Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Mycket skumt att SVT gör sånt som tillfrågar experter, utgår från jämförande mätdata, temperaturer, och liknande, när de hade kunnat intervjua en person som semestrat där några gånger och som känner att hen är mycket insatt.
Du fortsätter att vara nedlåtande och indirekt mena att du minsann vet bäst. Men dina inlägg visar också att du inte alls är insatt i hur det ser ut i den delen av Frankrike.
Och så drar du till med ett ogrundat antagande om att jag skulle ha semestrat några gånger i Bordeaux. Också fel. Jag har vissa intressen i vinindustrin och har under många år och genom många kontakter fått lära mig mycket om ekologin i området.
T ex är det så, att den skog, La Fôret des Landes, som nu brinner i Bordeaux, är en helt konstgjord, mycket tät tallplantering, på tidigare våtmarker. Det är Europas största konstgjorda skog, närmare en miljon hektar. Med tiden har de växande skogarna torkat ut de tidigare våtmarkerna fullständigt.
Området har i över 100 år plågats av återkommande bränder under den torka som råder under sommarmånaderna. Det krävs ingen extremvärme. Det räcker gott med de normala sommartemperaturerna, som också är rätt höga. Börjar det väl brinna i de torra tallarna samtidigt som det blåser litet så är katastrofen ett faktum. Ur ekologisk synvinkel är skogen helt fel, men starka ekonomiska intressen sätter stopp för återställning till våtmark: Skogsindustrin, turistnäringen och vinindustrin (skogen skyddar vinplanteringarna från starka och salta atlantvindar).
Du kan vara helt säker på att SVTs folk inte är insatta i detta.