Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Du säger ju inledningsvis: "Oavsett så är det ju ett ganska stort brott enligt mig att förstöra böcker."
Vi andra värdesätter kunskapen och vill bevara den. Men om det är i form av en bok, en fotostat-kopia eller digitalt spelar kanske inte så stor roll. Men visst; ett exemplar av varje bok kan man ju bevara. Någon måste göra det, men jag vill inte betala för att någon gör det.
Hur är det att värdesätta kunskap att heja på ett bokbål där fysiska kopior av böcker förstörs och innehållet låses in av ett privat företag?
Citat:
Ett exemplar räcker. Dina tummade exemplar för du faktiskt ta hand om själva.
Och som sagt: När du inte längre finns, vad tror du kommer häda med dem då, ifall DU inte har tagit höjd för att din önskan skall gå i uppfyllelse?
Ett exemplar räcker givetvis inte, för om det exemplaret skadas eller gås förlorat så är det borta för alltid. Bibliotek har vi av en anledning och det finns en anledning till varför man kopierat och bevarat böcker och skrifter sedan urminnes tider. Men idag står nyttiga idioter som du och hejar på bokbål och privatisering av mänsklighetens kollektiva kunskap....
Citat:
Som du såg i länken så tar bibliotek vanligen INTE mot dina böcker, dom som DU tycker är värdefulla.
https://forum.sub.su.se/org/stockholms-universitetsbibliotek/d/tar-biblioteket-emot-bokdonationer-kan-jag-skanka-/
https://bibliotek.taby.se/faq
(FB) "Donera" böcker till bibliotek?
Och att starta fler bibliotek för att någon skall ta hand om DINA böcker vill vi andra nog inte vara med om att finansiera.
Att stockholms universitetet bibliotek eller att biblioteket i Täby inte tar emot alla sorters böcker säger ju ingenting om hur det fungerar i övrigt. I min stad finns det magasin och källare under biblioteket där de sparar böcker. Många gamla utgåvor som är över hundra år gamla, även fast nya upplagor och översättningar finns. Detta är ett av syftet med bibliotek, och jag menar på att detta är något bra. Att du är emot bibliotek är liksom inte relevant i sammanhanget.
Citat:
Det är din grandiosa självbild som triggar, inte ämnet.
Uppenbarligen är du väldigt upprörd över att någon tycker något som du inte håller med om. Du borde kanske lugna ner dig och åtminstone försöka bedriva diskussion som en vuxen och mogen människa, förutsatt att ditt syfte med diskussion faktisk är intellektuellt ärlig, men det tvivlar jag på eftersom att du beter dig som en triggad 16åring.