2026-07-29, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nej verkligen inte. Nu projicerar så mycket utan anledning. Jag sade ju att det var ett tips men om du har bättre idéer hur man inte får ungar att leka nära vattendrag så låt oss höra. Jag tycker absolut det är en bra idé att skrämmas lite. Ingen tar skada av det egentligen och det ger effekt. Vad är din lösning då?

Sen fattar jag inte alls varför du tror att jag skulle haft en dålig uppväxt? Tvärtom och jag vill ju att alla barn ska få vara lika fria som jag fick vara. Missförstår du mig medvetet för du vill väl samma sak?

Lär barnet att simma. För fan.
Lär även barnet att det finns starka vattendrag i älvar och åar. Liksom vid vågor vid havet.
Man sugs ner och ut beroende på vad och kommer drunkna. Det är info de får ta till sig.
Inte fan lär man barnet att det finns ett monster under ytan. Så efterblivet.
Då går de dit med täljda spjut och slangbellor och den modiga kommer drunkna.
Citera
2026-07-29, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag tror fortfarande att främsta skälet är ökad (obefogad) oro. Sedan har vi förstås problematiken med den fina invarndringen. Men den drabbar väl inte riktigt 5-7 åringarna som inte får gå ensamma genom skogen?
Osäkerheten (befogad) i samhället i övrigt, där är förstås våra ny vänner huvudorsaken.

Det må vara befogat eller obefogat, men det handlar om tillit, vilket det mångkulturella samhället inte har och det kommer att bli mycket värre.
Citera
2026-07-29, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Så du gjorde inget äventyr alls som barn för att din mamma sa att du skulle dö då?
Det är ju faktiskt psykisk barnmisshandel. Fick du ens gräva i sanden på en strand? En våg kunde ju komma och dränk dig.
Fick du bygga en igloo i snö på tomten? Den kunde rasa och du kvävdes.
Fick du klättra i ett träd? Du kunde falla och bryta nacken. Etc etc.

Det handlar inte bara om vad föräldrarna säger, utan till stor del av vad barnen själva ser och upplever.
Våra älskade politiska och mediala elit, gav den dysfunktionella tredje världen friheten att passera gränser, så nu måste civiliserade människor skapa skyddande interna gränser, med ökad ofrihet för ens egna som följd.
Citera
2026-07-29, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det handlar inte bara om vad föräldrarna säger, utan till stor del av vad barnen själva ser och upplever.
Våra älskade politiska och mediala elit, gav den dysfunktionella tredje världen friheten att passera gränser, så nu måste civiliserade människor skapa skyddande interna gränser, med ökad ofrihet för ens egna som följd.
Ja. Om en svensk unge trillar ner och drunknar i ån ett stenkast från villan så är det givetvis även det invandrarnas fel ja.
Citera
2026-07-29, 09:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Så fort en unge smitit ut och drunknat i grannens damm så skriker folk här om att föräldrarna saknat uppsikt och att de är dåliga föräldrar.
Men om ungen inte tillåts lämna tomtgränsen utan uppsyn så är de för kontrollerande.
Fuck if you do and fuck if you don’t.

Inte bara det, utan rättsväsendet fungerar också så, det är alltid någon som man skall försöka lasta för en olycka eller att ett barn, men även vuxna, gjort något dumt. Man vill alltid ha det till att någon borde haft ansvaret, någon borde kört med hängslen och livrem.

Typexemplet inom rättsväsendet gäller sexualbrott där någon annan skall ha ansvaret för att inhämta ”samtycke” och alltså inte lägga på individen eller inser att olyckliga omständigheter samverkar. Men det är en föreställning som är utbredd inom alla sektorer och alltså säger att om ett barn dör eller skadas i en olycka så är det någons fel pga bristande uppsyn över barnet.
Citera
2026-07-29, 10:10
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ja. Om en svensk unge trillar ner och drunknar i ån ett stenkast från villan så är det givetvis även det invandrarnas fel ja.
Problemet är väl snarare att man vet om att det KAN hända och man helst inte ser sin teling bli förnedringsrånad och pissad i munnen på? Konstigt nog röstar man sen ändå på S i vanlig ordning och tror att det blir bättre.
Citera
2026-07-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefjon
Jag tvivlar på att du får några konkreta svar.

