2026-07-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Inser du att det även då finns olika åsikter om det i rättssalarna?

Du menar att olika nämndemän och domare med flera bedömer bevisen olika? Det är därför som de måste snacka ihop sig, gäller inte bara sexualbrott
Citera
2026-07-28, 21:22
Medlem
Citat:
Inser du att det även då finns olika åsikter om det i rättssalarna?
Eftersom det är människor som dömer kommer det alltid att finnas såna som friar för att de inte vet vad en snippa är.
Citera
2026-07-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Ditt sätt att skriva på visar inte kunskap för de nyanser som finns. Du förenklar samtycke på en nivå som tyder på en okunskap vad gäller gråzoner vad gäller samtycke. En okunskap om gråzoner och nyanser kan innebära att en agerar oaktsamt pga okunskap.

Men snälla du, jag är inte här för att skriva en roman-triologi på ämnet.

Citat:
Du argumenterar ochså om att samtycke handlar om social kompetens. Vilket är en liten del av det. Med Betoning på Liten.
Och du verkar tro att den kan kompensera för att en dricker alkohol. Viket inte stämmer.
Sen verkar du ha dålig insikt i hur människor fungerar i allmänhet och extra mycket i sexuella situationer. Du har inte nämnt en enda effektiv strategi för att se till att ha kontinuerligt samtycke på en hög nivå. Listan kan göras lång.

Du menar att förmågan att samspela, kommunicera och fungera väl tillsammans med andra människor i olika situationer och att förstå sociala koder, visa empati och anpassa sitt beteende efter omgivningen - skulle vara en väldigt liten del av detta?

Nej, det är just det jag inte tror gällande alkohol.

Nja, till skillnad från dig så interagerar och samspelar jag med människor irl. Det är skillnad på teori och praktik. För det mesta.

Men jag tar gärna del av dina effektiva strategier för att se till att ha kontinuerligt samycke på en hög nivå. Menar det verkligen, jag kan inget om sånt nämligen.

Citat:
Hur menar du? Tänker du kroppsliga signaler eller varför någon ger dubbla signaler?
Eller bägge två?

Förstår inte varför du behöver fråga. Enligt dig handlar det bara om social kompetens och är hur enkelt som helst. Att du behöver fråga antyder motsatsen.

Jag vet inte vad du menade med "motstridiga signaler", det var därför jag frågade.....

Så då har jag inte förstått och det är därför som jag frågar?
Citera
2026-07-28, 21:44
Medlem
Citat:
Jag frågade om du kan hitta en bättre källa på vad allmänheten säger?

Inte mer än att ingen jag känner har några problem med samtycke vad gäller sex. Ingen har heller uttryck något större intresse.

En stilla undran Jocke, vilka andra lagar som lagrådet och/eller advokatsamfundet kritiserat finner du rättsosäkra?
Citera
2026-07-28, 21:48
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Eftersom det är människor som dömer kommer det alltid att finnas såna som friar för att de inte vet vad en snippa är.

Många advokater säger att i just sexualmål är det störst risk att bli oskyldigt dömd.
Citera
2026-07-28, 21:50
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Inte mer än att ingen jag känner har några problem med samtycke vad gäller sex. Ingen har heller uttryck något större intresse.

En stilla undran Jocke, vilka andra lagar som lagrådet och/eller advokatsamfundet kritiserat finner du rättsosäkra?

Det jag har hört är att det just är i sexulbrottsmål en person löper störst riks att bli oskyldigt dömd.

Antagligen eftersom det inte behöver finnas teknisk bevisning eller vittnen.
Citera
2026-07-28, 21:50
Medlem
Citat:
De hade nyss hånglat.

Så med din logik så kan man ju tolka ett ja till något som ett ja till allt annat. För jävligt om man ska straffas i rätten om man följt din logik.

De allra flesta är kapabla att ha samtyckande sex utan problem.

Det är 140 personer sedan 2018 som misslyckats så totalt med att förstå/valt att inte förstå andras vilja.

