2026-05-06, 11:31
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Volvo levererade 966 ellastbilar Q1 i år.

Puss

Vad bra! För om man inte lyckas få tag i en Semi så får man nöja sig med Volvo.
Citera
2026-05-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Volvo levererade 966 ellastbilar Q1 i år.

Puss

Hur länge har dom producerat och sålt?

Kjaammizzz
Citera
2026-05-06, 12:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Hur länge har dom producerat och sålt?

Kjaammizzz

Testa kommer tillverka fler Semis än Volvo redan 2026, sen fortsätta att ramla upp mot 50 000/år.

Volvo är väl bra och allt, men att jämföra en sådan plutt med Tesla blir lite pinsamt.
Citera
2026-05-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Testa kommer tillverka fler Semis än Volvo redan 2026, sen fortsätta att ramla upp mot 50 000/år.

Volvo är väl bra och allt, men att jämföra en sådan plutt med Tesla blir lite pinsamt.

Mer än 4000 i år? Låter ändå mycket.
Citera
2026-05-06, 14:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Mer än 4000 i år? Låter ändå mycket.

Ja, men de kanske menar den årliga produktionstakten. Men är det så fruktansvärt många med tanke pp att fabrikens maxkapacitet är 50k? Det hänger nog mest på hur många 4680 celler de kan producera, för det är just den biten som fördröjt Semi.
Citera
2026-05-06, 14:34
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Intressant hur olika vi kan se på saker och ting.
Min åsikt är att Elon Musk är en röst för frihet och öppenhet, precis det vi i Europa/EU behöver just nu i en tid där censur och regleringar mot åsikter och företagsamhet är normen.

Beträffande Semi får vi snart facit, fabriken ska vara i full drift i sommar.
Jag är skeptisk till lastbilarna med tanke på laddning och elinfrastrukturen dom kräver.
Lite off topic men...
Varför tror du att oligarker som Musk, Thiel, Putin, m.fl. stöttar EU-fientliga partier som AfD och Fidesz? Tror du det är för att dom är snälla och vill hjälpa den europeiska befolkningen? Eller är det för att dom vill försvaga de europeiska institutioner som skapats i syfte att reglera företag och skydda befolkningen? Det är givetvis det senare. Vissa av dessa figurer har uttryckligen sagt att dom vill krossa demokratin.

Man måste vara väldigt lättlurad om man i billar sig att fascisten Musk vill oss väl.
Citera
2026-05-06, 14:48
Medlem
otellos avatar
Citat:

Nej det kommer dom inte. Varför är sekten så lättlurad?
Det är ju bara lite drygt ett år sedan Elon stod utanför Vita Huset och lovade en produktionsökning motsvarande 200%, resultatet blev en kraftigt sjunkande produktion (och försäljning).
Citera
2026-05-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ja, men de kanske menar den årliga produktionstakten. Men är det så fruktansvärt många med tanke pp att fabrikens maxkapacitet är 50k? Det hänger nog mest på hur många 4680 celler de kan producera, för det är just den biten som fördröjt Semi.

Jag tänker mest på att det alltid börjar rejält segt.

Börjar dom nu så skulle det vara bra om dom nådde 10k max prod i år och 50k i slutet av nästa, dvs om inget gick fel. Ren gissning iofs.
Citera
2026-05-06, 17:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Semi säljer redan som smör.

https://x.com/i/status/2051766896555442184
En förhandsbeställning på 370 Semitrucks ifrån ett okänt startupföretag säger inte så mycket. Vi får vänta och se hur mycket av denna beställning som realiseras. Min gissning är att det kommer att handla om max en handfull lastbilar.

Edit:
"WattEV's estimated annual revenue is currently $13.1M per year"
Det är alltså detta företag som omsätter 13miljoner som ska köpa 370 semitrucks till sin flotta? Men det var såklart bra marknadsföring ifrån dom, nu fick dom en massa publicitet.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2026-05-06 kl. 17:22.
Citera
2026-05-06, 18:44
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
En förhandsbeställning på 370 Semitrucks ifrån ett okänt startupföretag säger inte så mycket. Vi får vänta och se hur mycket av denna beställning som realiseras. Min gissning är att det kommer att handla om max en handfull lastbilar.

Edit:
"WattEV's estimated annual revenue is currently $13.1M per year"
Det är alltså detta företag som omsätter 13miljoner som ska köpa 370 semitrucks till sin flotta? Men det var såklart bra marknadsföring ifrån dom, nu fick dom en massa publicitet.
Givetvis är det ett marknadsjippo, det finns ingen marknad för överprisade och lågkvalitativa lastbilar.
Om ett år kommer vi kunna peka på siffror som säger att Tessler lyckats sälja ett dussin lastbilar, vara hälften till något av Musks andra bolag. Sekten kommer i vanlig ordning att ignorerar detta.
Citera
2026-05-06, 18:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag tänker mest på att det alltid börjar rejält segt.

Börjar dom nu så skulle det vara bra om dom nådde 10k max prod i år och 50k i slutet av nästa, dvs om inget gick fel. Ren gissning iofs.

Vi får se. Jag ser en storsäljare i vilket fall som helst. Allt de producerar kommer vara sålt innan det rullar av bandet i många år framöver. Fattar man inte det så begriper man nog ekonomi ungefär lika bra som miljöpartiets partiledare.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-05-06 kl. 18:56.
Citera
2026-05-06, 18:55
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Vi får se. Jag ser en storsäljare i vilket fall som helst. Allt de producerar kommer vara sålt innan det rullar av bandet i många år framöver.

Ungefär som cybertrucken då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in