För vad är det som har ändrats från millennieskiftet tills idag?

Andelen icke europeiska invånare. Dessa människor och deras avkommor är Sveriges och hela västvärldens största problem
Citera
2026-07-29, 10:31
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Enda skillnaden är väl att de lyfts fram. Är ju knappast så att det egentligen är fler peddos nu än 1955 per capita, det lär nog vara ganska konstant. Risken att råka illa ut bör vara ungefär samma som då och visst finns väl alltid en risk men det gjorde det när du var liten och fick röra dig runt i området en hel dag utan att ens ha en telefon att ringa hem med.
Med hjälp av sociala medier. Det gör sin påverkan.

Över 800 gäddor nu! Frågan är hur många det finns totalt i vårt land. 1-2% av befolkningen?
Citera
2026-07-29, 10:35
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Med hjälp av sociala medier. Det gör sin påverkan.

Över 800 gäddor nu! Frågan är hur många det finns totalt i vårt land. 1-2% av befolkningen?
säkert men samma 1-2% fanns när du var ute och lekte också. Jag fattar att man innan bara tänkte att det var en gammal gubbe i en vit skåpbil som lockar med godis men i praktiken om man tänker efter är det noll skillnad. Varför ska ungarna berövas det vi fick göra för att vi är rädda för peddos som är exakt lika vanliga då som nu? Det är inte rimligt.
Citera
2026-07-29, 10:44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
hahaha ja fyfan. Jag lyckades krocka en gång och flög in med huvudet i bakhuvudet på den som satt på pakethållaren på cykeln framför. paketet hamnade precis där styret är fäst och fick ett stort jack just ovanför kuken (är fortfarande ett ärr där 20 år senare. Hjärnskakning och avsvimmad för jag åkte jävligt fort men kollade bakåt och sen rakt in i cykeln framför som stod stilla. Eftersom man på den tiden var cool hade man ju givetvis ingen hjälm heller. Men men, lesson learned. Även om man som förälder givetvis vill undvika sånt hade jag inte velat ha det ogjort, det lärde mig mycket.
Inget skapar starka självständiga män som en hjärnskakning.
Citera
2026-07-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
När jag var 7 år gammal så härjade jag och kamraterna fritt i skog och på gatorna i området. Oerhört tragiskt att beröva dagens barn ifrån en riktig barndom

När du var 7 år satt inte en massa barnlösa vuxna på internet och klagade och dissekerade dina föräldrars föräldrarskap.
Det fanns inte en massa bortskämda, förvuxna jättebarn på 35-70 år utan egna barn som krävde att alla offentliga rum skulle vara barnlösa.
Föräldrarna när du var 7 år hade ansetts helt värdelösa och värda en orosanmälan allihop.
Men jag minns inte att alla klagade på "Dagens föräldrar" då. Inte att alla klagade något speciellt på barn och ungdomar på 90-talet heller.
Inte som idag.
Citera
2026-07-29, 10:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Du har rätt till en del, men att det från tiden från 1955 fram till 1990 så var kvinnor hemma en stor del av tiden. Trots det felaktiga påståendet håller jag med om att man då vågade släppa ut barnen utan lika mycket tillsyn. Men samhället har ju förändrats och skulle aldrig släppa mina barn nära alla de skäggbarn som nu befolkar sverige.

Lex Luna.
Jag har respekt för din åsikt och jag vet inte heller var du bor, jag föredrar t.ex Danderyd eller Stockholms innerstad. Men i stort skulle jag säga att du är rädd för ingenting och att dina barn skulle bli starkare om de lekte med den mix som finns. Det finns ingenting i brottsstatistiken som antyder att invandrare begår fler brott, om man rensar ut att de mest är yngre män vilket är just gruppen som begår många brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in