2026-07-27, 18:49
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Tack så mycket för svar.
Det är ungefär det jag googlat mig fram till.
Förlängs det med 6 månader i taget om man bara sköter sig och är positiv?
Som sagt, jag har aldrig deltagit i det själv så jag har inget bra svar.

Det jag säger är vad jag fått höra av andra. Och dom har sagt typ att

-det är viktigt att välja en leverantör som känns rätt för dig. Personligen visste jag inte att det fanns olika eller att man fick välja själv, men så är det tydligen.

Vill du inte ha en massa stöd och behöva sitta av död-tid så välj då nån som inte bryr sig. Antar jag? Är man mer mupp och har behov av att bli lärd hur man söker jobb eller skriver cv så välj då nån nitisk jävel som du får vara hos 8h per dag.

(läser man lite mellan raderna så känns det väl hyfsat lugnt kan jag tycka. Han jag snackade med sa bara att han tyckte det var trevligt. Han gick dit en gång i veckan och tog en kaffe sen var det inte mer än så.)
Citera
2026-07-27, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmagympa
Som sagt, jag har aldrig deltagit i det själv så jag har inget bra svar.

Det jag säger är vad jag fått höra av andra. Och dom har sagt typ att

-det är viktigt att välja en leverantör som känns rätt för dig. Personligen visste jag inte att det fanns olika eller att man fick välja själv, men så är det tydligen.

Vill du inte ha en massa stöd och behöva sitta av död-tid så välj då nån som inte bryr sig. Antar jag? Är man mer mupp och har behov av att bli lärd hur man söker jobb eller skriver cv så välj då nån nitisk jävel som du får vara hos 8h per dag.

(läser man lite mellan raderna så känns det väl hyfsat lugnt kan jag tycka. Han jag snackade med sa bara att han tyckte det var trevligt. Han gick dit en gång i veckan och tog en kaffe sen var det inte mer än så.)
Bara hoppas man väljer rätt.
Tar gärna en kaffe i veckan, låter som ett lagom tempo.
Tack igen för svar!
Citera
2026-07-27, 19:24
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Bara hoppas man väljer rätt.
Tar gärna en kaffe i veckan, låter som ett lagom tempo.
Tack igen för svar!
När du har börjat kan du gärna få skriva några rader om hur det var. Jag tycker det vore intressant att läsa och säkert flera andra också.
Citera
2026-07-27, 19:32
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Jösses, det där tog skruv. Din inre kommunist bryter fram likt en alien ur bröstet på dig. Brööl!

Alltså om nån vet hur ersättningsnivåerna är så är det jag. Jag har levt slackerliv den absolut största delen av min 46år på den här planeten. Sen att jag råkar vara utbildad långt mer utöver de flesta är en annan sak. Vissa gillar inte att jobba, så enkelt är det bara.

Jag har koll på hur mycket pengar man får, både från akassan samt aktivitetsstöd. Samt även hur mycket det sänks med åren. Trust me.

Fick in dryga 12k på kontot idag. Efter drygt två års arbetslöshet med aktivitetsstöd. Från början så hade jag närmare 16. Sen har det sänkts gradvis fram till nu. Men lägre än så här går det inte och jag kan leva gott på 12k så jag ser inga problem där.

Får se om jag orkar skaffa nåt jobb snart. Börjar bli lite tröttsamt att sola/bada/kröka hela dagarna nu.. köpte förövrigt ny bil förra månaden. 250k cashat.

Jobbigt va?

Varför tror du att det inte sänks mer?
Citera
2026-07-27, 19:47
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Har faktiskt inte funderat på det. Det är inte som att jag går runt och funderar på sånt här dagligen. Jag har varit med så många år att jag vet att det är lugnt vid det här laget. Det är ingen skillnad idag mot hur det var för 10 eller 20 år sen. 1000kr hit eller dit - spela roll.

Jag är rätt säker på att jag kan få ett jobb inom en vecka om jag ville, så det känns inte lönt att lägga krut på att elda upp mig över det här. Jag är bara glad över att sverige är ett jäkla bra land att leva i för oss som inte platsar ute i arbetslivet. Vi har vår försörjning tryggad.

Vore jag du skulle jag utbilda mig, eller göra något annat för att förbättra mina chanser till arbete. I stället för att lägga fokus på att gräva ner dig i detaljer kring ersättningsnivåer och liknande tjafs.
Citera
2026-07-28, 06:06
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Har faktiskt inte funderat på det. Det är inte som att jag går runt och funderar på sånt här dagligen. Jag har varit med så många år att jag vet att det är lugnt vid det här laget. Det är ingen skillnad idag mot hur det var för 10 eller 20 år sen. 1000kr hit eller dit - spela roll.

Jag är rätt säker på att jag kan få ett jobb inom en vecka om jag ville, så det känns inte lönt att lägga krut på att elda upp mig över det här. Jag är bara glad över att sverige är ett jäkla bra land att leva i för oss som inte platsar ute i arbetslivet. Vi har vår försörjning tryggad.

Vore jag du skulle jag utbilda mig, eller göra något annat för att förbättra mina chanser till arbete. I stället för att lägga fokus på att gräva ner dig i detaljer kring ersättningsnivåer och liknande tjafs.

