2026-07-29, 15:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
flertal artiklar och officiella uttalanden av polis och staten påvisar att det är aktivister som begått mordbrand.

Fattar du att en mordbrand blir värre om det är snustorrt än om det regnar?
Citera
2026-07-29, 15:15
Medlem
lite som att SVT hittar mannen på gatan som är aktivist i vänsterförbund....
svt ljuger konstant om allt, du kan köpa experter som horor för att vinkla allting lite som att det finns 123423587 kön och 4åringar är expert på alla av dom
Citera
2026-07-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar du att en mordbrand blir värre om det är snustorrt än om det regnar?
ja det är en självklarhet. det har varit snustorrt andra år. vi hade även en stor skogsbrand i sverige.
att svt vinklar att branden är pga klimatkris är att inte vara objektiv.
nu har personer varit vårdlösa som skapade branden
Citera
2026-07-29, 15:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
ja det är en självklarhet. det har varit snustorrt andra år. vi hade även en stor skogsbrand i sverige.
att svt vinklar att branden är pga klimatkris är att inte vara objektiv.
nu har personer varit vårdlösa som skapade branden

Du tror att det bara har varit en brand i Frankrike och Spanien vardera?

https://firms2.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#d:24hrs;@20.5,32.1,3.0z
Citera
2026-07-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du tror att det bara har varit en brand i Frankrike och Spanien vardera?

https://firms2.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#d:24hrs;@20.5,32.1,3.0z
jag gjorde en annan tråd att runt 400 pers har arresterats för mordbrand vet inte varför du försöker attakera mig o lägga ord i mun
Citera
2026-07-29, 17:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
jag gjorde en annan tråd att runt 400 pers har arresterats för mordbrand vet inte varför du försöker attakera mig o lägga ord i mun

Menar du att det är någon slags uptick av mordbränder?
Citera
2026-08-14, 17:14
Medlem
SVT:s berättelse om bränderna skiljer sig inte nämnvärt från den som förmedlas via tex CNN.

Även CNN kallar vädret för extremt.

Källa: https://edition.cnn.com/2026/08/14/business/europe-heatwave-economy-intl

Europe’s economy faces a one-two punch from extreme weather and war

Swaths of Europe are enduring their fifth heatwave of the year this week, with parts of Britain, France, Spain and Italy under extreme heat warnings. The latest scorcher comes after Western Europe recorded its hottest June and July on record, according to Copernicus, the European Union’s climate monitor. In Paris, extreme heat prompted the Eiffel Tower and the Louvre to close early on some days.
Bränderna kan kosta hela 1% av Europas BNP.

CNN nämner inte att de flesta bränderna orsakas av mänsklig aktivitet och/eller slarv.
Det står bara så här:

Drought conditions are also fueling devastating, costly wildfires and reducing crop yields, threatening to push up food prices.
Ingenting om att lokala myndigheter i Frankrike har arresterat misstänkta (och därmed helt oskyldiga tills de dömts i domstol) grillare och rökare. Ingenting om att någon kört skogsmaskin på ett otillåtet ställe. Inte heller att en bilbrand spred sig till kringliggande skog. Eller att en villabrand orsakade en stor skogsbrand.

Är CNN och SVT i maskopi?
Citera
2026-08-15, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
I Rapport den 25 juli 2026 beskriver skattefinansierade SVT bränderna i Spanien och Frankrike som "bränderna till följd av extremvärmen".

https://www.svtplay.se/video/KrQQ7GQ/rapport/ikvall-19-30?video=visa&position=765

Fakta om de större bränderna som SVT "glömde":

SVTs påstående om "extremvärme" som orsak till bränderna tycks sakna belägg. I vart styrker inte SVT sitt påstående i dagens nyhetssändning.

Hög temperatur och torka kan öka brandrisken och försvåra släckningen, men det är inte vad SVTs rapportering handlar om.

Extremvärme är ett odefinierat begrepp. Statliga SVT har ett ansvar att vara sakliga men här används "extremvärme" snarare som skrämselpropaganda.

Varför formulerar SVT sig som om påstådd "extremvärme" antände bränderna när de kända uppgifterna pekar på mänskliga och tekniska orsaker?

Är detta ännu ett exempel på att public service låter en färdig klimatberättelse gå före en precis redovisning av vad som faktiskt är känt?

Borde SVT rätta formuleringen och redovisa hur ett obelagt påstående om brandorsak blir en sanning för svenska folket?

Jag får inte länken att funka men jag har sett nyheterna varje dag hela sommaren och därmed hört SVT prata om skogsbränderna i Europa. Och inte en enda gång har de sagt något så dumt som att bränderna startat av sig själva pga att det är varmt. Och utan att ha sett inslaget lär de inte gjort det nu heller.

Mig veterligt så är det väl bara blixtar och lava som kan starta en brand utan att människan på ett eller annat sätt varit inblandad. Detta vet alla och SVT är inte så dumma att de försöker lura folk att tro något annat.

Det man påstår är att omfattningarna av de bränder som vi människor på olika sätt alltid startar under sommaren då vi rör oss ute i naturen mer än under vintern, blir värre pga att det är torrt och varmt.

Huruvida media sedan använder ordet extremt lite för frikostigt eller ej, spela roll. För mig är 35 grader jävligt varmt, speciellt om det är 35 grader under en längre tid. Vill någon kalla det för extremt så jaha, jag skulle kanske inte göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in