2026-07-24, 13:44
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Hahaa… Du måste tydligen hitta på saker i dina ynkliga försök att tvåla till mig.
Jag är alfa, du är en tönt.
Otippat att du slänger dig med skrattretande incel-uttryck. Du är verkligen arketypen av en pantad Tesla-fanboy.

Återigen, läs kvartalsrapporten, det är smärtsamt tydligt att Tesla är ett luftslott med pyspunka.
Tesla tjänar inte ens en dollar per aktie per år, och deras marginaler krymper.
Citera
2026-07-24, 14:05
Medlem
otellos avatar
Det är värre än dom flesta insett.

Citat:
The headline profit also deserves a closer look, analyst Thomas Monteiro said.

Roughly $0.22 of the $0.32 GAAP EPS came from an unrealized $1 billion gain on Tesla's recently acquired SpaceX stake, a paper markup rather than earned profit, flattering a print the market is already selling. Strip it out and the underlying quarter is materially weaker than the bottom line suggests.

https://www.nytimes.com/2026/07/22/business/tesla-earnings-elon-musk.html
Citera
2026-07-24, 14:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Frågan är egentligen hur korkade man antar att regulatorer är. Om Tesla t.ex föreslår lansering av robotaxi i ett land och visar upp 1/10 av olyckor jämfört med Uber/taxibilar. Men dessa 1/10 är ändå riktiga olyckor där folk dött. Ska du regulatorerna säga nej tack, vi föredrar människor som dödar 10x fler. Det vore ju fullständigt hål i huvudet?

Jag blir ifs ständigt överraskad över idiotin hos människor, inklusive politiker och regulatorer. Men detta vore ju häpnadsväckande?

Sen är det ju i sig intressant det du säger att det inte är tillräckligt att överträffa Waymo med råge. Waymo expanderar ju aggressivt, och nu även utanför USA. Verkar inte vara några större protester. Varför är det så tror du?

Om inte korkade så korrupta med egna agendor. Jag menar, kolla bara på vissa politiskt engagerade som kommenterar här, tror du politiker är smartare/ärligare?

Att Waymo expanderar utan protester är inte alls konstigt. Folk är clueless om allt de inte läser från en vinklad huvudrubrik. Folk skriker "Trum & Elon bad", men samtidigt är de ok med godhetssignalerande politiker som på riktigt förstör landet de lever i. Jag överskattar inte intelligensen på den vanliga korkade människor.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-07-24 kl. 14:33.
Citera
2026-07-24, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av otello
. Det ska bli intressant att se hur aktiekursen reagerar.

Well ... 4% ner på bara några timmar.

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/
Citera
2026-07-24, 22:11
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Otippat att du slänger dig med skrattretande incel-uttryck. Du är verkligen arketypen av en pantad Tesla-fanboy.

Återigen, läs kvartalsrapporten, det är smärtsamt tydligt att Tesla är ett luftslott med pyspunka.
Tesla tjänar inte ens en dollar per aktie per år, och deras marginaler krymper.

Sålde rubbet till 321 nånting.
Citera
2026-07-24, 22:41
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Sålde rubbet till 321 nånting.
Nej det gjorde du inte. Aktien öppnade på 318 och fortsatte sjunka. Hur mycket förlorade du?
Citera
2026-07-24, 22:47
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Nej det gjorde du inte. Aktien öppnade på 318 och fortsatte sjunka. Hur mycket förlorade du?

Jag sålde 90 aktier till 321,76.
Citera
2026-07-26, 16:41
Medlem
raskenss avatar
Har missat att Tesla rasat så sinnessjukt mycket . Hur förklarar analytikerna raset? Dom har ju lanserat Cybercab massivt nu i stort sett över allt och optimus börjar dom snart pumpa ut i floder. Ändå rasar kursen.
Citera
2026-07-27, 11:12
Medlem
MrKyotos avatar
Mycket investeringar från Teslas sida som drar ner balansräkningen. Tyvärr är jag uppbunden med allt mitt kapital i annat för tillfället och kan inte sälja, svårt annars att tänka sig en bättre investering än Tesla nu i dippen. Kommer förmodligen att 10x'a de närmaste åren.
Citera
2026-07-27, 16:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Skulle inte köpa Tesla till över 6 dollar/aktie faktiskt.

Detta bilföretag har allt emot sig, och värderas just nu till 285 i P/E. Branchstandard för mer välmående bilföretag som har chans att överleva är runt 6.

Så Tesla ska ner ca 47 ggr i pris innan det blir tal om att aktien kan vara köpvärd.
Citera
2026-07-27, 16:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har missat att Tesla rasat så sinnessjukt mycket . Hur förklarar analytikerna raset? Dom har ju lanserat Cybercab massivt nu i stort sett över allt och optimus börjar dom snart pumpa ut i floder. Ändå rasar kursen.
Jag undrar om folk börjar fatta att Musk kommer att merga Tesla och SpaceX för att öka sin egen kontroll?
Citera
2026-07-27, 17:46
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Mycket investeringar från Teslas sida som drar ner balansräkningen. Tyvärr är jag uppbunden med allt mitt kapital i annat för tillfället och kan inte sälja, svårt annars att tänka sig en bättre investering än Tesla nu i dippen. Kommer förmodligen att 10x'a de närmaste åren.
Det är betydligt mer troligt att Tesla går i konkurs inom ett par år. Dom tjänar inga pengar, trots statliga subventioner och förbud mot bl.a. kinesiska konkurrenter. PE är nära 350, vilket ör en ren katastrof, men i verkligheten är det betydligt värre då senaste kvartalsrapporten fick en boost av bl.a. orealiserade aktievinster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in