Jag och en solklar majoritet av befolkningen är inte så "sinnesslöa" att vi tolkar ett samtycke till att allt är ok. Sex är ett samspel mellan 2 personer. Man känner av vibbarna.

Dock kommer det alltid finnas ett fåtal som inte bryr sig/inte klarar av att det sociala.
Citera
2026-07-28, 21:51
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Du menar att olika nämndemän och domare med flera bedömer bevisen olika? Det är därför som de måste snacka ihop sig, gäller inte bara sexualbrott

Inom advokatkåren säger de att det är i sexualbrottsmål en person löper störst risk att dömas oskyldig.
Citera
2026-07-28, 21:54
Medlem
Citat:
Jag förstår att du inte vill ta in vad de som faktiskt har gått igenom massor av domar och har praktisk erfarenhet o kunskap om hur lagen praktiserat uti domstolarna.

Det är ju lustigt att du skulle bli mer övertygad om ifall jag plockar fram ett fall där jag anser att det jag påstår stämmer än att lyssna på vad expertisen säger som har granskat massor av fall.

Det säger nog det mesta om ´hur oärlig du är i den här debatten.

Men Jocke, nu kastar du kniv i gummibåt

Ingen, absolut ingen har påstått att det finns domar baserat enbart på ord mot ord. Det BRÅ och advokaterna i dina youtube klipp har talat om att antalet domar baserat på muntlig bevisning ökat.

Om du inte förstår skillnaden så är det ett problem som ligger hos dig.
Citera
2026-07-28, 21:55
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Varför i hela helvete inte bara fråga? SPECIELLT om man riskerar att skada en ung människa och åka in på 3 år och 250 000 i skadestånd

Vet att du svarat delvis på nedanstående frågor men det blir lättare om du svarar under varje fråga.

Att detta är ett komplext samspel och inte helt enkelt har vi i 1000 tals inlägg försökt få fram.
Det påstås ofta från er sida att det inte är så utan tämligen enkelt.
Jag är i alla fall övertygad om att vi på vår sida inte behöver backa en tum i vårt tyckande i den frågan.

Kan bara fråga dig ett par frågor t.ex.

1,Är samtycke och frivillighet samma sak?

2.Om vi har 2 identiska fall. Bör de fallen få samma utgång i vilken domstol de än prövas?

3.Tror du alla har samma syn på vad samtycke är?

4.Tror du alla har samma syn på vad frivillighet är?

5.Tror du att man utifrån lagtexten kan tolka olika vad samtycke och frivillighet innebär?

6.Tror du att alla domare och nämndemän har samma syn på vad samtycke och frivillighet är?

7.Om det finns många olika definitioner hos individer om vad samtycke och frivillighet innebär, vad innebär det för rättssäkerheten i domstolen?

8.Att advokater uttrycker att våldtäktsmål av den "nya" sorten är den typ av fall de på förhand har svårast att säga hur det kommer att gå i, vad säger det dig?
Citera
2026-07-28, 21:56
Medlem
Citat:
Vad fan betyder det då när det bara finns muntlig bevisning!!!!!! MUNTLIG kan det översättas till ord?

Jag har flera gånger berättat för dig vad muntlig bevisning innebär.

Att du inte är kapabel att förstå skillnaden är ditt problem.
Citera
2026-07-28, 21:57
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Men Jocke, nu kastar du kniv i gummibåt

Ingen, absolut ingen har påstått att det finns domar baserat enbart på ord mot ord. Det BRÅ och advokaterna i dina youtube klipp har talat om att antalet domar baserat på muntlig bevisning ökat.

Om du inte förstår skillnaden så är det ett problem som ligger hos dig.

Jag har ju frågat dig massor av gånger vad skillnaden mellan muntlig bevisning och ord mot ord är?

I dessa fall när det bara finns en tjejs och en killes berättelser. Hur kan du få det till att det inte är samma sak som ord mot ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in