2026-07-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Hört talas om bibliotek?

Ja, det kan man tycka att de kunde göra, men just nu så är det en stor obalans i hur många som verkligen har bokhyllor med böcker hemma och alla de som bara läser i digitalform.
Det är likväl ett sådant stort överskott just nu av böcker från äldre generation och vad göra med dem att biblioteken hade aldrig kunnat sluka allt.
Som sagt förvaring och ytan till det kostar också pengar.
Citera
2026-07-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Oavsett så är det ju ett ganska stort brott enligt mig att förstöra böcker.

Men vad skall man då säga om dessa som säljer böcker i bulk, t.ex.
https://merkandi.se/products/parti-bocker-i-franska-grossist-av-bocker/1064028

Är det langare? Borde dom straffas?
Och var har dom fått sina böcker ifrån? Är dom stulna, kanske?

Vad säger bulk-bokandlaren när bok-polisen kommer?
"Jag bara hittade dom i skogen!"
"Det var en snubbe som bara lämnade dom utanför min dörr!"
"Det är inte mina böcker! Jag vet inte hur dom hamnade här!"

Sanningen är väl att det finns för många böcker, jämfört med hur många som vill ha dem.
Vad har du tänkt göra åt det?
Kan vi kanske skicka alla till dig, så att du tar hand om dom och ser till att dom kommer till nytta?
Citera
2026-07-29, 13:03
Medlem
Många verkar helt missförstå vad den här tråden handlar om:
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Man gör en höna av en fjäder!
Ja, det är väl tråkigt att böckerna förstörs, men de digitaliseras ju.

Det handlar alltså inte om att digitalisera böcker för att människor skall kunna läsa dem, utan att digitalisera böcker (som förstörs i processen) för att träna en språkmodell. Böcker förstörs alltså helt i onödan för att techoligarker skall bli rikare.
Citera
2026-07-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, ännu en bra anledning till att stänga ner varenda fördummande, energislösande AI-serverhall:
Böckerna köps i bulk, bokryggarna skärs av så att lösa sidor kan matas genom industriella skannrar, och pappret går sedan till pappersmassa.
[...]
En standardpall rymmer mellan 800 och 1 200 böcker, köpare skalar upp från pilotorder till batcher på 10 000 volymer eller mer, och de förstörande skannrarna arbetar i takten 80 till 120 sidor per minut.
https://teksajten.se/ai/ai-bolagen-koper-gamla-bocker-for-att-forstora-dem-jakten-pa-ren-mansklig-text

Ett sorts intellektuellt självmord - fullständigt bisarrt. Hur i h-vete kan man se sig själv i spegeln och samtidigt arbeta med detta?
Det här har Google gjort i minst tio år. Google scholar heter projektet och är helt enkelt en sökmotor/databas för litterärt innehhåll, och det handlar inte om några bokbål ala Fahrenheit 451 utan vanligtvis torde endast ett ex behövas. Mer sällsynta böcker hanteras antagligen lite mer manuellt.
Citera
2026-07-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Det här har Google gjort i minst tio år. Google scholar heter projektet och är helt enkelt en sökmotor/databas för litterärt innehhåll, och det handlar inte om några bokbål ala Fahrenheit 451 utan vanligtvis torde endast ett ex behövas. Mer sällsynta böcker hanteras antagligen lite mer manuellt.
Vojne vojne, jag ger upp..
Citera
2026-07-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Böcker slängs även utan AI. Ingen vill ha alla böcker. Kommer nya, allt får inte plats i biblioteken. Ingen vill ärva alla de avlidnas böcker.
Så är det. När jag städade ur föräldrarnas hem fick jag kasta enorma mängder böcker.
Och mina barn kommer väl svära över alla böcker dom måste kasta.

TS verkar svårt förvirrad och sakna verklighetskontakt.
Citera
2026-07-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Många verkar helt missförstå vad den här tråden handlar om:

Det handlar alltså inte om att digitalisera böcker för att människor skall kunna läsa dem, utan att digitalisera böcker (som förstörs i processen) för att träna en språkmodell. Böcker förstörs alltså helt i onödan för att techoligarker skall bli rikare.
Nja, men du verkar ha något svårt handikapp.

Vad jag eller andra gör med böcker vi köper har varken du eller någon annan med att göra.

Det här handlar om att du vill vara diktator och bestämma vad andra får göra med sin inkomst. Tror inte ens Stalin var lika hemsk som du.
Citera
2026-07-29, 13:41
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Så är det. När jag städade ur föräldrarnas hem fick jag kasta enorma mängder böcker.
Och mina barn kommer väl svära över alla böcker dom måste kasta.

TS verkar svårt förvirrad och sakna verklighetskontakt.

Snarare så att du inte läst vad det handlar om. Att förstöra böcker på det här sättet riskerar att utarma historisk kunskap och förgör kulturarv. Det hade varit en sak att skanna in allt för att skapa en databas som var tillgänglig för senare användning, det här förgör saker som inte kan ersättas.
Citera
2026-07-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, men du verkar ha något svårt handikapp.
Oj! Ad hominem - döm min förvåning!

Du kanske borde läsa böcker istället för att slänga dem?
Citera
2026-07-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Snarare så att du inte läst vad det handlar om. Att förstöra böcker på det här sättet riskerar att utarma historisk kunskap och förgör kulturarv. Det hade varit en sak att skanna in allt för att skapa en databas som var tillgänglig för senare användning, det här förgör saker som inte kan ersättas.
Tack för att du svarar i tråden - ibland behöver man en påminnelse om att det finns självständigt tänkande människor där ute i etern.
Senast redigerad av ladicius 2026-07-29 kl. 13:59.
Citera
2026-07-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men vad skall man då säga om dessa som säljer böcker i bulk, t.ex.
https://merkandi.se/products/parti-bocker-i-franska-grossist-av-bocker/1064028

Är det langare? Borde dom straffas?
Och var har dom fått sina böcker ifrån? Är dom stulna, kanske?

Vad säger bulk-bokandlaren när bok-polisen kommer?
"Jag bara hittade dom i skogen!"
"Det var en snubbe som bara lämnade dom utanför min dörr!"
"Det är inte mina böcker! Jag vet inte hur dom hamnade här!"

Sanningen är väl att det finns för många böcker, jämfört med hur många som vill ha dem.

Hur är att sälja böcker i bulk samna sak som bokbål?

Citat:
Vad har du tänkt göra åt det?
Kan vi kanske skicka alla till dig, så att du tar hand om dom och ser till att dom kommer till nytta?
Hört talas om bibliotek?
Citera
2026-07-29, 13:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
En liten bieffekt av att samhället och lagstiftarna sett mellan ögonen på bolag som är tillräckligt stora och som stjäl upphovsrättsskyddat material på nätet. De här bolagen saknar respekt för kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in