Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
säkert men samma 1-2% fanns när du var ute och lekte också. Jag fattar att man innan bara tänkte att det var en gammal gubbe i en vit skåpbil som lockar med godis men i praktiken om man tänker efter är det noll skillnad. Varför ska ungarna berövas det vi fick göra för att vi är rädda för peddos som är exakt lika vanliga då som nu? Det är inte rimligt.
Jag och mina kompisar var rädda för peddos på 90-talet. Och det var inte pga larm i sociala medier utan pga "Lisas" "plastpappa" som hon berättade hade antastat henne och var otäck. Pga "Julia" i skolan som bodde i fosterhem och berättade att hon blivit våldtagen och dödshotad av fosterföräldrarna.
Pga vår egen äckliga magister "Jörgen" som alltid gick in och fluktade i tjejernas omklädningsrum och som enligt ryktena generationer av barn hade klagat på och försökt anmäla och allt som hände var att han på sin höjd flyttats mellan olika byskolor.
Den rädslan var i högsta grad aktuell och levande bland barn, pga verkligheten då.
Skillnaden var att man aldrig hörde om det på nyheter eller i media, inte heller från skolan.
Inga lärare pratade om "Stopp min kropp".
Och klagade man på en manlig, äcklig lärare hölls han om ryggen av sin bästa kompis, rektorn.