2026-07-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Hälsoeffekterna av att sluta äta insektsmedel har visat sig vara enorma, med minskningar av kemiska bekämpningsmedel i urinet på runt 70 procent efter bara ett par veckor. Det är även positivt för naturen, vilket du kan läsa om hos Naturskyddsföreningen.
Ge mig en referens till en epidemiologisk studie som har påvisat att ekologiska livsmedel minskar risken för cancer eller andra sjukdomar. En enda seriös peer-reviewed studie. Att halter av bekämpningsmedel sjunker från en extremt låg nivå, till en ännu lägre nivå är inte detsamma som att det har en positiv inverkan på hälsan. Dagens gränsvärden är mycket lågt satta, och konventionellt odlad mat klarar dem med god marginal. Frågan är om inte de som köper ekologiskt mår sämre än oss andra, eftersom de går omkring och låter sina liv domineras av hypokondri? Själv sorterar jag dem som äter ekologiskt i samma låda som elallergiker. Naturskyddsföreningen har lika låg trovärdighet som Greenpeace.

Men OK. Låt oss jämföra likvärdiga varor. Heinz ekologisk tomatketchup kostar 11% mer på COOP än på Willys. Ekologisk mjölk 11,6% dyrare. Ekologiska bananer 36,5% dyrare. Ekologisk paprika 14,2% dyrare. Ekologisk flankstek 9,5% dyrare. Ekologisk avokado 12,3% dyrare. Ekologiska kvisttomater 9,5% dyrare. Ekologiska cornflakes 27% dyrare. Jag skulle kunna fortsätta, men jag tycker det talar för sig självt. COOP är dyrt, vare sig man vill ha ekologiskt eller inte. Jag hittade inte ekologisk fläskkarré hos COOP, men det finns faktiskt hos Willys.
Citera
2026-07-28, 18:58
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Men OK. Låt oss jämföra likvärdiga varor. Heinz ekologisk tomatketchup kostar 11% mer på COOP än på Willys. Ekologisk mjölk 11,6% dyrare. Ekologiska bananer 36,5% dyrare. Ekologisk paprika 14,2% dyrare. Ekologisk flankstek 9,5% dyrare. Ekologisk avokado 12,3% dyrare. Ekologiska kvisttomater 9,5% dyrare. Ekologiska cornflakes 27% dyrare. Jag skulle kunna fortsätta, men jag tycker det talar för sig självt. COOP är dyrt, vare sig man vill ha ekologiskt eller inte. Jag hittade inte ekologisk fläskkarré hos COOP, men det finns faktiskt hos Willys.

Men det verkar ju inte stämma alls.

Willys: Felix ekologisk ketchup 51,40 kr/kg
Coop: Felix ekologisk ketchup 56,58 kr/kg - 5% tisdagsrabatt - 5% återbäring = 50,92
Resultat: Coop: 0,48 kr/kg billigare.

Jag antar att det är likadant med dina andra exempel, så jag bryr mig inte om att kolla dem. Dessutom har Coop sin Änglamark ketchup för 45,34 kr/kg = 40,80 efter rabatt och återbäring. Den har vunnit "Bäst i test" när Råd & rön testat ketchup, tack vare sin höga tomathalt och höga nivåer av antioxiodanten lykopener. Riktigt bra köp och över 11 kr billigare kilot än Willys! Hur har du råd att handla där, Osynlige mannen? Willys har ingen egen ekologisk Garant enligt vad jag kan se.

Citat:
Att halter av bekämpningsmedel sjunker från en extremt låg nivå, till en ännu lägre nivå är inte detsamma som att det har en positiv inverkan på hälsan. Dagens gränsvärden är mycket lågt satta, och konventionellt odlad mat klarar dem med god marginal.

Gränsvärdena tar inte hänsyn till cocktaileffekten när du får i dig gifter från alla möjliga livsmedel som ackumuleras i kroppen.
Senast redigerad av MarcoStar 2026-07-28 kl. 19:24.
Citera
2026-07-28, 20:24
Medlem
Citat:
Sen får du dra av 5% från Coop för att man köper den på en tisdag och 5% till i återbäring.

