2026-07-29, 10:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Statistik över den totala anmälda brottsligheten besvarar inte frågan om barns utsatthet eller varför deras rörelsefrihet har minskat. Att dessutom spekulera om brott per capita utan att redovisa beräkningen ger inget stöd för någon slutsats.

Artikeln⁠ besvarar helt enkelt en annan fråga.
Det är ju inte min uppgift att övertyga dig, och TS besvarar ju ingen fråga för den är inte styrkt av några fakta. De fakta jag vet skrev jag i föregående inlägg och jag ger även dig rådet att inte vara rädd för invandrare och att TS i själva verket inte är emot invandrare utan emot din rädsla för något som inte är farligt utan bara nyttigt och karaktärsbyggnade.
Citera
2026-07-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
säkert men samma 1-2% fanns när du var ute och lekte också. Jag fattar att man innan bara tänkte att det var en gammal gubbe i en vit skåpbil som lockar med godis men i praktiken om man tänker efter är det noll skillnad. Varför ska ungarna berövas det vi fick göra för att vi är rädda för peddos som är exakt lika vanliga då som nu? Det är inte rimligt.

Jag och mina kompisar var rädda för peddos på 90-talet. Och det var inte pga larm i sociala medier utan pga "Lisas" "plastpappa" som hon berättade hade antastat henne och var otäck. Pga "Julia" i skolan som bodde i fosterhem och berättade att hon blivit våldtagen och dödshotad av fosterföräldrarna.
Pga vår egen äckliga magister "Jörgen" som alltid gick in och fluktade i tjejernas omklädningsrum och som enligt ryktena generationer av barn hade klagat på och försökt anmäla och allt som hände var att han på sin höjd flyttats mellan olika byskolor.
Den rädslan var i högsta grad aktuell och levande bland barn, pga verkligheten då.
Skillnaden var att man aldrig hörde om det på nyheter eller i media, inte heller från skolan.
Inga lärare pratade om "Stopp min kropp".
Och klagade man på en manlig, äcklig lärare hölls han om ryggen av sin bästa kompis, rektorn.
Citera
2026-07-29, 10:53
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Vi har gått från att uppfostra kompetenta barn till att uppfostra neurotiska föräldrar. När den, oftast av mamman, upplevda risken trumfar faktisk risk, då offras verkligen friheten, särskilt för unga pojkar som behöver rörelse och äventyr. Och när "mammorna" i Bryssel beslutar samtidigt att övervaka allas privata meddelanden, för "barnens" skull. Ja, vi såg det verkligen inte komma.

Jag tror på detta också. Blir förbluffad över hur många som använder sig av GPS för att se vart sitt barn är. Tycker att utvecklingen är sorglig.
Citera
2026-07-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
När du var 7 år satt inte en massa barnlösa vuxna på internet och klagade och dissekerade dina föräldrars föräldrarskap.
Det fanns inte en massa bortskämda, förvuxna jättebarn på 35-70 år utan egna barn som krävde att alla offentliga rum skulle vara barnlösa.
Föräldrarna när du var 7 år hade ansetts helt värdelösa och värda en orosanmälan allihop.
Men jag minns inte att alla klagade på "Dagens föräldrar" då. Inte att alla klagade något speciellt på barn och ungdomar på 90-talet heller.
Inte som idag.