Fast jag sa ju att du inte har koll och här visar du att du inte har koll. Är du verkligen inte medveten om den förändring man genomförde i höstas och som innebär att nästa sänkning du får, som kan komma när som helst, innebär att du bara får 8500:- före skatt? Och om det nu är så att du inte vet detta, vad fan är du här och diskuterar om? du har ju inget att tillföra då du inte vet ett skvatt.

Och vad kul att du kan få ett jobb på en vecka men för 650.000 personer är situationen annorlunda. Det FINNS FÖR HELVETE INGA JOBB! På mitt senaste jobb jag sökte som jag var på riktigt intresserad av fick jag veta efteråt att det var 400 sökande på en enda tjänst. 400 personer söker alltså samma jobb. Och trots att min erfarenhet borde platsat mig bland toppen av listan så fick jag ingen intervju då deras datorprogram bara sorterar bort en om man är över 50. Ingen kollar ens på ens CV eller läser vad man skrivit.
Citera
2026-07-28, 11:13
Medlem
Citat:
Fick in dryga 12k på kontot idag. Efter drygt två års arbetslöshet med aktivitetsstöd. Från början så hade jag närmare 16. Sen har det sänkts gradvis fram till nu. Men lägre än så här går det inte och jag kan leva gott på 12k så jag ser inga problem där.
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Citat:
Har faktiskt inte funderat på det. Det är inte som att jag går runt och funderar på sånt här dagligen. Jag har varit med så många år att jag vet att det är lugnt vid det här laget.
Som sagt. Blev man arbetslös före den 1 oktober 2025 omfattas man av de äldre reglerna. Där stannar ersättningen på den lägsta nivån i det gamla systemet och trappas inte ner till ren fattigdomsnivå.

Den stackare som blev arbetslös efter den 1 oktober 2025 drabbas av de nya reglerna och får se stödet trappas ner till omkring 6 000 kronor i månaden. En summa som varken räcker till hyra eller mat.

Samtidigt ska man ha råd med bussbiljetter för att ta sig till det förbannade Rusta och matcha, där man förväntas infinna sig fysiskt för att få behålla sitt redan sketna bidrag. God natt.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-28 kl. 11:30.
Citera
2026-07-28, 19:31
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Som sagt. Blev man arbetslös före den 1 oktober 2025 omfattas man av de äldre reglerna. Där stannar ersättningen på den lägsta nivån i det gamla systemet och trappas inte ner till ren fattigdomsnivå.

Den stackare som blev arbetslös efter den 1 oktober 2025 drabbas av de nya reglerna och får se stödet trappas ner till omkring 6 000 kronor i månaden. En summa som varken räcker till hyra eller mat.

Samtidigt ska man ha råd med bussbiljetter för att ta sig till det förbannade Rusta och matcha, där man förväntas infinna sig fysiskt för att få behålla sitt redan sketna bidrag. God natt.
Är du helt säker på det där? I så fall har både min handläggare och f-kassan lurat mig. Jag blev arbetslös långt före 1 oktober, och fick ungefär 12 papp igår. Men har fått veta att ersättningen sjunker med 5% var hundrade dag till den är nere på runt 8 000 före skatt.
Senast redigerad av Thunderwoman 2026-07-28 kl. 19:42.
Citera
2026-07-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Är du helt säker på det där? I så fall har både min handläggare och f-kassan lurat mig. Jag blev arbetslös långt före 1 oktober, och fick ungefär 12 papp igår. Men har fått veta att ersättningen sjunker med 5% var hundrade dag till den är nere på runt 8 000 före skatt.
Jahapp, det verkar som att du har rätt.

Jag kollade upp saken extra noga och det stämmer att även ni som blev arbetslösa innan 1 oktober 2025 hamnar på svältbänken.

Jag var helt säker på att det inte var så, men misstog mig. Med andra ord ljuger användaren Hemmagympa
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-28 kl. 20:52.
Citera
2026-07-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jahapp, det verkar som att du har rätt.

Jag kollade upp saken extra noga och det stämmer att även ni som blev arbetslösa innan 1 oktober 2025 hamnar på svältbänken.

Jag var helt säker på att det inte var så, men misstog mig. Med andra ord ljuger användaren Hemmagympa
Om man skulle hamna i Thomas situation så är det bara att skada sig själv ordentligt (hugga sig med yxan) och leva på sjukersättning?

Thomas ska leva på 5 000 i månaden
Från en månad till en annan sänktes Thomas Höglunds aktivitetsstöd med flera tusenlappar.
”Det kommer att vara lyx att ta en kopp kaffe på kafé”, säger han.
Citera
2026-07-28, 22:34
Medlem
killawifes avatar
Citat:

Så som jag förstår det, och detta har diskuterats flitigt överallt på internet så gäller det att man inte berörs av förändring endast de som går på A-kassa. Om man har aktivitetsstöd så klarar man sig inte. MEN, jag hade räknat ut att jag denna månaden skulle få det lägsta beloppet och förberett mig på detta genom att köpa rep och div. knivar. Men jag fick 12k ändå.
Citera
2026-07-28, 22:46
Medlem
Citat:
Är du långtidsarbetslös? Ersättningen trappas ner i olika steg efter visst antal dagar som arbetslös. Försök att sätta in dig i vad vi diskuterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in