2026-07-29, 13:54
Medlem
Galejans avatar
Ett bra sätt att kontrollera informationsflödet. Låt AI läsa in det, sätt informationen bakom lås och bom på en server och förstör sedan IRL-kopiorna. Då sitter AIn på informationen samtidigt som humankapitalet inte kommer åt det hursomhelst och kan utmana AIn om kunskaper. Jag stödjer detta. Det kan bli hur kul som helst med våra nya overlords.
Citera
2026-07-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En liten bieffekt av att samhället och lagstiftarna sett mellan ögonen på bolag som är tillräckligt stora och som stjäl upphovsrättsskyddat material på nätet. De här bolagen saknar respekt för kultur.
Ja, så är det såklart - detta är kapitalismen dragen till sin logiska konklusion, det är bara vinst som spelar någon roll (allt annat är sekundärt i bästa fall, irrelevant i värsta).
Citera
2026-07-29, 14:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ett bra sätt att kontrollera informationsflödet. Låt AI läsa in det, sätt informationen bakom lås och bom på en server och förstör sedan IRL-kopiorna. Då sitter AIn på informationen samtidigt som humankapitalet inte kommer åt det hursomhelst och kan utmana AIn om kunskaper. Jag stödjer detta. Det kan bli hur kul som helst med våra nya overlords.
Jag tror detta är på gång och jag skulle säga att minst 25% av hemsidor jag besöker numera har en cloudflare-startsida "bevisa att du är en människa" och all kommande AI-stöld av fakta är därmed förhindrad. Problemet är om även google tappar all info och jag har en känsla av att det är så för mina sökningar ger färre och färre träffar. Och till slut har AI-bolagen utan att förstå förstört internet som vi kände till det och vi kan återfå våra liv före-internet.
Citera
2026-07-29, 14:06
Medlem
"Det finns ju bibliotek".

Jotack. I Sverige: väldigt många folkbibliotek har rensat ut sina äldre böcker. De måste ju, för annars finns det inte plats att ta in nyutgivna böcker, som av naturliga skäl efterfrågas mer (medan det är nytt).

Lösningen heter depåbiblioteket, som finns i Umeå. Därifrån kan man få fjärrlån, gratis eller inte: jag har sett 60 kronor per fjärrlån på ett folkbibliotek, andra med lägre priser. Kanske finns det dyrare. Det gäller att inte läsa för mycket gammalt om man har begränsad ekonomi och bor på fel plats.

Eller köpa? Second hand har allt mindre plats för äldre böcker. Ja, för böcker över huvud taget. Jag har sett flera som resonerar som biblioteken och rensar bort äldre böcker, eftersom hyfsat nyutgivet antas vara mer efterfrågat. (Jag tycker ju tvärtom. Hyfsat nytt kan man få tag på lite varstans, ofta även som e-böcker.)

Jodå, personligen gillar jag e-böcker. (Inte ljudböcker. Att lyssna är inte att läsa, men det är irrelevant här.) Men väldigt mycket äldre litteratur ges inte ut som e-böcker. Jag gissar att det inte bedöms vara lönsamt.

Så kommer då AI-folket och minskar antalet pappersböcker ännu mer. När de väl är skannade och förstörda finns litteraturen bara på deras servrar.

Jag har inte heller fått intrycket att det skulle handla om att göra äldre litteratur tillgänglig för folken, eller om att bevara kulturarvet. Bara om att utnyttja som träningsmaterial för språkmodellerna.

Men andra, och många, ord håller jag alltså med TS. Förstöringen var redan på gång, men AI snabbar tydligen upp den. Skandalöst. Ohämmat destruktivt.

Och redan nu är människor så fördummade att de inte inser allvaret. Tänk inte själv. Lyssna på senaste deckaren i lurarna bara, så blir allting bra.
Citera
2026-07-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
"Det finns ju bibliotek".

Jotack. I Sverige: väldigt många folkbibliotek har rensat ut sina äldre böcker. De måste ju, för annars finns det inte plats att ta in nyutgivna böcker, som av naturliga skäl efterfrågas mer (medan det är nytt).

