Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Och du bara fortsätter... Det är fascinerande att se någon använda riktiga fraser, och argumentera på ett vis som nästan låter som någon som diskuterar på riktigt, men där det liksom inte finns någonting alls under ytan. Ingen tanke eller förkunskap om någonting, bara okunskap och barnslig envishet som motor.
Låt mig vända på steken och ställa en motfråga till dig.
Påstår du att längre perioder av låg nederbörd och höga temperaturer över en region inte ökar förekomst och omfattning av skogsbränder?
Det låter som att det är exakt vad du påstår eftersom du misstänkliggör den som tillskriver bränderna dessa orsaker.
Jag inser att du fortfarande inte har läst trådstarten. Där står uttryckligen: "Hög temperatur och torka kan öka brandrisken och försvåra släckningen."
Din "motfråga" är därför ännu en halmgubbe. Du byter systematiskt ut frågan "Vad antände de aktuella bränderna?" mot frågan "Kan varmt och torrt väder göra skogsbränder svårare att hantera?". Svaret på den senare frågan är ja. Det besvarar fortfarande inte den första.
Diskussionen gäller SVT:s formulering att bränderna var "till följd av extremvärmen", samtidigt som de konkreta antändningsorsaker som rapporterats var maskiner och ett brinnande fordon.
Du kan fortsätta med personangrepp och låtsas att invändningen gäller huruvida torr vegetation brinner. Det förändrar inte att du fortfarande går runt den enda fråga tråden handlar om: Varför redovisar SVT "extremvärme" som orsak, men utelämnar de kända och konkreta antändningsorsaker som medier i de drabbade länderna, Frankrike och Spanien, faktiskt rapporterar om?
Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Det kan inte vara så att du läser SVT som fan läser bibeln?
Har de verkligen uttryckligen sagt att värmen är orsaken till att branden uppstod? Eller kan det vara så att de menar att värmen är orsaken till att bränderna blev så omfattande, även om det inte är den direkta orsaken till uppkomsten?
SVT talar uttryckligen om "bränderna till följd av extremvärmen i Frankrike och Spanien" utan att styrka detta. Jag har inte sett att media i de drabbade länderna, Frankrike och Spanien formulerat sig så. Där skriver man om faktiska brandorsaker, se trådstarten.
Jag läser det som faktiskt står, och jämför SVTs rapportering med rapporteringen i media i de drabbade länderna, Frankrike och Spanien. SVT har inte översatt och återrapporterat, utan förändrat betydelsen från den lokala rapporteringen. Utan att styrka sina påståenden.