Vad är det för 5% rabatt? En snabb sökning visar att lokala butiker kan erbjuda seniorrabatt (för folk 65+ år) en dag i veckan, tex en tisdag. Är det vad du pratar om? Eller en rabatt som alla Coop-medlemmar kan ta del av?

Är det seniorrabatt så känns det inte riktigt som en bra och rättvis jämförelse.

Och hur ofta använder man återbäring? En gång i veckan, en gång i månaden? Det påverkar också.
Citera
2026-07-28, 20:30
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Vad är det för 5% rabatt? En snabb sökning visar att lokala butiker kan erbjuda seniorrabatt (för folk 65+ år) en dag i veckan, tex en tisdag. Är det vad du pratar om? Eller en rabatt som alla Coop-medlemmar kan ta del av?

Är det seniorrabatt så känns det inte riktigt som en bra och rättvis jämförelse.

Och hur ofta använder man återbäring? En gång i veckan, en gång i månaden? Det påverkar också.

Det är väl Ica som har seniorrabatt. Coop har 5% medlemsrabatt på tisdagar, alltså för alla medlemmar. I alla fall på den Stora Coop där jag brukar handla. Jag är inte senior.

Återbäringen (bonusen) kan man spara i upp till två år, eller använda när man vill. Jag sparar den till jul och då brukar julhandlingen bli nästan gratis.
Senast redigerad av MarcoStar 2026-07-28 kl. 20:35.
Citera
2026-07-28, 23:44
Medlem
Citat:
Sen får du dra av 5% från Coop för att man köper den på en tisdag och 5% till i återbäring.
Detta låter bättre än vad det är i verkligheten, eftersom man snålat till systemen på olika sätt som du inte nämner. Åtminstone i mina trakter gäller detta: På medlemstisdagarna får man 5% i rabatt om man handlar för mer än 200 kr, men rabatten gäller bara varor till ordinarie pris, vilket är en väsentlig begränsning eftersom Coop har höga ordinariepriser (13,7% högre än Willys på ett litet stickprov jag nyss gjorde) men kan ha bra erbjudanden, som alltså är undantagna från rabatten. Återbäringen/bonusen är heller inte 5% generellt, utan det är en bonustrappa där detta är högsta nivån som kräver att man handlar för minst 6000 kr under en månad. Då får man 5% bonus, men inte på hela månadens inköp, utan bara på tusenlapparna från 6000 kr och uppåt. Så här ser bonustrappan ut (där varje poäng är värd 1 öre):
Citat:
1000kr - 1 poäng/kr (1000 bonuspoäng)
2000kr - 1 poäng/kr (1000 bonuspoäng)
3000kr - 2 poäng/kr (2000 bonuspoäng)
4000kr - 3 poäng/kr (3000 bonuspoäng)
5000kr - 4 poäng/kr (4000 bonuspoäng)

Från 6 000 kr får du 5 000 bonuspoäng för varje tusenlapp du handlar för.
(https://www.coop.se/medlem/fragor-och-svar/#tjanabonuspoang)

Bonustrappan nollställs varje månad, och inköp mellan tusenkronorsgränserna ger noll i bonus. Om man handlat för mindre än 1000 kr får man ingen bonus alls den månaden, och inget sparas till nästa. Själv brukar jag få 0% bonus på Coop varje månad, eftersom jag handlar så pass lite, men om jag t.ex. handlade för mer än 1000 kr men mindre än 2000 kr, skulle bonusen bara bli mellan 0,5% och 1%.
Senast redigerad av vgebler 2026-07-28 kl. 23:47.
Citera
2026-07-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Detta låter bättre än vad det är i verkligheten, eftersom man snålat till systemen på olika sätt som du inte nämner. Åtminstone i mina trakter gäller detta: På medlemstisdagarna får man 5% i rabatt om man handlar för mer än 200 kr, men rabatten gäller bara varor till ordinarie pris, vilket är en väsentlig begränsning eftersom Coop har höga ordinariepriser (13,7% högre än Willys på ett litet stickprov jag nyss gjorde) men kan ha bra erbjudanden, som alltså är undantagna från rabatten. Återbäringen/bonusen är heller inte 5% generellt, utan det är en bonustrappa där detta är högsta nivån som kräver att man handlar för minst 6000 kr under en månad. Då får man 5% bonus, men inte på hela månadens inköp, utan bara på tusenlapparna från 6000 kr och uppåt. Så här ser bonustrappan ut (där varje poäng är värd 1 öre):