Lösningen heter depåbiblioteket, som finns i Umeå. Därifrån kan man få fjärrlån, gratis eller inte: jag har sett 60 kronor per fjärrlån på ett folkbibliotek, andra med lägre priser. Kanske finns det dyrare. Det gäller att inte läsa för mycket gammalt om man har begränsad ekonomi och bor på fel plats.

Eller köpa? Second hand har allt mindre plats för äldre böcker. Ja, för böcker över huvud taget. Jag har sett flera som resonerar som biblioteken och rensar bort äldre böcker, eftersom hyfsat nyutgivet antas vara mer efterfrågat. (Jag tycker ju tvärtom. Hyfsat nytt kan man få tag på lite varstans, ofta även som e-böcker.)

Jodå, personligen gillar jag e-böcker. (Inte ljudböcker. Att lyssna är inte att läsa, men det är irrelevant här.) Men väldigt mycket äldre litteratur ges inte ut som e-böcker. Jag gissar att det inte bedöms vara lönsamt.

Så kommer då AI-folket och minskar antalet pappersböcker ännu mer. När de väl är skannade och förstörda finns litteraturen bara på deras servrar.

Jag har inte heller fått intrycket att det skulle handla om att göra äldre litteratur tillgänglig för folken, eller om att bevara kulturarvet. Bara om att utnyttja som träningsmaterial för språkmodellerna.

Men andra, och många, ord håller jag alltså med TS. Förstöringen var redan på gång, men AI snabbar tydligen upp den. Skandalöst. Ohämmat destruktivt.

Och redan nu är människor så fördummade att de inte inser allvaret. Tänk inte själv. Lyssna på senaste deckaren i lurarna bara, så blir allting bra.
Instämmer till fullo!
Tyvärr är vi uppenbarligen en minoritet (åtminstone här på Flashback) som tycker detta är problematiskt. Ledsamt!
Citera
2026-07-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Hur är att sälja böcker i bulk samna sak som bokbål?
Vem har pratat om bokbål? Digitalisering är mångfaldigande av innehållet, inte förstörelse av innehållet. Är det pärmen du vurmar för?

Citat:
Hört talas om bibliotek?
Bibliotek tar inte emot böcker (om dom inte är speciellt värdefulla, föstås)
https://bladdrat.se/vad-ska-jag-gora-med-bocker-jag-inte-vill-ha-kvar/

Och varför skall det offentliga ta hand om att masslagra böcker som ingen vill ha bara för att du vill ha dem kvar? Är det inte bättre att DU tar hand om dom istället?
(Har du inte plats? --> Self-storage.
Och vad händer när du dör? Medföljer det en stor donation så att böckerna även fortsättningsvis bevaras, eller är det så att det är OK att förstöra dem då?

Själv tycker jag kanske att alla gamla hårddiskar MÅSTE bevaras och att DU skall betala skatt för att så sker.
)
Citera
2026-07-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Snarare så att du inte läst vad det handlar om. Att förstöra böcker på det här sättet riskerar att utarma historisk kunskap och förgör kulturarv. Det hade varit en sak att skanna in allt för att skapa en databas som var tillgänglig för senare användning, det här förgör saker som inte kan ersättas.
Vad är det för fel på dig och token med TS?

Om det är som du säger borde ni väl gråtjämra er över att jag och massor av andra människor slänger gamla böcker vi inte har plats med.

Var är dom diskussionstrådarna som du och TS startat ang att vi utarmar historisk kunskap genom att slänga gamla böcker?
Hoppas du kan länka till alla dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Oj! Ad hominem - döm min förvåning!

Du kanske borde läsa böcker istället för att slänga dem?
Och hur bra gick det för dig att svara på resten av inlägget. Den sakliga delen. Nej så fort det börjar handla om något sakligt så blir det knäpptyst.

Apropå det jag skrev ovan så bör ju du ha ett gäng trådar där du gråtjämrar dig över oss som slänger gamla böcker och bara tänker på vinst.
Riktigt hur du skall få till det med vinst förstår jag inte. Men svaret på det är väl att det är något som du aldrig brytt dig om.
Senast redigerad av ekbo251 2026-07-29 kl. 14:26.
Citera
2026-07-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vem har pratat om bokbål? Digitalisering är mångfaldigande av innehållet, inte förstörelse av innehållet. Är det pärmen du vurmar för?

