Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Att du inte har deras kort betyder väl inte att du ska utelämna det när du redovisar deras bonussystem, eftersom kortet är en viktig del av det och påverkar hur mycket bonus man får. Kortet Coop Matkonto har dessutom inga avgifter. Det råkade du förstås också utelämna.
Inget jag utelämnade avsiktligt, men då du inte nämnde att det var Coop Matkonto du avsåg, googlade jag på Coop bonuskort som visade deras "Coop Mastercard Mer" högst upp på sidan och inget annat kort på samma sida. (Dock med en liten länk till Coop Matkonto i vänsterkanten som jag kunnat klicka på om jag vetat att detta också var ett slags bonuskort man kunde betala med, men det visste jag inte.)
Deras Mastercard med årsavgift är ett kreditkort som är jämförbart med det jag har vad gäller bonusnivå och användning, så det var naturligt att jämföra med. Om jag istället tittar på Coop Matkonto, ser jag att det
inte är jämförbart med mitt nuvarande kort, eftersom det kräver ett tillgodohavande på kortet som man inte får någon ränta på. Med mitt kreditkort betalar jag i efterskott i slutet av efterföljande månad, ränte- och avgiftsfritt, och får 2,45% i ränta på beloppet under tiden på mitt sparkonto. Ränteeffekten skulle göra det till en förlustaffär att övergå till betalning med Coop Matkonto istället, och det skulle som sagt ändå inte ge någon högre bonus än jag redan får med mitt nuvarande betalningsmedel. Så det är helt rätt att bortse från den delen av bonusen, åtminstone för den som har eller kan skaffa ett kreditkort utan avgifter med samma bonus.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Din redovisning tog inte hänsyn till bonusen som ges när man betalar med Coops kort, även det avgiftsfria, så därför anser jag inte att den är korrekt.
Den var helt korrekt, se ovan.