Bonustrappan nollställs varje månad, och inköp mellan tusenkronorsgränserna ger noll i bonus. Om man handlat för mindre än 1000 kr får man ingen bonus alls den månaden, och inget sparas till nästa. Själv brukar jag få 0% bonus på Coop varje månad, eftersom jag handlar så pass lite, men om jag t.ex. handlade för mer än 1000 kr men mindre än 2000 kr, skulle bonusen bara bli mellan 0,5% och 1%.
Inte konstigt att de tappar kunder. Att min butik inte trixar utan är schysst och seriös är lika viktigt som priserna.
Citera
2026-07-29, 00:22
Medlem
Citat:
Men det verkar ju inte stämma alls.

Willys: Felix ekologisk ketchup 51,40 kr/kg
Coop: Felix ekologisk ketchup 56,58 kr/kg - 5% tisdagsrabatt - 5% återbäring = 50,92
Resultat: Coop: 0,48 kr/kg billigare.

Jag antar att det är likadant med dina andra exempel, så jag bryr mig inte om att kolla dem. Dessutom har Coop sin Änglamark ketchup för 45,34 kr/kg = 40,80 efter rabatt och återbäring. Den har vunnit "Bäst i test" när Råd & rön testat ketchup, tack vare sin höga tomathalt och höga nivåer av antioxiodanten lykopener. Riktigt bra köp och över 11 kr billigare kilot än Willys! Hur har du råd att handla där, Osynlige mannen? Willys har ingen egen ekologisk Garant enligt vad jag kan se.

Gränsvärdena tar inte hänsyn till cocktaileffekten när du får i dig gifter från alla möjliga livsmedel som ackumuleras i kroppen.
Handlar du bara på tisdagar? Jag tänker så här: Om en butik kan ge 5% rabatt på hela sortimentet en dag i veckan, då är prisnivån 5% för hög. Kampanjer görs normalt i samarbete med leverantören, exempelvis att Dafgårds erbjuder lägre inköpspris under en vecka. Men den här tisdagsrabatten finns inte hos COOP där jag bor, inte ens för seniorer.

Willys har massvis av ekologiska produkter under varumärket Garant. Varför hittar jag ekologisk fläskkarré hos Willys (under varumärket Garant) men inte hos COOP?

Det skall bli spännande att se hur det kommer att gå för COOP Syd den närmaste tiden. Kommer övriga COOP-föreningar i Sverige att solidariskt ge liket konstgjord andning, eller kommer COOP att utraderas från södra Sverige? (Med endast 90 miljoner kvar i eget kapital så är slutet nära.) Kanske Aldi eller Carrefour lägger ett bud som de enskilda konsumentföreningarna inte kan tacka nej till? Eller så återstår sotdöden, där butik efter butik läggs ner. Vår närmaste butik stängde nyligen.

Försök inte sälja in hokus pokus som cocktaileffekt till mig. Jag är kemist med 10 års forskning bakom mig. Jag är medveten om att en skrämmande stor del av befolkningen tror på astrologi, tomtar, troll, SVT, och ekologiskt odlad mat. Är du medveten om att all mat du äter innehåller plutonium? Inte i någon hälsofarlig dos, men ändå. Och det är lika mycket plutonium i ekologiskt odlat som i rationellt odlat.

Försök uppskatta livet du har istället för att styras av fobier. Jag lärde mig mycket av att bo i Frankrike. Deras matvanor är ohälsosamma, deras dryckesvanor är ohälsosamma, och de röker som skorstenar. Men de lever lika länge som svenskar, och de lever definitivt lyckligare liv. (De tror dock i skrämmande hög utsträckning på homeopati, och anorexi ses inte som en sjukdom, utan som normalt för unga kvinnor.)