Tragisk utveckling
Citera
2026-07-29, 10:56
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Inget skapar starka självständiga män som en hjärnskakning.
hahaha nja det vetefan men var idrottsdag dan efter så då var man ju där trotts öppet sår och en hjärna i gungning hahaha. Sjukt att mina föräldrar tillät det eller det kanske de inte gjorde men idrottsdag blev det.
Citera
2026-07-29, 10:59
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag tror på detta också. Blir förbluffad över hur många som använder sig av GPS för att se vart sitt barn är. Tycker att utvecklingen är sorglig.
Nu har jag inga barn än men jag kommer föröka i allra högsta mån att ge dem samma frihet som jag hade. GPS nej absolut inte. Fatta vad det gör för självförtroendet att veta att man i 18 år är konstant övervakad. Det måste vara skadligt oavsett hur genuin omtanken i grunden är. Det kan inte vara bra.
Citera
2026-07-29, 11:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Jag och mina kompisar var rädda för peddos på 90-talet. Och det var inte pga larm i sociala medier utan pga "Lisas" "plastpappa" som hon berättade hade antastat henne och var otäck. Pga "Julia" i skolan som bodde i fosterhem och berättade att hon blivit våldtagen och dödshotad av fosterföräldrarna.
Pga vår egen äckliga magister "Jörgen" som alltid gick in och fluktade i tjejernas omklädningsrum och som enligt ryktena generationer av barn hade klagat på och försökt anmäla och allt som hände var att han på sin höjd flyttats mellan olika byskolor.
Den rädslan var i högsta grad aktuell och levande bland barn, pga verkligheten då.
Skillnaden var att man aldrig hörde om det på nyheter eller i media, inte heller från skolan.
Inga lärare pratade om "Stopp min kropp".
Och klagade man på en manlig, äcklig lärare hölls han om ryggen av sin bästa kompis, rektorn.
Jo och det är ju det jag menar, de fanns då också och jag har också erfarenheter med peddos både i skolan och utanför. Men det är det som är grejen. Vi tilläts vara ute utan mobil eller gps hela dagen och göra vad som helst. Det ens a var väl att man hade en tid när middan skulle vara klar hemma. Igen, jag har inte barn, men har svårt att se att det fungerar likadant idag trots att det bara e 15 år sen som jag själv rännde runt. Inget (iaf här ute där jag bor, finns knappt invandrare alls) har egentligen ändrats alls, bara föräldrarna.
Citera
2026-07-29, 11:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
hahaha nja det vetefan men var idrottsdag dan efter så då var man ju där trotts öppet sår och en hjärna i gungning hahaha. Sjukt att mina föräldrar tillät det eller det kanske de inte gjorde men idrottsdag blev det.
Igår såg jag ett ärr som jag har kvar på mitt knä efter en cykelolycka 1969. Kan också vara att jag slängde mig i fotbollsmålet och hamnade på en vass sten, som fanns på våra fotbollsplaner antagligen för att utbilda oss i faror.

Barnhjälmar kom ca 1985 och blev tvång kanske 2005. Men vi hade hockeyhjälm 1969 för Tumba hade sålt in den. Innan 1965 hade ingen hjälm varken alpint, på cykel, på skridskor.

Besläktat ämne: på youtube kan man se NHL-hockey från 1965, när ingen hade hjälm, alla hade löständer, Honken i målet hade 100 stygn eftersom han tog puckarna som kom i 200 km/h med sitt eget ansikte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-29 kl. 11:06.
Citera
2026-07-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Tragisk utveckling

Ja, tror att detta massiva hetsande mot föräldrar också ligger bakom utvecklingen.
Även i områden som känns trygga är föräldrar oroliga vad andra ska tycka om dem om barnen får leka fritt.
Citera
2026-07-29, 11:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja, tror att detta massiva hetsande mot föräldrar också ligger bakom utvecklingen.
Även i områden som känns trygga är föräldrar oroliga vad andra ska tycka om dem om barnen får leka fritt.
Nu tycker jag vi massivt hetsar mot föräldrar som curlar.

Rätt kul att hetsa föräldrar som är rädda för sina egna åsikter. En rädsla, eller brist på självförtroende, som ökat exponentiellt sedan 1960-talet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-29 kl. 11:09.
Citera
2026-07-29, 11:08
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Nu har jag inga barn än men jag kommer föröka i allra högsta mån att ge dem samma frihet som jag hade. GPS nej absolut inte. Fatta vad det gör för självförtroendet att veta att man i 18 år är konstant övervakad. Det måste vara skadligt oavsett hur genuin omtanken i grunden är. Det kan inte vara bra.

Håller med till punkt och pricka. Utan att ha vetenskapliga belägg så är jag helt 100 på att det du skriver stämmer. Barn måste få vara fria och ha utrymme att göra bort sig, naturligtvis till en rimlig gräns. Ska göra mitt allra yttersta nu när mitt första är på ingång.
Citera
2026-07-29, 11:09
Medlem
Citat:
Jo och det är ju det jag menar, de fanns då också och jag har också erfarenheter med peddos både i skolan och utanför. Men det är det som är grejen. Vi tilläts vara ute utan mobil eller gps hela dagen och göra vad som helst. Det ens a var väl att man hade en tid när middan skulle vara klar hemma. Igen, jag har inte barn, men har svårt att se att det fungerar likadant idag trots att det bara e 15 år sen som jag själv rännde runt. Inget (iaf här ute där jag bor, finns knappt invandrare alls) har egentligen ändrats alls, bara föräldrarna.

Nej men idag är det sånt massivt gnäll på föräldrar och barn från vuxna utan barn. Läs på Flashback och Reddit.
Det finns föräldrar som gör som du skriver och det är väl framförallt de med invandrarbakgrund i utsatta områden.
Vet inte hur det är ute på landet?
Riktiga landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in