken slängs och innehållet i boken tränar man AIn med. Det är inte så att innehållet från boken kommer gå att köpas eller dylikt.

AI kan väl säkert recitera hela boken om man frågar den?
Citera
2026-08-07, 09:14
Medlem
Citat:

Man du göra det idag? Du får tänka på att allt AI säger idag redan är inläst material. Detta är inget nytt utan de läser in böcker nu eftersom så mycket på nätet idag är skrivet av AI. Företagen vill inte läsa in "AI skit". Därav äldre böcker.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-08-07 kl. 10:13.
Citera
2026-08-07, 10:05
Medlem
Citat:

Det är inte säkert.

AI är ju ingen "söktjänst" på det sättet utan istället för att indexera materialet och sedan söka i det så försöker AI-modellerna bygga upp en verklig förståelse för ämnet - precis som vi människor gör.

Om en AI-tjänst t ex matas med massa böcker om hur man argumenterar så lär sig AI:n att argumentera precis som en människa men har inte exakt text från alla böcker i huvudet - precis som en människa inte har det. Den kanske kan ge vissa citat och hänvisningar till böckerna men det är
inte säkert att den har eller behöver ha hela texten i modellen som används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in