Det kan även nämnas att COOP i Frankrike (Coopérative U) frodas. Men de har en annan affärsmodell, som snarare påminner om svenska ICA. Det är den enskilde handlaren som äger och driver butiken, men det är en kooperation i övrigt. En övergång till den modellen skulle kanske kunna rädda COOP i Sverige. Men jag tvivlar på att det finns tillräckligt intelligenta ledare inom COOP för att förstå det. Man måste ha klart för sig att nedgången för COOP inleddes för 50 år sedan, och de på ledande positioner envisas med att fatta fel beslut. Och fotfolket (de enskilda medlemmarna) är för okunniga för att förstå vad som händer. Och frågan är hur många som ens bryr sig? Det är inte som förr då sossarna var obrottsligt lojala mot rörelsen och aldrig skulle sätta sin fot på ICA. Den tiden är definitivt förbi. Som jag tidigare påpekat, idag handlar sossepensionärerna på Lidl. Det är billigare där, men med lika hög kvalitet.

Jag förstår att du uppskattar Råd & Rön. Den är lika sossig som Vi. Min far gjorde karriär inom KF, så jag växte upp med dessa sossetidningar i hemmet. Och Ville, Valle, Viktor på barn-TV. Men jag lärde mig att tänka självständigt ändå.
Citera
2026-07-29, 01:24
Medlem
Citat:

Då måste MarcoStar helt enkelt ha missförstått premisserna. Det är helt normalt att hängivna sossar tror att det partiet och dess olika förgreningar utlovar är bättre än vad som egentligen är fallet. För att citera dåvarande statsminister Göran Persson för drygt 20 år sedan:
”Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år när de som går i pension ser vad vi gjort.”
Nej, men han såg om sitt eget hus.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte konstigt att de tappar kunder. Att min butik inte trixar utan är schysst och seriös är lika viktigt som priserna.
Där irriterar jag mig ofta på Lidl. Man måste vara extremt uppmärksam på vad en rabatt egentligen gäller. "Jaså du köpte förpackningen med 220 gram, men rabatten gäller bara förpackningen med 180 gram." (Som är lika stor och ser likadan ut.) Sådant tycker jag är jävligt fult.
Citera
2026-07-29, 05:58
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Du utelämnar att man får extra bonus när man betalar med deras kort. Det utgör ju halva bonusen.

Jämförelsen ger jag inte mycket för, eftersom jag misstänker att du har jämfört Willys med vanliga Coop och inte deras lågprisbutiker X:-tra >> som möjligtvis spelar i samma segment som Willys, utan manuell deli o.s.v.

Ja, man måste handla för minst 1000 kr för att få bonus. Därför är det lönsammare att samla alla sina inköp hos Coop, precis som rubriken för den här tråden gör gällande. Inköp i deras lågpriskedja Coop X:-tra och andra anslutna butiker ger också poäng.
Senast redigerad av MarcoStar 2026-07-29 kl. 06:24.
Citera
2026-07-29, 07:07
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Handlar du bara på tisdagar?

Oftast, ja. Eftersom det är 5% billigare på tisdagar så har det blivit så. Jag är också prismedveten, även om jag inte är dumsnål.

Citat:
Willys har massvis av ekologiska produkter under varumärket Garant. Varför hittar jag ekologisk fläskkarré hos Willys (under varumärket Garant) men inte hos COOP?

Den kanske var slut när du tittade. Fläskkarré är ju bara mättat fett, så det skulle jag inte köpa oavsett märkning. Garant känns väldigt WT och något man måste gömma långt in i skåpen så att ingen ser hur lågt man har sjunkit.

Citat:
Det skall bli spännande att se hur det kommer att gå för COOP Syd den närmaste tiden.

Coop Syd finns inte längre, utan är en del av Coop östra. Du verkar inte ha någon koll alls.

