2026-07-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Låter lite som filmen Fahrenheit 451!
Du menar som boken?
Citera
2026-07-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du säger ju inledningsvis: "Oavsett så är det ju ett ganska stort brott enligt mig att förstöra böcker."

Vi andra värdesätter kunskapen och vill bevara den. Men om det är i form av en bok, en fotostat-kopia eller digitalt spelar kanske inte så stor roll. Men visst; ett exemplar av varje bok kan man ju bevara. Någon måste göra det, men jag vill inte betala för att någon gör det.

Hur är det att värdesätta kunskap att heja på ett bokbål där fysiska kopior av böcker förstörs och innehållet låses in av ett privat företag?

Citat:
Ett exemplar räcker. Dina tummade exemplar för du faktiskt ta hand om själva.
Och som sagt: När du inte längre finns, vad tror du kommer häda med dem då, ifall DU inte har tagit höjd för att din önskan skall gå i uppfyllelse?

Ett exemplar räcker givetvis inte, för om det exemplaret skadas eller gås förlorat så är det borta för alltid. Bibliotek har vi av en anledning och det finns en anledning till varför man kopierat och bevarat böcker och skrifter sedan urminnes tider. Men idag står nyttiga idioter som du och hejar på bokbål och privatisering av mänsklighetens kollektiva kunskap....

Citat:

Som du såg i länken så tar bibliotek vanligen INTE mot dina böcker, dom som DU tycker är värdefulla.
https://forum.sub.su.se/org/stockholms-universitetsbibliotek/d/tar-biblioteket-emot-bokdonationer-kan-jag-skanka-/
https://bibliotek.taby.se/faq
(FB) "Donera" böcker till bibliotek?
Och att starta fler bibliotek för att någon skall ta hand om DINA böcker vill vi andra nog inte vara med om att finansiera.

Att stockholms universitetet bibliotek eller att biblioteket i Täby inte tar emot alla sorters böcker säger ju ingenting om hur det fungerar i övrigt. I min stad finns det magasin och källare under biblioteket där de sparar böcker. Många gamla utgåvor som är över hundra år gamla, även fast nya upplagor och översättningar finns. Detta är ett av syftet med bibliotek, och jag menar på att detta är något bra. Att du är emot bibliotek är liksom inte relevant i sammanhanget.

Citat:
Det är din grandiosa självbild som triggar, inte ämnet.

Uppenbarligen är du väldigt upprörd över att någon tycker något som du inte håller med om. Du borde kanske lugna ner dig och åtminstone försöka bedriva diskussion som en vuxen och mogen människa, förutsatt att ditt syfte med diskussion faktisk är intellektuellt ärlig, men det tvivlar jag på eftersom att du beter dig som en triggad 16åring.
Citera
2026-07-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Biblioteken kastar också böcker, så där vill de inte ha dem. Och det är endast få loppisar och liknande som vill ha några. Sedan är det såklart annorlunda med vissa unika böcker.

Det stämmer inte, och skulle det nu vara brist på lagringsplats så kan vi alltid investera mer i biblioteken, exempelvis depåbibliotek där man kan lagra en större mängd böcker, som sedan hämtas ut. Alltså vi behöver faktiskt inte bygga fler bibliotek, även om det är något som jag menar på att vi borde göra. Investera mer i bibliotek alltså
Citera
2026-07-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det stämmer inte, och skulle det nu vara brist på lagringsplats så kan vi alltid investera mer i biblioteken, exempelvis depåbibliotek där man kan lagra en större mängd böcker, som sedan hämtas ut. Alltså vi behöver faktiskt inte bygga fler bibliotek, även om det är något som jag menar på att vi borde göra. Investera mer i bibliotek alltså
Mitt bibliotek skänker bort böcker, förr fick man betala typ en femma per bok, och jag kan tänka mig att de som inga vill ha kastas. Sedan lägger man ner bibliotek.

Och närmaste loppis tar inte emot böcker, vare sig pocket eller inbundna.
Citera
2026-07-29, 15:54
Medlem
Citat:
Mitt bibliotek skänker bort böcker, förr fick man betala typ en femma per bok, och jag kan tänka mig att de som inga vill ha kastas. Sedan lägger man ner bibliotek.

Varför vill du lägga ned bibliotek? Bibliotek är en extremt viktig samhällsfunktion och är något som civiliserade civilisationer alltid haft.

Citat:

Och närmaste loppis tar inte emot böcker, vare sig pocket eller inbundna.

Second hand eller bibliotek.
Citera
2026-07-29, 16:00
Medlem
Citat:
Varför vill du lägga ned bibliotek? Bibliotek är en extremt viktig samhällsfunktion och är något som civiliserade civilisationer alltid haft.
Var skrev jag att jag vill lägga ner bibliotek?

Citat:
Second hand eller bibliotek.
Nu skrev jag loppisar. Min närmaste tar inte emot böcker. Tvivlar på att bibliotek som redan har platsbrist och skänker bort eller kastar vill få in fler gamla böcker.

Och varför ha kvar tio exemplar av en bok som kom och lånades ut i mängder för tjugo år sedan men som ingen efterfrågar i dag? Det kanske räcker med ett exemplar, eller att man får beställa från huvudbiblioteket.
Citera
2026-07-29, 16:10
Medlem
Citat:
Var skrev jag att jag vill lägga ner bibliotek?

Du skrev
Citat:
Sedan lägger man ner bibliotek.

Jag tolkade det som att det var något du önskade.

Citat:

Nu skrev jag loppisar. Min närmaste tar inte emot böcker. Tvivlar på att bibliotek som redan har platsbrist och skänker bort eller kastar vill få in fler gamla böcker.

Jag skiter väl i om du skrev loppisar. Secondhand och bibliotek tar emot böcker.

Citat:

Och varför ha kvar tio exemplar av en bok som kom och lånades ut i mängder för tjugo år sedan men som ingen efterfrågar i dag? Det kanske räcker med ett exemplar, eller att man får beställa från huvudbiblioteket.

Vad menar du med ett exemplar? Menar du mer än ett exemplar inne i biblioteket på en mindre ort? Det är sällan de har flera olika inne, olika upplagor på t ex gammal litteratur, Platon och Aristoteles och sådana texter finns givetvis i olika upplagor och översättningar. Men någon skönlitterär bok som inte är ovanligt populär har man sällan i dubbletter.
Citera
2026-07-29, 16:16
Medlem
Citat:
Men någon skönlitterär bok som inte är ovanligt populär har man sällan i dubbletter.
Och en sådan bok är ofta väldigt populär när den kommer ut, då behöver biblioteken många exemplar.

Femton år senare lånas boken knappt ut längre, och då finns det ingen anledning att ha en drös exemplar som ingen någonsin lånar eller kommer att låna.
Citera
2026-07-29, 16:19
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Du menar som boken?

Både och!
Citera
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ett sorts intellektuellt självmord - fullständigt bisarrt. Hur i h-vete kan man se sig själv i spegeln och samtidigt arbeta med detta?
Det här blir säkert jättebra i framtiden. När AI:n har tuggat i sig alla böcker som finns och den enda källan till sanning och kunskap blir AI-modellerna. Alla andra källor har levererats till Scam Altman på pall.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Låter lite som filmen Fahrenheit 451!
Ja, eller Equilibrium
Citera
2026-07-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det här blir säkert jättebra i framtiden. När AI:n har tuggat i sig alla böcker som finns och den enda källan till sanning och kunskap blir AI-modellerna. Alla andra källor har levererats till Scam Altman på pall.

Ja, fy f-n vilken sorglig verklighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in