Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Men det verkar ju inte stämma alls.
Willys: Felix ekologisk ketchup 51,40 kr/kg
Coop: Felix ekologisk ketchup 56,58 kr/kg - 5% tisdagsrabatt - 5% återbäring = 50,92
Resultat: Coop: 0,48 kr/kg billigare.
Jag antar att det är likadant med dina andra exempel, så jag bryr mig inte om att kolla dem. Dessutom har Coop sin Änglamark ketchup för 45,34 kr/kg = 40,80 efter rabatt och återbäring. Den har vunnit "Bäst i test" när Råd & rön testat ketchup, tack vare sin höga tomathalt och höga nivåer av antioxiodanten lykopener. Riktigt bra köp och över 11 kr billigare kilot än Willys! Hur har du råd att handla där, Osynlige mannen?

Willys har ingen egen ekologisk Garant enligt vad jag kan se.
Gränsvärdena tar inte hänsyn till cocktaileffekten när du får i dig gifter från alla möjliga livsmedel som ackumuleras i kroppen.
Handlar du bara på tisdagar? Jag tänker så här: Om en butik kan ge 5% rabatt på hela sortimentet en dag i veckan, då är prisnivån 5% för hög. Kampanjer görs normalt i samarbete med leverantören, exempelvis att Dafgårds erbjuder lägre inköpspris under en vecka. Men den här tisdagsrabatten finns inte hos COOP där jag bor, inte ens för seniorer.
Willys har massvis av ekologiska produkter under varumärket Garant. Varför hittar jag ekologisk fläskkarré hos Willys (under varumärket Garant) men inte hos COOP?
Det skall bli spännande att se hur det kommer att gå för COOP Syd den närmaste tiden. Kommer övriga COOP-föreningar i Sverige att solidariskt ge liket konstgjord andning, eller kommer COOP att utraderas från södra Sverige? (Med endast 90 miljoner kvar i eget kapital så är slutet nära.) Kanske Aldi eller Carrefour lägger ett bud som de enskilda konsumentföreningarna inte kan tacka nej till? Eller så återstår sotdöden, där butik efter butik läggs ner. Vår närmaste butik stängde nyligen.
Försök inte sälja in hokus pokus som cocktaileffekt till mig. Jag är kemist med 10 års forskning bakom mig. Jag är medveten om att en skrämmande stor del av befolkningen tror på astrologi, tomtar, troll, SVT, och ekologiskt odlad mat. Är du medveten om att all mat du äter innehåller plutonium? Inte i någon hälsofarlig dos, men ändå. Och det är lika mycket plutonium i ekologiskt odlat som i rationellt odlat.
Försök uppskatta livet du har istället för att styras av fobier. Jag lärde mig mycket av att bo i Frankrike. Deras matvanor är ohälsosamma, deras dryckesvanor är ohälsosamma, och de röker som skorstenar. Men de lever lika länge som svenskar, och de lever definitivt lyckligare liv. (De tror dock i skrämmande hög utsträckning på homeopati, och anorexi ses inte som en sjukdom, utan som normalt för unga kvinnor.)
Det kan även nämnas att COOP i Frankrike (Coopérative U) frodas. Men de har en annan affärsmodell, som snarare påminner om svenska ICA. Det är den enskilde handlaren som äger och driver butiken, men det är en kooperation i övrigt. En övergång till den modellen skulle kanske kunna rädda COOP i Sverige. Men jag tvivlar på att det finns tillräckligt intelligenta ledare inom COOP för att förstå det. Man måste ha klart för sig att nedgången för COOP inleddes för 50 år sedan, och de på ledande positioner envisas med att fatta fel beslut. Och fotfolket (de enskilda medlemmarna) är för okunniga för att förstå vad som händer. Och frågan är hur många som ens bryr sig? Det är inte som förr då sossarna var obrottsligt lojala mot rörelsen och aldrig skulle sätta sin fot på ICA. Den tiden är definitivt förbi. Som jag tidigare påpekat, idag handlar sossepensionärerna på Lidl. Det är billigare där, men med lika hög kvalitet.
Jag förstår att du uppskattar Råd & Rön. Den är lika sossig som Vi. Min far gjorde karriär inom KF, så jag växte upp med dessa sossetidningar i hemmet. Och Ville, Valle, Viktor på barn-TV. Men jag lärde mig att tänka självständigt ändå.