Citat:
Försök inte sälja in hokus pokus som cocktaileffekt till mig. Jag är kemist med 10 års forskning bakom mig. Jag är medveten om att en skrämmande stor del av befolkningen tror på astrologi, tomtar, troll, SVT, och ekologiskt odlad mat. Är du medveten om att all mat du äter innehåller plutonium? Inte i någon hälsofarlig dos, men ändå. Och det är lika mycket plutonium i ekologiskt odlat som i rationellt odlat. Försök uppskatta livet du har istället för att styras av fobier. Jag lärde mig mycket av att bo i Frankrike. Deras matvanor är ohälsosamma, deras dryckesvanor är ohälsosamma, och de röker som skorstenar. Men de lever lika länge som svenskar, och de lever definitivt lyckligare liv. (De tror dock i skrämmande hög utsträckning på homeopati, och anorexi ses inte som en sjukdom, utan som normalt för unga kvinnor.)

Du får gärna fortsätta äta insektsmedel och röka om du inte ser några problem med det. Jag märker på ditt sätt att resonera att du tillhör en äldre generation och de är ofta oförmögna att ändra sina förutfattade meningar om något över huvudtaget, så jag förstår att du inte kommer göra det. Du får leva så länge du gör, utefter de livsval du gör.

Citat:
Jag förstår att du uppskattar Råd & Rön. Den är lika sossig som Vi. Min far gjorde karriär inom KF, så jag växte upp med dessa sossetidningar i hemmet. Och Ville, Valle, Viktor på barn-TV. Men jag lärde mig att tänka självständigt ändå.

Du lägger alltså in politiska värderingar i att Coops ketchup visat sig innehålla mer tomater och lykopener än sina konkurrenter? Jag försöker verkligen ta dig på allvar, men när du uttrycker sånt här så går det inte.
Citera
2026-07-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ja, man måste handla för minst 1000 kr för att få bonus. Därför är det lönsammare att samla alla sina inköp hos Coop, precis som rubriken för den här tråden gör gällande.
Man måste handla 1000 kr för att få bonus överhuvudtaget, vilket säkert de flesta kommer upp i om de bara handlar på Coop. Men i det lägsta intervallet får man som sagt bara 0,5% till 1% i bonus, vilket är ganska stor skillnad mot de 5% du angav. Eftersom man får de lägre bonusnivåerna på inköp upp till nästa steg på trappan, påverkas den totala bonusen rejält även om man mot slutet av månaden kommer upp till ett högre trappsteg. Och i början på månaden hamnar man återigen på det lägsta trappsteget med låg bonus.

Ett litet exempel på hur det slår ut på totalen:

Kod:
Månadsinköp (kr)    Bonus (totalt för månaden)
----------------------------------------------
999		    0,00%
1000                1,00%
1500                0,66%
1999   	      	    0,50%
2000                1,00%
2500                0,80%
2999   	      	    0,66%
3999   	      	    1,00%
4999   	      	    1,40%
5999          	    1,83%
6999          	    2,28%
7999          	    2,62%
8999   		    2,77%
9999		    3,00%
10000		    3,18%
Jag tog med några extra datapunkter för de lägre trappstegen och det högsta för att visa hur stor fluktuationen kan bli inom intervallet p.g.a. nollställningen av trappan i början av månaden. På högre trappsteg spelar förlusten på upp till 999 bonuspoäng mindre roll, eftersom det är en mindre del av den totala bonusen.

Men som tabellen visar lurar man sig själv om man tänker sig att bonusnivån generellt ligger på 5%. Den lägre bonusen på lägre trappsteg drar ner den totala bonusprocenten även för den som handlar mycket på Coop.
Citera
2026-07-29, 13:16
Medlem
Citat:
Du utelämnar att man får extra bonus när man betalar med deras kort. Det utgör ju halva bonusen.
Jag har inte deras kort, som har en årsavgift på 295 kr efter första året. Enligt coop.se ger det 0,5 bonuspoäng/kr extra, d.v.s. bara 0,5%. Lite konstigt att först hävda att bonusen är 5% och sedan att 0,5% extra skulle utgöra halva bonusen. Men det är värre än så – om jag betalade med Coops kort skulle jag förlora den bonus jag har på mitt nuvarande kort, som också ger 0,5% men saknar årsavgift. Så jag skulle betala 295 kr extra till Coop varje år utan att få något tillbaka. Så det var nog bra för Coop att jag utelämnade den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in