Citat:
Ursprungligen postat av
najah-al-shammari
I Rapport den 25 juli 2026 beskriver skattefinansierade SVT bränderna i Spanien och Frankrike som "bränderna till följd av extremvärmen".
https://www.svtplay.se/video/KrQQ7GQ/rapport/ikvall-19-30?video=visa&position=765
Fakta om de större bränderna som SVT "glömde":
SVTs påstående om "extremvärme" som orsak till bränderna tycks sakna belägg. I vart styrker inte SVT sitt påstående i dagens nyhetssändning.
Hög temperatur och torka kan öka brandrisken och försvåra släckningen, men det är inte vad SVTs rapportering handlar om.
Extremvärme är ett odefinierat begrepp. Statliga SVT har ett ansvar att vara sakliga men här används "extremvärme" snarare som skrämselpropaganda.
Varför formulerar SVT sig som om påstådd "extremvärme" antände bränderna när de kända uppgifterna pekar på mänskliga och tekniska orsaker?
Är detta ännu ett exempel på att public service låter en färdig klimatberättelse gå före en precis redovisning av vad som faktiskt är känt?
Borde SVT rätta formuleringen och redovisa hur ett obelagt påstående om brandorsak blir en sanning för svenska folket?
Jag får inte länken att funka men jag har sett nyheterna varje dag hela sommaren och därmed hört SVT prata om skogsbränderna i Europa. Och inte en enda gång har de sagt något så dumt som att bränderna startat av sig själva pga att det är varmt. Och utan att ha sett inslaget lär de inte gjort det nu heller.
Mig veterligt så är det väl bara blixtar och lava som kan starta en brand utan att människan på ett eller annat sätt varit inblandad. Detta vet alla och SVT är inte så dumma att de försöker lura folk att tro något annat.
Det man påstår är att omfattningarna av de bränder som vi människor på olika sätt alltid startar under sommaren då vi rör oss ute i naturen mer än under vintern, blir värre pga att det är torrt och varmt.
Huruvida media sedan använder ordet extremt lite för frikostigt eller ej, spela roll. För mig är 35 grader jävligt varmt, speciellt om det är 35 grader under en längre tid. Vill någon kalla det för extremt så jaha, jag skulle kanske inte göra det.