Det står att de skär av pärmen sedan skickar de fysiska papprerna till pappersinsamlingen. De förstör med andra ord de fysiska kopierna och sedan finns ingen som helst garanti på att de inte ändrar vad som står skrivet. Detta är 1984 i realtid.

Citat:

Bibliotek tar inte emot böcker (om dom inte är speciellt värdefulla, föstås)
https://bladdrat.se/vad-ska-jag-gora-med-bocker-jag-inte-vill-ha-kvar/

Bibliotek tar visst emot böcker, tidningar och allt möjligt. Sedan finns det inget som hindrar oss ifrån att satsa mer på bibliotek, det hade verkligen behövts.

Citat:

Och varför skall det offentliga ta hand om att masslagra böcker som ingen vill ha bara för att du vill ha dem kvar? Är det inte bättre att DU tar hand om dom istället?
(Har du inte plats? --> Self-storage.
Och vad händer när du dör? Medföljer det en stor donation så att böckerna även fortsättningsvis bevaras, eller är det så att det är OK att förstöra dem då?

Att bevara kunskap ligger i allmänhetens och mänsklighetens intresse.

Citat:

Själv tycker jag kanske att alla gamla hårddiskar MÅSTE bevaras och att DU skall betala skatt för att så sker.
)

Du verkar triggad utav diskussionen.
Citera
2026-07-29, 15:18
Medlem
Citat:
Det står att de skär av pärmen sedan skickar de fysiska papprerna till pappersinsamlingen. De förstör med andra ord de fysiska kopierna och sedan finns ingen som helst garanti på att de inte ändrar vad som står skrivet. Detta är 1984 i realtid.

Bibliotek tar visst emot böcker, tidningar och allt möjligt. Sedan finns det inget som hindrar oss ifrån att satsa mer på bibliotek, det hade verkligen behövts.

Att bevara kunskap ligger i allmänhetens och mänsklighetens intresse.

Du verkar triggad utav diskussionen.

Du säger ju inledningsvis: "Oavsett så är det ju ett ganska stort brott enligt mig att förstöra böcker."

Vi andra värdesätter kunskapen och vill bevara den. Men om det är i form av en bok, en fotostat-kopia eller digitalt spelar kanske inte så stor roll. Men visst; ett exemplar av varje bok kan man ju bevara. Någon måste göra det, men jag vill inte betala för att någon gör det.
Det finns inget som hindrar att just DU börjar samla på böcker, för att bevara allt för alltid.
Visa att du har lite ryggrad och sätt igång då!

Ett exemplar räcker. Dina tummade exemplar för du faktiskt ta hand om själva.
Och som sagt: När du inte längre finns, vad tror du kommer häda med dem då, ifall DU inte har tagit höjd för att din önskan skall gå i uppfyllelse?

Som du såg i länken så tar bibliotek vanligen INTE mot dina böcker, dom som DU tycker är värdefulla.
https://forum.sub.su.se/org/stockholms-universitetsbibliotek/d/tar-biblioteket-emot-bokdonationer-kan-jag-skanka-/
https://bibliotek.taby.se/faq
(FB) "Donera" böcker till bibliotek?
Och att starta fler bibliotek för att någon skall ta hand om DINA böcker vill vi andra nog inte vara med om att finansiera.

Det är din grandiosa självbild som triggar, inte ämnet.
Citera
2026-07-29, 15:34
Medlem
israelisinnocents avatar
Where they burn books, they will, in the end, burn human beings too

There is more than one way to burn a book. And the world is full of people running about with lit matches

There are worse crimes than burning books. One of them is not reading them
Citera
2026-07-29, 15:41
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Låter lite som filmen Fahrenheit 451!
Citera
2026-07-29, 15:44
Medlem
Citat:
Hört talas om bibliotek?
Biblioteken kastar också böcker, så där vill de inte ha dem. Och det är endast få loppisar och liknande som vill ha några. Sedan är det såklart annorlunda med vissa unika böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in